Закономірності зміни функціонального стану водія автобуса міжміського маршруту руху
Автор: Боднар Андрій Олегович
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Розумний транспорт і логістика для міст (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Професійна діяльність водія, супроводжується значними навантаженнями, в тому числі й на його психофізіологічні показники. Чинники, такі як емоційне напруження, тривала втома, конфліктні ситуації на дорозі, а також технічні несправності транспортного засобу, можуть спричинити перевантаження нервової системи водія. Унаслідок цього може відбутися зрив адаптаційних механізмів організму, що проявляється у вигляді надмірної втоми, апатії, млявості, дратівливості та інших негативних психоемоційних реакцій. У свою чергу, ці зміни безпосередньо впливають на зниження концентрації уваги, погіршення короткочасної пам’яті, зорового сприйняття, а також зменшення швидкості розумових процесів [1, 2]. За вищенаведених умов функціональний стан водія може переходити у незадовільний стан, що у свою чергу, становить підвищену соціальну небезпеку, адже ризик ухвалення хибних рішень значно зростає. Це, у свою чергу, може призвести до виникнення дорожньо-транспортних пригод з тяжкими наслідками для учасників дорожнього руху. При цьому, особливу увагу необхідно приділяти саме водіям автобусів, адже вони несуть відповідальність не лише за власну безпеку, але й за життя та здоров’я пасажирів. У такому випадку, будь-яке порушення функціонального стану водія може мати критичні наслідки [3, 4]. У рамках виконання цієї магістерської кваліфікаційної роботи було проведено дослідження, присвячене аналізу впливу таких умов руху, як висотного положення автомобільної дороги на індекс напруження водія. Окрім цього, виявлено існуючі закономірності зміни функціонального стану водіїв автобусів під дією чинника швидкості руху транспортного засобу. Для реєстрації показників використовувався нагрудний сенсор «Polar H10» та мобільний додаток «HR Monitor». Такий під хід дозволи визначати характеристики варіабельності серцевого ритму, що слугувало вхідною інформацією для подальшого розрахунку індексу напруження організму водіїв. Об’єкт дослідження – переміщення автобусів на міжміських маршрутах руху. Предмет дослідження – зміна показника індексу напруження водія під час управління транспортним засобом залежно від умов руху. Мета дослідження – виявити закономірності зміни індексу напруження водія автобуса міжміського маршруту руху залежно від умов переміщення. Таким чином, результати дослідження підкреслюють необхідність системного моніторингу функціонального стану водія автобуса, зокрема задля забезпечення максимальної безпеки дорожнього руху та якості перевезення пасажирів. Отримані дані можуть бути корисними як для автотранспортних підприємств, так водіїв під час планування їх графіків роботи та відпочинку. Ключові слова – автобус, водій, транспортний засіб, функціональний стан, індекс напруження, висотного положення, швидкість руху. Перелік використаних літературних джерел 1. Mallia, L., Lazuras, L., Violani, C., & Lucidi, F. (2015). Crash risk and aberrant driving behaviors among bus drivers: the role of personality and attitudes towards traffic safety. Accident Analysis & Prevention, 79, 145-151. 2. Han, W., & Zhao, J. (2020). Driver behaviour and traffic accident involvement among professional urban bus drivers in China. Transportation research part F: traffic psychology and behaviour, 74, 184-197. 3. Davidich, Y., Kush, Y., & Ponkratov, D. (2020). Change of car driver’s stress index during different periods of the day in urban traffic conditions. Transport technologies, 1(2), 23-32. 4. Afonin, M. (2020). Influence of public transport ergonomic features on passenger’s functional state. Transport technologies, 1(2), 33-43.