Дослідження впливу звуження проїжджої частини перед нерегульованими перехрестями на параметри транспортного потоку
Автор: Цуньовський Роман Олегович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація і регулювання дорожнього руху
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Вплив транспорту на навколишнє середовище значною мірою визначається затримками та простоєм транспортних засобів. Затримка є важливим показником якості обслуговування на перехрестях і виступає ключовим параметром в економічному аналізі інвестицій у дорожню інфраструктуру [1–3]. Вона відображає додатковий час, що витрачається транспортним засобом у порівнянні з нормативними значеннями. У більшості випадків затримки транспортних засобів є локальними та окремими проблемами, які можна досліджувати не тільки в контексті загального міського планування, але й на окремих ділянках. Для зниження затримок на вулично-дорожній мережі необхідно не лише оптимізувати світлофорні цикли на регульованих перехрестях, але й зменшувати затримки на нерегульованих перехрестях та інших «вузьких» місцях транспортної системи. Одним з таких місць є виїзди з прилеглих територій, де часто виникають конфліктні ситуації, що можуть призводити до аварій та реальних збитків [4–5]. Отже, проблема затримок є не лише технічною, але й має важливий соціально-економічний аспект, оскільки впливає на безпеку руху, екологічний стан міста та економічну ефективність транспортної системи [3]. Об’єкт дослідження – місця звуження проїжджої частини перед нерегульованими перехрестями. Предмет дослідження – закономірності формування затримки транспортних засобів в місцях звуження проїжджої частини перед нерегульованими перехрестями. Мета дослідження: визначення закономірностей впливу звуження проїзної частини на затримки транспортних засобів. На вулиці Городоцька середнє значення сподівання затримки транспорту становить 5,02 с, а максимальна затримка досягає 18,41 с. Така ситуація може бути спричинена великою кількістю транспортних потоків, що перетинаються, або інтенсивним рухом пішоходів, що створюють додаткові затримки для транспортних засобів. Особливістю цієї вулиці є також наявність вузьких ділянок та високої щільності забудови, що обмежує можливість розширення проїжджої частини. Для вулиці Липинського математичне сподівання затримки складає 3,81 с, а максимальна затримка досягає 16,21 с. Попри те, що ця вулиця має меншу інтенсивність руху в порівнянні з Городоцька, затримки все ж є значними. Здійснено детальний аналіз впливу звуження проїжджої частини на параметри транспортного потоку з використанням програмного забезпечення PTV VISSIM,. Метою дослідження було вивчення змін у транспортній системі за умов обмеженої ширини проїзної частини та підвищеного навантаження на дорогу. Одним з ключових аспектів дослідження стало моделювання ситуації, за якої інтенсивність транспортного потоку становила 600 авто/год. За таких умов спостерігалася порівняно невелика затримка руху, а середня довжина черги на звужених ділянках дороги дорівнювала 1,9 м, що вказувало на відносно стабільний і безперешкодний рух. Однак, зі зростанням інтенсивності руху до максимально можливих значень – 1800 авто/год – ситуація суттєво змінилася. Довжина черги на ділянках зі звуженням проїзної частини різко зросла, досягнувши 507,9 м. Це явище пояснюється тим, що при високій інтенсивності транспортний потік наближається до критичних значень пропускної здатності дороги. У результаті збільшується час очікування, а також накопичуються затори, що призводить до суттєвих затримок у русі. Дані результати підтверджують необхідність детального підходу до планування транспортної інфраструктури в умовах міського середовища, особливо на ділянках з можливими обмеженнями проїзної частини. Для покращення ситуації можуть бути запропоновані заходи, такі як розширення проїзної частини, створення окремих смуг для громадського транспорту, впровадження адаптивного керування світлофорами або інших сучасних технологій управління дорожнім рухом. Ключові слова – нерегульвоане перехрестя, звуження проїзної частини, затримки транспортних засобів, імітаційне моделювання, швидкість руху. Перелік використаних літературних джерел. 1. Павлова І. О. Дослідження складових транспортного потоку на вулично–дорожній мережі міста / І. О. Павлова, І. С. Мурований // Міжвузівський збірник «Наукові нотатки». – Луцьк, 2011. – № 32. – с. 295 – 302. 2. Мурований І. С. Визначення, аналіз та регулювання існуючих параметрів транспортного потоку / І. С. Мурований, В. В. Грабовець, А.Й.Матвіїшин // Міжвузівський збірник «Наукові нотатки» [Луцький національний технічний університет]. – Луцьк, 2012. – № 36. – с. 204 – 208 3. Любий Є.В. Сучасні підходи щодо визначення транспортних затримок на нерегульованих перехрестях / Є.В. Любий, О.В. Денисенко, О.М. Бєлецька // Матеріали VІ Міжнародної науково-технічної конференції «Науково-прикладні аспекти автомобільної і транспортно-дорожньої галузей», (26-27 червня 2020 року, Луцьк). –Луцьк, ЛНТУ, –2020. –С. 97–10 4. Васильєва Г. Ю. Методи мінімізації затримок транспорту на магістральній вулично-дорожній мережі міст України: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. техн. наук : спец. 05.23.20 «Містобудування та територіальне планування» / Г. Ю. Васильєва. –К., 2007. –21 с 5. Форнальчик Є. Ю. Управління дорожнім рухом на регульованих перехрестях у містах: монографія / Є. Ю. Форнальчик, І. А. Могила, В. Е. Трушевський, В. В. Гілевич; за заг. ред Є. Ю. Форнальчика. – Львів :Видавництво Львівської політехніки, 2018. 236 с.