Вплив інтенсивності транспортного потоку на функціонування автобусного маршруту №46 у місті Львові
Автор: Васьків Мар'ян Михайлович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Сучасні міста все частіше стикаються з масштабними проблемами, спричиненими стрімким збільшенням кількості автомобілів. Це призводить до надмірного навантаження на транспортну систему та виникнення хронічних заторів, які дедалі більше ускладнюють життя містян. Транспортні затори стають не лише ознакою перевантаженої інфраструктури, але й чинником, що негативно впливає на повсякденний ритм життя, екологічний стан і продуктивність економіки. Затримки в русі збільшують час на пересування, погіршують якість повітря через надмірні викиди, сприяють зростанню шумового забруднення та створюють соціальні незручності, такі як підвищений рівень стресу. Ця багатогранна проблема потребує комплексного підходу до її вирішення, із залученням сучасних методів управління мобільністю, технологічних інновацій і стратегічного планування міського розвитку [1–2]. Одним із ключових інструментів для зменшення заторів є розвиток і вдосконалення системи громадського транспорту. Пріоритет надається створенню доступної, ефективної та зручної альтернативи використанню приватних автомобілів. Інтеграція швидкісних видів транспорту, таких як трамваї, метро, електробуси та інші екологічно чисті рішення, може суттєво знизити інтенсивність руху на дорогах. Розширення мережі маршрутів, модернізація транспортних засобів і покращення інфраструктури сприятимуть підвищенню привабливості громадського транспорту для мешканців міста. Крім того, популяризація користування громадським транспортом допомагає досягти декількох цілей одночасно: зменшення заторів, скорочення викидів парникових газів і покращення загального екологічного стану міських територій. Заходи з популяризації можуть включати впровадження зручних мобільних додатків для планування маршрутів, гнучку тарифну політику та покращення умов для пасажирів, таких як чистота, безпечність та комфорт під час поїздок. Довгостроковим наслідком таких змін стане сталий розвиток міст: оптимізація використання міського простору, підвищення якості життя мешканців і формування екологічної свідомості. Завдяки зменшенню залежності від приватних автомобілів, міста можуть досягти більш збалансованого і стійкого розвитку, що задовольняє потреби нинішніх і майбутніх поколінь [3–4]. Надання пріоритету громадському транспорту є важливим інструментом у боротьбі із заторами. Створення спеціальних смуг руху для автобусів і трамваїв на ключових міських магістралях дозволяє уникати заторів і забезпечує швидкість пересування. Ще одним ефективним підходом є використання систем пріоритету на світлофорах, які адаптують сигнали для зменшення затримок громадського транспорту на перехрестях. Інтеграція GPS та інших технологій геолокації дозволяє вчасно активувати ці режими, забезпечуючи ефективність руху [5]. У цій магістерській роботі розглянуто проблематику автобусного маршруту №46 у м. Львові. Проведені дослідження спрямовані на виявлення та аналіз ділянок на маршруті, де утворюються найбільші затримки та чинники, що їх спричиняють. Об’єкт дослідження – міський автобусний маршрут №46 у місті Львові. Предмет дослідження – вплив інтенсивності загального транспортного потоку на характер та тривалість руху автобусного маршруту №46. Метою роботи є визначення проблемних ділянок на протяжності маршруту № 46 з точки зору тривалості проїзду та підвищеної інтенсивності руху в умовах відсутності пріоритету для громадського транспорту, а також їх аналіз із використанням методів імітаційного моделювання. Ключові слова: громадський транспорт, часові затримки, моделювання дорожнього руху, пріоритизація громадського транспорту, просторовий пріоритет. Перелік використаних джерел: 1. Alberto Bull. Traffic congestion: The problem and how to deal with it. Santiago, Chile, 2003. Р.198. 2. Dawson J. and Barwell I. Roads are not enough: new perspectives on rural transport planning in developing countries. Intermediate Technology Publications, London, UK. 1993.79 p. 3. Wheaton W. Land Use and Density in Cities with Congestion. Cambridge, Mass.: MIT Center for Real Estate, 1996. 4. Elmashhara, M.G., Silva, J., Sa, E., Carvalho, A., & Rezazadeh, A. (2022). Factors influencing user behaviour in micromobility sharing systems: A systematic literature review and research directions. Travel Behaviour and Society 27, 1–25 5. Seredynski, M., Laskaris, G., & Viti, F. (2019). Analysis of cooperative bus priority at traffic signals. IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems, 21(5), 1929-1940. (in English)