Аналіз втрат часу у транспортному потоці під час проїзду регульованих перехресть
Автор: Завадський Роман Русланович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація і регулювання дорожнього руху
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Пропускна здатність є ключовим показником ефективності управління транспортними потоками, особливо на перехрестях, які регулюються світлофорною сигналізацією. У зв’язку зі швидким розвитком трамвайного руху виникло кілька важливих проблем, таких як зниження швидкості сполучення, підвищення рівня конфліктів з автомобільними потоками та питання безпеки [1]. Для вирішення цих проблем застосовуються різні підходи. Серед радикальних заходів – переміщення трамвайних колій на відокремлені ділянки, що дозволяє уникнути конфліктів із загальним транспортним потоком [2–3]. Особливу увагу слід приділити розташуванню трамвайних зупинок відносно проїжджої частини. Дослідження показують, що найбільші затримки в русі виникають на тих зупинках, які розташовані посеред вулиці. Тут посадка і висадка пасажирів відбувається безпосередньо з проїжджої частини, що створює додаткову стоп-лінію для автомобілів. У результаті, автомобілі, що наближаються до світлофорного об’єкта, змушені зупинятися, що призводить до збільшення загальної затримки транспорту [4–5]. Об’єкт дослідження – процес утворення затримок транспортних засобів перед регульованими перехрестями. Предмет дослідження – зміна затримок транспортних засобів за різних режимів світлофорного регулювання. Мета роботи – визначення закономірностей утворення затримок транспортних засобів перед регульованими перехрестями. Завдання дослідження: – проаналізувати пропускну здатність перед регульованими перехрестями; – дослідити процес утворення затримок транспортних засобів перед регульованими перехрестями; – провести натурні дослідження показників транспортного потоку; – експериментальне досліджень тривалості затримок транспортних засобів перед регульованими перехрестями; – визначити затримок транспортних засобів перед регульованими перехрестями за різної інтенсивності потоку. З метою визначення тривалості затримок транспортних засобів перед регульованими перехрестями обрано чотири об’єкти дослідження. За допомогою натурних досліджень визначено затримку транспортних засобів перед перехрестям на кожній смузі руху. Встановлено, що найбільша затримка транспортних засобів спостерігається на перехресті вул. Липинського – Миколайчука – Промислова. Для аналізу впливу змін інтенсивності транспортного потоку на параметри функціонування вулично-дорожньої мережі було проведено імітаційне моделювання на кожній із досліджуваних ділянок. У ході моделювання інтенсивність вхідного транспортного потоку збільшувалася та зменшувалася на 10%, 20% та 30%, при цьому склад потоку залишався незмінним. Це дозволило оцінити, як зміна кількості транспортних засобів впливає на загальну пропускну здатність і рівень затримок. Окрім цього, досліджувалася зміна складу транспортного потоку. Було пропорційно збільшено та зменшено відсоткову частку громадського транспорту на ті ж 10%, 20% та 30%, залишаючи загальну інтенсивність потоку відповідно до даних натурних досліджень. Це дозволило визначити, як зміна частки громадського транспорту впливає на загальні показники роботи перехресть та вулично-дорожньої мережі загалом, зокрема на швидкість руху та затримки в транспортному потоці. Дослідження показало, що найважливішими чинниками, які суттєво впливають на затримку транспортних засобів, є структура світлофорного циклу та інтенсивність руху. Зокрема, це кількість автомобілів, що зупинилися перед перехрестям, і загальна кількість транспортних засобів, що проходять через перехрестя за певний проміжок часу. Неправильний розподіл тривалості фаз світлофорної сигналізації призводить до збільшення черг, що значно ускладнює рух і спричиняє затримки. Водночас, підвищена інтенсивність руху, особливо в пікові години, може створювати значні затори на підходах до перехресть, погіршуючи пропускну здатність і ефективність управління. Ключові слова – регульоване перехрестя, натурні дослідження, транспортні затримки, світлофорне регулювання, імітаційне моделювання. Перелік використаних літературних джерел. 1. Кучвара, І. М. (2018). Конспект лекцій з курсу автоматизована система управління на транспорті. 2. Грицунь, О. М. (2016). Аналіз поведінки пішоходів на регульованих перехрестях. Наукові нотатки, (55), 90-95. 3. Павлова, І. О., Грабовець, В. В., Решетило, О. М., & Курин, М. М. (2014). Дослідження транспортного процесу на міських регульованих перехрестях. Наукові нотатки, (46), 386-397. 4. Титаренко, В. Є., & Шумляківський, В. П. (2023). Вимірювання та аналіз затримок транспорту перед регульованими перехрестями на основі зйомок квадрокоптером. Технічна інженерія, (1 (91)), 228-234. 5. Форнальчик, Є. Ю., Форнальчик, Е. Ю., Трушевський, В. Е., & Трушевский, В. Э. (2018). Управління дорожнім рухом на регульованих перехрестях у містах: монографія.