Дослідження затримок транспортних потоків на ділянці вул. Варшавської із урахуванням зміни схеми руху
Автор: Ігнатенко Віта Ярославівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація і регулювання дорожнього руху
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Зростання рівня автомобілізації населення стимулює прискорення економічних процесів, зокрема розвиток економіки, модернізацію транспортної та громадської інфраструктури, а також збільшення інвестицій у цей сектор. Автомобілізація сприяє переходу країни до нових етапів урбанізації, формує концепцію «передмістя» та спричиняє утворення міських агломерацій. Водночас стрімке зростання кількості приватних автомобілів зумовлює підвищення інтенсивності дорожнього руху й навантаження на міську транспортну мережу. Аналіз транспортних потоків свідчить, що магістральні дороги працюють на межі пропускної спроможності, а в окремих місцях вона повністю вичерпана. Основною причиною цього явища є дисбаланс між темпами розвитку транспортної інфраструктури та рівнем автомобілізації [1]. Зростання автомобільного навантаження в умовах щільної забудови міст загострює проблеми організації дорожнього руху. Забезпечення оптимальної пропускної здатності та безпеки руху потребує новаторських підходів у транспортному проектуванні. Важливу роль у цьому відіграють актуалізація будівельних норм і рекомендацій, зокрема під час реконструкції вулиць у межах існуючої забудови [2]. Забезпечення мобільності міського населення вимагає якісного вдосконалення транспортної інфраструктури. Зростання необхідності переміщень мешканців спонукає органи місцевого самоврядування до впровадження комплексних рішень для оптимізації руху транспорту й пішоходів та поліпшення загальної транспортної системи міста [3–4]. Одним із головних негативних наслідків автомобілізації є регулярні затримки в дорожньому русі. Затори стали типовою проблемою великих міст і агломерацій, спричиненою зростанням автомобілекористування та доступністю автомобілів. Нестача інфраструктури для задоволення попиту на пересування лише посилює цю проблему. За даними досліджень, у XXI столітті водії стикаються із заторами у три рази частіше, ніж у другій половині XX століття [5]. Об’єкт дослідження – ділянка вулично-дорожньої мережі. Предмет дослідження – закономірності зміни транспортних затримок із урахуванням реорганізації руху. Мета дослідження: з використанням мікроскопічного транспортного моделювання визначити можливості вдосконалення функціонування магістральної ділянки вулично-дорожньої мережі. За результатами досліджень встановлено значення інтенсивностей руху транспортних потоків та закономірності її коливання на досліджуваній ділянці вул. Варшавської. Розроблено транспортну модель та проведено мікроскопічне моделювання існуючого стану досліджуваної ділянки для калібрування моделі. Запропоновано варіант покращення умов руху на ділянці вул. Варшавської із введенням світлофорного регулювання на одному із перехресть, а також організацією кругового руху на іншому. Проведено моделювання проектного варіанту. За результатами моделювання визначено, що запропоновані рішення можуть суттєво покращити рівень функціонування досліджуваної ділянки та скоротити тривалість проїзду перехресть на 20–60 %. Ключові слова – організація дорожнього руху, інтенсивність руху, транспортне моделювання, рівень завантаження, вулично-дорожня мережа. Перелік використаних літературних джерел. 1. Бобак Ю.І. (2018). Позитивні та негативні екстерналії підвищення рівня автомобілізації в Україні. Відновлено з http://ena.lp.edu.ua:8080/bitstream/ntb/48992/2/2018_Bobak_Iu_I-Pozytyvni_ta_nehatyvni_eksternalii_8-9.pdf 2. Ke-Ping, L., & Zi-You, G. (2005). Improvement of driving safety in road traffic system. Chinese Physics, 14(5), 930. 3. Осєтрін, М. М., & Карпенко, О. В. (2015). Критерії оцінки ефективності роботи вдм та фактори, що впливають на прийняття інженерно-планувальних рішень перетинів міських магістралей. Містобудування та територіальне планування,(58), 347-353. 4. Біліченко, В. В., Крещенецький, В. Л., Цимбал, С. В., & Тодорашко, Г. Ю. (2016). Комплексний підхід до вирішення існуючих проблем функціонування транспортної системи міста. Наукові нотатки, (55), 22-25 5. Meyer, M. D., & Miller, E. J. (1984). Urban transportation planning: a decision-oriented approach.