Дослідження основних показників руху транспортних потоків перед нерегульованими пішохідними переходами
Автор: Лисий Віталій Володимирович
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Розумний транспорт і логістика для міст (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Нерегульовані пішохідні переходи є важливими елементами міської транспортної інфраструктури, оскільки дозволяють пішоходам перетинати проїжджу частину без додаткових засобів регулювання, таких як світлофори чи підземні переходи. Однак їх використання часто супроводжується ризиками, пов’язаними з недостатньою видимістю, високою швидкістю руху автомобілів та непередбачуваною поведінкою учасників дорожнього руху [1-3]. Одним із ключових факторів, що впливають на взаємодію між пішоходами та автомобілями на нерегульованих переходах, є швидкість руху транспортних засобів. Чим вона вища, тим менше часу у водія для реакції на появу пішохода. Це особливо критично в умовах поганої видимості або коли водій зайнятий іншими діями, такими як використання телефону чи розмови з пасажирами. Важливу роль відіграє також оглядовість переходу. Припарковані автомобілі, рекламні конструкції чи інші об’єкти можуть обмежувати видимість пішохода, що створює додатковий ризик для всіх учасників руху [4-6]. Поведінка пішоходів також є значним чинником у цьому процесі. Деякі люди, не переконавшись у безпеці, можуть раптово виходити на проїжджу частину, особливо якщо вони поспішають або впевнені, що водії поступляться їм дорогою. Водночас не всі водії знижують швидкість перед переходом або готові пропустити пішоходів, навіть якщо ті вже знаходяться на розміченій зоні перетину дороги. Така ситуація часто спостерігається у великих містах, де рух є дуже інтенсивним, і водії намагаються мінімізувати затримки під час руху. Нерегульовані переходи часто стають місцями підвищеної аварійності. Однією з основних причин є раптовий вихід пішоходів на проїжджу частину, що може призвести до зіткнення з автомобілем. Крім того, багато водіїв просто не встигають зреагувати вчасно, особливо якщо вони рухаються зі швидкістю, що значно перевищує дозволені норми для міських вулиць. Додатковим чинником ризику може бути неправильне розташування переходів, зокрема в місцях з поганою оглядовістю чи високою інтенсивністю руху. Щоб зменшити ризики та зробити нерегульовані переходи більш безпечними, необхідно застосовувати певні інфраструктурні рішення. Одним з найпростіших заходів є встановлення додаткового освітлення, яке допомагає зробити пішоходів більш помітними у темний час доби. Ефективним методом є також підняті переходи, що змушують водіїв знижувати швидкість перед зоною можливого виходу пішоходів. Додаткові дорожні знаки та чітка розмітка привертають увагу водіїв і змушують їх бути більш уважними. Також корисним заходом є впровадження острівців безпеки, які дають пішоходам можливість безпечно очікувати можливості завершити перехід, не перебуваючи в зоні потенційного ризику. Взаємодія між пішоходами та автомобілями на нерегульованих переходах є складним процесом, що залежить не лише від поведінки учасників дорожнього руху, а й від умов міської інфраструктури та рівня дотримання правил. Для підвищення загальної безпеки необхідно комплексно підходити до питання організації таких переходів, покращуючи їх видимість, знижуючи швидкість руху на відповідних ділянках та підвищуючи відповідальність як водіїв, так і пішоходів. Об’єкт дослідження – нерегульовані пішохідні переходи у м. Львові. Предмет дослідження – первинні показники транспортного потоку на нерегульованих пішохідних переходах. В результаті проведених досліджень отримано залежності зміни швидкості руху транспортних засобів перед нерегульованими пішохідними переходами залежно від кількості смуг руху, а також інтенсивностей транспортного та пішохідного потоків. Ключові слова – транспортний потік, інтенсивність руху, пішохідний перехід, миттєва швидкість. Перелік використаних літературних джерел. 1. Aghabayk, K., Esmailpour, J., Jafari, A., & Shiwakoti, N. (2021). Observational-based study to explore pedestrian crossing behaviors at signalized and unsignalized crosswalks. Accident Analysis & Prevention, 151, 105990. 2. Amado, H., Ferreira, S., Tavares, J. P., Ribeiro, P., & Freitas, E. (2020). Pedestrian–vehicle interaction at unsignalized crosswalks: a systematic review. Sustainability, 12(7), 2805. 3. Zhao, J., Malenje, J. O., Wu, J., & Ma, R. (2020). Modeling the interaction between vehicle yielding and pedestrian crossing behavior at unsignalized midblock crosswalks. Transportation research part F: traffic psychology and behaviour, 73, 222-235. 4. Turner, S., Fitzpatrick, K., Brewer, M., & Park, E. S. (2006). Motorist yielding to pedestrians at unsignalized intersections: Findings from a national study on improving pedestrian safety. Transportation Research Record, 1982(1), 1-12. 5. Zheng, L., Wen, C., Guo, Y., & Laureshyn, A. (2021). Investigating consecutive conflicts of pedestrian crossing at unsignalized crosswalks using the bivariate logistic approach. Accident Analysis & Prevention, 162, 106402. 6. Singh, D., Das, P., & Ghosh, I. (2024). Prediction of pedestrian crossing behaviour at unsignalized intersections using machine learning algorithms: Analysis and comparison. Journal on Multimodal User Interfaces, 18(2), 239-256. Vitalii LYSYI, Yurii ROIKO (supervisor). Study of the main indicators of traffic flow before unsignalized pedestrian crosswalks. Master`s thesis. - Lviv Polytechnic National University, Lviv, 2025.