Принципи дизайну комплексу дитячої футбольної академії та реабілітаційного центру ветеранів війни-параолімпійців

Автор: Павлюк Юстина Любомирівна
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Дизайн (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут архітектури та дизайну
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: У своїй магістерській роботі я досліджую, як архітектура може стати не лише середовищем, а й джерелом підтримки для людини, яка повертається до себе після досвіду втрати, травми чи війни. Я розробила дизайнерську концепцію простору спільноти на базі спортивно-реабілітаційного комплексу для ветеранів, молоді та людей з обмеженою мобільністю, інтегруючи принципи біофільного, інклюзивного та гуманістичного дизайну. Цей проєкт — не лише про функцію, а про присутність і гідність. Простір тут не диктує, а слухає; не інформує, а супроводжує. Він стає терапевтичним середовищем, що підтримує людину на всіх рівнях: тілесному, емоційному, сенсорному, соціальному. Його архітектура базується на принципах афективного проєктування, де сценарії перебування, просторове моделювання, колористика та матеріали формують середовище, здатне зцілювати. Модель простору спільноти, яку я запропонувала, не розділяє, а зшиває досвіди, стани і покоління. В її основі — людиноцентричний підхід і ідея архітектури як спільника в процесі відновлення. Це не декорація до реабілітації — це інструмент повернення до себе. У роботі здійснено аналіз міжнародного досвіду, національних нормативів, типових і нетипових архітектурних практик післявоєнного відновлення, а також сформовано економічну модель впровадження комплексу. Наукова новизна полягає у створенні типологічно нової архітектурної системи, в якій спорт, відновлення, навчання і взаємодія не існують окремо, а інтегруються в єдину просторову тканину — як умову гідності, довіри та безпеки. Ключові слова: людиноцентричність, архітектура підтримки, простір спільноти, реабілітація, ветерани, афективна архітектура, інклюзивний дизайн, біофільність.