Дослідження роботи маршрутів громадського транспорту між Шевченківським та Сихівським районами міста Львова на основі аналізу пасажиропотоку

Автор: Тарасюк Уляна Ігорівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Розвиток міської інфраструктури є одним із ключових завдань сучасного містобудування, оскільки ефективний громадський транспорт забезпечує соціально-економічну стабільність, покращення екологічної ситуації та якість життя мешканців міст[1-3]. Особливу увагу приділяють вивченню пасажиропотоків, адже раціональне використання транспортних ресурсів може значно зменшити час у дорозі, підвищити зручність та знизити навантаження на транспортну мережу. У цьому контексті актуальною є оптимізація маршрутів громадського транспорту між районами міста, які знаходяться на значній відстані один від одного[4-5]. Метою цієї роботи є детальний аналіз пасажиропотоків на маршрутах, що з’єднують Шевченківський і Сихівський райони Львова, та розробка рекомендацій для вдосконалення транспортного обслуговування з використанням сучасних технологій моделювання. У процесі виконання роботи вирішено такі завдання: 1. Проведено характеристику досліджуваних районів їх розташування та основні точки притягання. 2. Виконано аналіз рухомого складу маршрутів громадського транспорту (№7, №8, №46, №47А, №53) із визначенням інтервалу руху та середньої завантаженості у пікові години. 3. Розраховано пасажиропотоки на основі натурних досліджень, що дозволило розрахувати оптимальні інтервали руху у пікові години для кожного маршруту. 4. Виконано моделювання маршрутів за допомогою програмного забезпечення PTV VISUM, що надало змогу оцінити ефективність запропонованих заходів. 5. Розроблено рекомендації для покращення транспортного обслуговування, зокрема зменшення інтервалів руху. Результати дослідження показали, що основні проблеми маршрутів пов’язані з нерівномірним розподілом пасажиропотоків у різні періоди доби, та затримками руху на окремих ділянках через транспортні затори. Виявлено, що в ранкові години найбільше навантаження припадає на маршрути №7 та №46, тоді як у вечірні години зростає значення маршрутів №8 та №47А. Впровадження запропонованих змін дасть змогу підвищити економічну ефективність перевезень, зменшити транспортні витрати та підвищити задоволення користувачів транспортною системою. Соціальний ефект включає підвищення рівня мобільності населення, зменшення використання приватних автомобілів, що позитивно вплине на екологію міста. Ця робота є вагомим внеском у розвиток транспортної системи Львова, пропонуючи сучасні рішення для оптимізації маршрутної мережі на основі даних та моделювання. Ключові слова: пасажиропотік, оптимізація маршрутів, моделювання, якість транспортних послуг. Перелік використаних літературних джерел. 1. Пасажирські автомобільні перевезення : навч. посіб. / уклад. М. Г. Босняк. – К. : Видавничий дім «Слово», 2009. – 272 с. 2. Спірін І. В. Організація і управління пасажирськими автомобільними перевезеннями : підручник / І. В. Спірін. – М. : Видавничий центр «Академія», 2010. – 400 с. 3. Пашкевич, С. М., Денисенко, О. В., Левкович, А. А. (2020). Формування транспортних та пасажирських потоків зовнішнього транспорту у містах. підвищення надійності машин і обладнання. Іncrease of machine and equipment reliability. 217 – 220. 4. Озерова, О. О. (2013). Проблеми функціонування транспорту при обслуговуванні пасажирів у великих транспортних вузлах. Залізничний транспорт України, №5/6. 75 – 79 с. 5. Куликов Ю. І. Автомобільні перевезення : навч. посіб. / Ю. І. Куликов, І. М. Пугачов, Г. Я. Маркелов ; за ред. Ю. І. Куликова. – Хабаровськ : Видавництво Тихоокеанського державного університету, 2010. – 281 с.