Закономірності зміни функціонального стану водія вантажного автомобіля під час перевезення наливних вантажів

Автор: Гадьо Богдан Ігорович
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Розумний транспорт і логістика для міст (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Сучасні транспортні дослідження, як вітчизняні, так й закордонні все більше зосереджуються на вивченні людського чинника у транспортному процесі, особливо впливу фізіологічного та психоемоційного стану водіїв вантажівок на безпеку дорожнього руху. Хоча раніше аналіз аварійності зазвичай фокусувався на дорожній інфраструктурі та погодних умовах, нові технології моніторингу дозволяють глибше вивчати роль людини у системі безпеки дорожнього руху, що особливо важливо при зростанні обсягів вантажних перевезень [1, 2]. Зростаючі професійні навантаження потребують врахування психофізіологічних особливостей водіїв вантажного транспорту. Керування великогабаритними автомобілями вимагає високої концентрації, витривалості та швидкої реакції. Працездатність водія залежить від багатьох чинників: тривалості керування, рельєфу, швидкості, погоди, шуму та вібрації, що робить дослідження функціонального стану надзвичайно актуальним [3]. Ця магістерська робота присвячена дослідженню впливу перевезення наливних вантажів на функціональний стан водія. При цьому, потрібно зазначити, що перевезення наливних вантажів характеризується підвищеним рівнем ризику через специфіку динаміки рідини та вимоги до стабільності автомобіля. Це, у свою чергу, може створювати додаткове навантаження на функціональний та емоційний стани водія [4]. У магістерській кваліфікаційній роботі встановлено характеристику впливу наливних вантажів на індекс напруження водія із використанням нагрудного датчика «Polar H10» та програмного забезпечення «Kubios HRV Lite». Зібрані дані дозволили простежити динаміку зміни стану організму водіїв під час перевезення як генеральних, так і наливних вантажів. Об’єкт дослідження – технологічний процес перевезення наливних та генеральних вантажів. Предмет дослідження – зміна показника індексу напруження водія під час управління вантажним автомобілем. Мета дослідження – виявити закономірності зміни функціонального стану водія вантажного автомобіля під час перевезення наливних вантажів. За результатами досліджень встановлено, що перевезення генеральних вантажів характеризується менш інтенсивною зміною показника індексу напруження водія, у порівнянні з наливними вантажами. Виявлено, що найбільше погіршення функціонального стану водія спостерігається під час перевезення наливних вантажів, зокрема після 180–200 хв безперервного керування. Таким чином, це необхідно враховувати при формуванні безпечних режимів роботи водіїв. Ключові слова – транспортний засіб, вантажний автомобіль, водій, наливні вантажі, функціональний стан, індекс напруження. Перелік використаних літературних джерел 1. Reiman, A. (2021). Human factors and maintenance in delivery transportation: drivers’ work outside the cab in focus. Journal of Quality in Maintenance Engineering, 27(3), 465-482. 2. Afonin, M. (2022). Change of drivers functional condition during dangerous goods transportation. Transport Technologies, 1(3), 2022, (1), 55-64. 3. Singh, H., & Kathuria, A. (2021). Analyzing driver behavior under naturalistic driving conditions: A review. Accident Analysis & Prevention, 150, 105908. 4. Ciziuniene, K., Matijosius, J., Liebuviene, J., & Sokolovskij, E. (2024). Comparison of the relative importance of factors affecting the conveyance of bulk and liquid cargo. Applied Sciences, 14(3), 1151.