Оцінювання впливу структури рухомого складу на показники ефективності вантажних перевезень
Автор: Сушков Максим Валерійович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Автомобільний транспорт є ключовою ланкою в системах доставки, постачання та дистрибуції України та світу. Цей вид транспорту забезпечує отримання всіх видів послуг та отримання й фунціонування споживчих продуктів до кінцевого споживача від виробника. Планування структури та обсягу рухомого складу є ключовим фактором досягнення максимальної ефективності перевезень автомобільним транспортом, а також прогнозування потреб у цих транспортних засобах. Попит на транспортні засоби залежить від часу змінної, яка в кожному випадку повинна визначатися двома основними підходами. Перший метод дозволяє визначити кількісні параметри рухомого складу (тобто пробіг, ефективність, оборотність тощо). Другий базується на спеціально розроблених математичних моделях, що спираються на якісні характеристики, такі як відносні витрати, ефективність конкретного ТЗ, відносні витрати ресурсів, вартість автопоїздів і т.д. У розрахунках враховуються витрати на ремонт, кількість капітальних ремонтів, поточні витрати та інші експлуатаційні характеристики. Об’єкт дослідження — структура рухомого складу. Предмет дослідження — вплив рухомого складу на організація вантажних перевезень. Мета дослідження — визначення основних факторів, які впливають на ефективність перевезень, таких як відстань, завантаженість, клас екологічності, технічний стан автомобіля, тип вантажу та умови маршруту. Вирішуючи задачу підвищення ефективності процесів обслуговування клієнтів транспортного підприємства, слід враховувати велику кількість факторів, що визначають основні параметри технологічних процесів та особливості їх організації. На сучасному етапі розвитку транспортної науки підхід до логістичного менеджменту вважається найбільш доцільним і правильним. В першому розділі проаналізовано сучасні теоретичні розробки у сфері вдосконалення логістичного управління різними типами транспорту, що дозволило визначити найбільш доцільний тип рухомого складу для досягнення ефективності логістичного менеджменту транспортних вузлів та підприємств. Практичний підхід при виборі парку рухомого складу для автотранспортного підприємства базується на таких факторах: характер та структура вантажопотоку; об’ємна вага та партія вантажу; дорожні умови; забезпечення максимальної швидкості та безпеки руху; мінімізація витрат, пов’язаних із транспортуванням вантажів. В другому розділі представлено схему критеріїв вибору рухомого складу та етапи, які встановлюють послідовність оцінки та вибору транспортних засобів: аналіз умов перевезення та характеристик вантажу; вибір місткості автомобіля; аналіз придатності конструкції до дорожніх умов; аналіз технічних та експлуатаційних властивостей автомобілів; техніко-економічна оцінка відібраних автомобілів. Метою оптимізації структури рухомого складу автотранспортного підприємства є підвищення його конкурентоспроможності. Різноманітність видів та обсягів перевезень зумовлює використання відповідних типів і кількості рухомого складу, які забезпечують виконання максимального обсягу перевезень з мінімальними витратами. В третьому розділі проаналізовано теоретичне обґрунтування методики вибору раціональної структури рухомого складу, що ґрунтується на використанні положень теорії чутливості. Це дозволяє визначити вплив структури рухомого складу на вартість одиниці транспортної операції. Сформульована математична модель функціонування автотранспортного підприємства на основі множини критеріальних функцій, яка враховує взаємозв’язок показників ефективності роботи підприємства зі структурою його рухомого складу. Модель дозволяє: враховувати бізнес-функції підприємства, описані великою кількістю факторів та враховувати взаємозалежність факторів. Ключові слова: транспортний засіб, рухомий склад, вантажність, вартість поїздки, маршрут.