Аналіз затримок транспортних засобів під час проїду регульованих перехресть

Автор: Доскіч Роман Юрійович
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Розумний транспорт і логістика для міст (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: У роботі здійснено комплексний аналіз затримок транспортних засобів під час проїзду регульованих перехресть, що є важливим елементом для оцінки ефективності роботи міської транспортної інфраструктури та розвитку стратегій управління транспортними потоками. Основну увагу приділено вивченню основних чинників, які впливають на затримки, зокрема, параметрів світлофорного регулювання, інтенсивності руху транспортних засобів, організації пішохідних потоків та взаємодії між різними учасниками дорожнього руху [1–3]. Для дослідження були використані методи імітаційного моделювання з використанням сучасних програмних засобів, зокрема VISSIM, які дозволяють створювати детальну модель транспортного потоку та тестувати різні сценарії світлофорного регулювання. Моделювання проводилося для кількох варіантів організації руху, що включали як стандартні режими світлофорів, так і адаптивні системи з пріоритетом для громадського транспорту. Це дозволило визначити, як різні чинники, такі як тривалість фази світлофора, тип і інтенсивність потоку, а також організація руху на перехресті, впливають на час затримки транспортних засобів [4]. У ході дослідження було виявлено, що пріоритет для громадського транспорту, а також оптимізація тривалості світлофорних фаз значно знижують затримки на перехресті, зокрема для громадського транспорту, що підвищує його ефективність. Результати моделювання показали, що в умовах високих транспортних навантажень, застосування адаптивного управління світлофорами дозволяє знизити середні затримки на 15-20%, що позитивно впливає на загальну пропускну здатність перехрестя [5]. Робота також акцентує увагу на необхідності впровадження сучасних систем контролю та моніторингу за дотриманням правил паркування та організації руху, що дозволить забезпечити вільне використання виділених смуг для громадського транспорту [4]. Об’єкт дослідження – затримки транспортних потоків на регульованих перехрестях. Предмет дослідження – чинники, що призводять до виникнення затримок на підходах до перехресть із світлофорним регулюванням. Мета дослідження – визначення параметрів транспортних потоків, що зумовлюють виникнення затримок на регульованих перехрестях. У рамках дослідження були виконані наступні завдання: – проаналізовано теоретичні та практичні аспекти формування черг у транспортних потоках на підходах до регульованих перехресть; – оцінено інтенсивність руху та пропускну здатність регульованих перехресть, а також визначено їх основні показники; – вивчено чинники, які впливають на затримки транспортних потоків та ефективність світлофорного регулювання; – розроблено методику визначення затримок руху на регульованих перехрестях; – зібрано дані через натурні дослідження на підходах до регульованих перехресть. – визначено чинники виникнення затримок транспортних засобів залежно від інтенсивності транспортного потоку та частки громадського транспорту. Ключові слова – затримки транспортних засобів, регульовані перехрестя, імітаційне моделювання, світлофорне регулювання, громадський транспорт, адаптивне управління, транспортні потоки. Перелік використаних літературних джерел. 1. Харламов, В. О., & Дударенко, І. І. (2020). Аналіз впливу параметрів світлофорного регулювання на середню затримку транспортних потоків. Вісник Харківського національного автомобільно-дорожнього університету, 91, 48–53. 2. Грюнфельд, М. Е. (2012). Визначення соціально-економічного ефекту від зниження затримок на регульованих перехрестях. Транспортні системи і технології перевезень: наук. журнал, 4, 23–29. 3. Васильєв, В. Ю. (2019). Методи аналізу пропускної здатності та затримок на міських перехрестях. Транспортні системи, 2(38), 14–22. 4. Шамрай, В. І., & Климов, О. С. (2019). Оптимізація тривалості циклів регульованих перехресть в умовах нерівномірного руху. Вісник Дніпровського національного університету залізничного транспорту, 4(84), 54–61. 5. Лук’яненко, О. П. (2021). Вплив параметрів світлофорного регулювання на затримки транспортних потоків у місті Києві. Транспортні технології, 2, 33–40.