Закономірності зміни функціонального стану водія вантажного автомобіля під час перевезення небезпечних вантажів
Автор: Гейзеровський Віталій Володимирович
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Розумний транспорт і логістика для міст (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: У сучасних умовах інтенсивного розвитку транспортної інфраструктури дослідження чинника людини в системі «водій – автомобіль – дорога – середовище» набуває особливої наукової та практичної актуальності. При цьому, людський чинник є одним із визначальних елементів у забезпеченні ефективності та безпеки функціонування транспортної галузі. Незважаючи на впровадження високотехнологічних систем допомоги водієві, саме людина залишається головною ланкою у прийнятті рішень [1]. Це має не аби яке значення у критичних ситуаціях. Вивчення психофізіологічних характеристик операторів транспортних засобів, зокрема водіїв вантажного транспорту, дозволяє виявити причини помилок, пов’язаних із втомою, стресом, сенсорним перевантаженням або зниженням когнітивної працездатності. Особливу увагу заслуговує дослідження тривалого впливу монотонного водіння, нічного режиму праці та порушень сну, що істотно знижують адаптаційні можливості організму водія [2, 3]. Функціональний стан водія вантажного автомобіля розглядається як сукупність динамічних фізіологічних та психічних показників, що визначають його здатність до адекватного реагування на змінні умови дорожньої ситуації. Наукові дослідження свідчать, що зниження рівня уваги, уповільнення психомоторних реакцій та порушення сну є безпосередніми детермінантами дорожньо-транспортних пригод. За статистичними даними, до 90% аварій прямо чи опосередковано пов’язані з людським чинником, при цьому втома водія залишається одним із найпоширеніших тригерів аварійних подій [4]. Об’єкт дослідження – перевезення вантажів автомобільними дорогами. Предмет дослідження – зміна величини індексу напруження водія під час перевезення вантажів з різними параметрами та характеристиками. Мета дослідження – виявити закономірності та динаміку зміни функціонального стану водія вантажного автомобіля під час перевезення небезпечних та генеральних вантажів. За результатами досліджень виявлено суттєву різницю у зміні індексу напруження водіїв під час управління автомобілями які перевозили генеральні та небезпечні вантажі. На основі математичного опрацювання результатів дослідження, встановлено математичні та графічні залежності впливу видів вантажів на функціональний стан водіїв. Розроблено рекомендації щодо планування графіків роботи та відпочинку водіїв. Ключові слова – вантаж, вантажний автомобіль, водій, функціональний стан, індекс напруження, небезпечні вантажі. Перелік використаних літературних джерел 1. Davidich, Y., Kush, Y., & Ponkratov, D. (2020). Change of car driver’s stress index during different periods of the day in urban traffic conditions. Transport technologies, 1(2), 23-32. DOI: 10.23939/tt2020.02.023. 2. Gstalter, H., & Fastenmeier, W. (2010). Reliability of drivers in urban intersections. Accident Analysis & Prevention, 42(1), 225-234. DOI: 10.1016/j.aap.2009.07.021. 3. Evans, T., Stuckey, R., & Macdonald, W. (2022). Young drivers’ perception of hazards: Variation with experience and day versus night. Transportation research part F: traffic psychology and behaviour, 88, 258-280. DOI: 10.1016/j.trf.2022.05.017 4. Reiman, A. (2021). Human factors and maintenance in delivery transportation: drivers’ work outside the cab in focus. Journal of Quality in Maintenance Engineering, 27(3), 465-482. DOI: 10.1108/JQME-05-2020-0035