Дослідження викидів забруднюючих речовин автотранспортом за різних умов руху на ділянці вул. Стрийська у м. Львові

Автор: Чоба Назарій Русланович
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Розумний транспорт і логістика для міст (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Магістерська робота присвячена актуальній темі дослідження викидів забруднюючих речовин автотранспортом за різних умов руху на міських вулицях умовах стрімкого зростання автомобільного парку, збільшення інтенсивності дорожнього руху та формування транспортних заторів міських вулицях. Вплив автомобільного транспорту на забруднення атмосферного повітря є однією з ключових екологічних проблем сучасності. Щоденно мільйони транспортних засобів викидають у навколишнє середовище значні обсяги шкідливих речовин, серед яких особливе значення має оксид вуглецю (CO), відомий своїм негативним впливом як на стан довкілля, так і на здоров’я людини. Актуальність проблеми скорочення викидів CO обумовлює необхідність ретельного дослідження чинників, що впливають на обсяги цих викидів під час експлуатації автомобільного транспорту [1-2]. Одним із визначальних технічних параметрів, що формують рівень викидів CO, є об’єм двигуна, який характеризується сумарним об’ємом його циліндрів і прямо впливає на потужність та експлуатаційні характеристики автомобіля. Проте збільшення об’єму двигуна, особливо за певних режимів роботи, може призводити до суттєвого зростання викидів CO, що вимагає проведення поглибленого аналізу цього взаємозв’язку для формування ефективних заходів зниження забруднення [3]. Рівень викидів оксиду вуглецю (CO) в атмосферне середовище безпосередньо корелює з інтенсивністю автомобільного руху, аераційними характеристиками місцевості, величиною поздовжнього ухилу, швидкістю та напрямком вітру, рівнем вологості повітря, а також наявністю захисних зелених насаджень вздовж автомобільних шляхів. Сучасні процеси глобалізації значно впливають на світовий ринок стислих технічних газів та суміжні промислові сектори, стимулюючи провідні компанії до оптимізації витрат і перенесення виробничих потужностей у регіони з більш вигідними умовами для ведення бізнесу. Активне впровадження екологічно чистих видів палива, розвиток виробництва обладнання для газових систем транспорту, металургійної промисловості, електроніки, а також технологій нейтралізації промислових стічних вод сприятиме скороченню використання таких газів, як метан, азот, кисень, аргон, вуглекислий газ та різноманітні газові суміші. У зв’язку з цим постає необхідність детального аналізу та оцінки ризиків, що можуть впливати на екологічну безпеку під час транспортування зазначених речовин, а також розробки ефективних заходів для мінімізації їхнього впливу на довкілля [4]. У дослідженні наведено рекомендації щодо зниження негативного впливу автотранспорту на довкілля. Наукова новизна роботи полягає у проведенні оцінки рівня забруднення міських територій чадним газом на основі розрахунків викидів різних категорій транспортних засобів, а також у розробленні заходів для зменшення обсягів CO, що виділяються в атмосферу при використанні двигунів внутрішнього згоряння різних типів [4-5]. Теоретична й практична значущість дослідження полягає в тому, що отримані результати дозволяють кількісно оцінити рівень забруднення атмосферного повітря, здійснювати прогнозування екологічного стану міських зон з різною інтенсивністю транспортних потоків, а також забезпечувати ефективний моніторинг стану повітряного середовища та рівня безпеки для населення [5]. На основі отриманих результатів дослідження можливо окреслити перспективні напрями подальших досліджень у цій галузі, зокрема вивчення впливу додаткових факторів, таких як тип палива, технічний стан двигуна та умови експлуатації транспортних засобів, на обсяги викидів оксиду вуглецю (CO). Загалом результати проведеного аналізу мають важливе значення для поглибленого розуміння впливу автомобільного транспорту на якість атмосферного повітря на магістральній вулиці Стрийська та сприятимуть розробленню ефективних стратегій і рекомендацій для скорочення викидів CO з метою збереження навколишнього середовища для майбутніх поколінь. Ключові слова: шкідливі викиди, затримки руху, максимальні черги, вид палива, оксид вуглецю, умови руху, транспортні потоки. Перелік використаних літературних джерел 1. Obermoser M, Fellner J, Rechberger H. Determination of reliable CO2 emission factors for waste-to-energy plants. Waste Management & Research. 2009;27(9):907-913. doi:10.1177/0734242X09349763. 2. Baggott, S. L., Lelland, A., Passant, N. P., & Watterson, J. (2002). Review of carbon emission factors in the UK greenhouse gas inventory. change, 1990(8.73), 8-49. 3. Doll, C. N., & Balaban, O. (2013). A methodology for evaluating environmental co-benefits in the transport sector: application to the Delhi metro. Journal of Cleaner Production, 58, 61-73. 4. Lee, P. T. W., Chung, Y. S., & Lam, J. S. L. (2016). Transportation research trends in environmental issues: a literature review of methodology and key subjects. International Journal of Shipping and Transport Logistics, 8(6), 612-631. 5. Jiao, J., Huang, Y., & Liao, C. (2020). Co-benefits of reducing CO2 and air pollutant emissions in the urban transport sector: A case of Guangzhou. Energy for Sustainable Development, 59, 131-143.