Дизайн рекламної продукції спрямованої на формування еко свідомості споживача
Автор: Ништа Діана Романівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Дизайн
Інститут: Інститут архітектури та дизайну
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: На сьогодні рекламна діяльність частково відображає життя суспільства, впливає на свідомість та поведінку людей, створює образи повсякденного життя. Це надзвичайно складний і багатогранний феномен, який постійно розвивається і змінюється під впливом економічних, політичних, соціокультурних та технологічних факторів. Проте він знайшов своє місце висвітлюючи проблеми у екології. Так як на початку нашого століття екологічні проблеми стали головними серед глобальних викликів людства, зростає гостра необхідність створити лаконічний, привабливий, естетичний та впливовий дизайн рекламної продукції. Адже доведено, що саме реклама є сьогодні основним засобом комунікації та носієм впливу на свідомість споживача. У дипломній роботі виявлено принципи та функції формування екологічної свідомості через дизайн екологічної реклами. Виявлено методи впливу на суспільну свідомість через екологічний плакат. Також, проаналізовано засоби та художньо-графічні особливості у створені дизайну екологічної реклами та їх вплив на виховання еко свідомості молоді . Об’єкт дослідження. Дизайн рекламної продукції спрямований на виховання екосвідомості. Метою дослідження є сформулювати принципи та засоби у дизайні рекламної продукції спрямованої на виховання екосвідомості. У першому розділі досліджено, що сьогодні тема екології стає однією з найактуальніших у суспільстві. Історичний аналіз розвитку людства показує, що на кожному етапі людина посилювала свій вплив на стан екології. Виявлено, що вивченню екологічної тематики як графічного об’єкта, його художньо – образних особливостей присвячено багато праць та наукових досліджень, де висвітлено актуальні екологічні проблеми. Проте з останніх досліджень саме в Україні, з’ясовано, що існує нестача публікацій як наукового, так і популярного характеру, що висвітлюють взаємозв’язок між суспільством і природою, важливість екологічної культури та виховання, розрахованих на широкі кола, зокрема на дітей та молодь. Теоретичні праці в галузі важливості ековиховання фактично відсутні; наприклад, серед тем науково-практичних конференцій екоплакат рідко висвітлюється. В ході роботи досліджено, ефективність продуманих двох стратегій раціонального та емоційного типу, які є важливим інструментом для досягнення маркетингових цілей і завоювання уваги споживачів. Проаналізовано, що для досягнення швидкого та помітного результату рекомендовано поєднувати в одному рекламному повідомленні стратегії цих обох типів. З’ясовано, що із значним розвитком плакатів як засобу соціальної реклами, зокрема в контексті маніпуляції громадською свідомістю слід враховувати емоційне сприйняття глядачем, адже почуття і турбування значно впливають на діяльність та поведінку людини. У другому розділі визначено, що екологічний плакат є методом впливу на суспільну свідомість через створений дизайн. Серед основних методів створення екологічного простору виділено: принцип цілісності й гармонії людини з навколишнім середовищем, їх природної взаємодії та узгодженості. Зроблено висновок, що вдосконалення просторових форм і символіки середовища, зокрема принципу екоциклічності, який виявляється в змінності зовнішніх і внутрішніх процесів, динамічності, гнучкості та узгодженості основного природного ритму з діяльністю людини та ритмом простору, приводить до досягнення психофізіологічного комфорту. Виявлено принципи та функції формування екологічної свідомості через дизайн екологічної реклами. З’ясовано, що основним принципом все ж є збереження у рекламі акценту на лаконічності та доцільності, що буде яскраво виконувати комунікативну функцію. У третьому розділі обґрунтовано, що стилістичним методом у соціальній рекламі є застосування метафоричних візуальних образів, які не лише приваблюють аудиторію естетичністю та несподіваністю, а й викликають емоційний відгук, сприяють глибшому сприйняттю повідомлень, спонукають до дії та сприяють усвідомленню важливих соціальних проблем, стаючи потужним стимулом до взаєморозуміння. З’ясовано, що плакат підтвердив своє місце у ефективності, як засобу масової комунікації й впливовості на свідомість людей. Проаналізовано дослідження, що стверджують те, як реклама формує яскраві візуальні асоціації, при цьому залишається стриманою та ненав’язливою на відміну від реклами на інших носіях. Виявлено, що комунікативна функція дизайну, або функція взаємодії, є важливо для екодизайну реклами так як існує потреба в здатності активізувати людське спілкування через використання і візуальне сприйняття об’єктів. Це обумовлено знаковістю й комунікацією об’єктів, їхнім соціальним символізмом, а також здатністю містити естетичну й утилітарну інформацію, яка передається безпосередньо через використання художньо-образних засобів. Визначено, що засобами та художньо-графічними особливостями у створені дизайну екологічної реклами є: шрифт; колір; образ; символ та лінія. У четвертому розділі обґрунтовано концепцію розробки дизайну рекламної продукції спрямованої на виховання екосвідомості споживача. Визначено мету, яка полягає у створенні рекламної продукції для рекламної кампанії «Стихія добра», спрямованої на виховання екосвідомості, заклик до покращення екології та поширення екологічного мислення незалежно від вікової категорії. В практичній частині взято за основу штрих як засіб графічної виразності так як він тісно пов’язаний із лінією. Виявлено, що штрихові лінії надають плакату об’ємнопросторової якості, тону і фактури. Проаналізовано колір та його значення у всій рекламні продукції. У висновках представлені основні результати дослідницької роботи. Ключові слова: екосвідомість; плкакат; реклама; рекламна продукція; дизайн. Використані джерела: Бистрякова В., Осадча А., Гула Є. (2016). Плакат як засіб соціальної реклами// Вісник Львівського університету. Серія мистецтво, Вип. 17. С. 69-77. Гладун. Д. О. (2008). Соціальний/екологічний плакат як феномен графічного дизайну. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. Мистецтвознавство. Архітектура. № 4. С. 21– 27. Голобородько В.М., Лесняк В.І. (2019). Соціоекологічні аспекти графічного дизайну. Фактор впливовості візуальної мови. URL : https://visnik.org.ua/pdf/v2019-02-02-Holoborod%CA%B9ko-Lesnyak.pdf Грушевська Ю. А., Барабанова Н. Р., Назаренко О. М, Писаренко Л. М. (2019). Теорія та історія реклами : навчально – методичний посібник. Одеса : Фенікс, 13-14 с. Кривуц С.В. (2022). Методичні рекомендації з дисципліни «Екологічний дизайн» для студентів 1 курсу другого рівня вищої освіти /магістр/ за напрямом підготовки 022 «Дизайн» освітньо-професійної програми ДАЛС. Х.:ХДАДМ. 65 с. Колосніченко О. В. Єжова О. В., Остапенко Н. В., Кротова Т. Ф., Колосніченко М. Ф., Чжоу Чуанцзінь (2022). Адаптивне мистецтво сучасного плакату: соціальна комунікація та реклама / / Art and Design. - 2022. - № 2 (18). - С. 79-93. Лавр’єва А.Д. (2023). Дизайн рекламної продукції як засіб її комунікативної стратегії. URL: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/12659 Прищенко С. В. (2022). Художньо-стильові особливості туристичного плаката балканських країн. Збірник наукових праць «Українська академія мистецтва», (31), 100-105. Рижова І., Антипенко Є., Северін К., Пасічна Т., Бобровський І. (2024). Взаємодія графічного дизайну та реклами як засобу удосконалення масової комунікації: освітні виміри, підходи та перспективи. Humanities Studies. Випуск 18 (95) URL: https://doi.org/10.32782/hst-2024-18-95-13 Сорочинська О. А. (2024). Дизайн плакату як засіб екологічного просвітництва. Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»). с. 375-388. ISSN 2786-4952 Тишкевич К. І., Кузьмінець М. П. (2020). Графічна організація тексту друкованих рекламних видань. Культура і сучасність : альманах. № 2. С. 128-133