Українська ідентичність у формуванні просторів для учнів початкової школи в умовах сьогодення

Автор: Слюсарчук Софія Іванівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Дизайн
Інститут: Інститут архітектури та дизайну
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Дипломний проект присвячений представлено особливостям дизайну інтер’єрів початкової школи, залежно від їх функціонального навантаження та специфіки процесів пов’язаних із розвитком дітей, пізнання та усвідомлення культурних цінностей рідного народу та української ідентичності. Проект передбачає реорганізації внутрішніх рекреаційних просторів корпусу початкової СЗШ No91 м. Львова (Шевченківський район, вулиця Варшавська 54) Актуальність теми зумовлена необхідністю створення навчального середовища для дітей відповідно до сучасних потреб і вимог часу. Приміщення шкіл та закладів шкільної освіти часто є будівлями радянської епохи, характеризуються набором необхідних навчальних класів та допоміжних приміщень, без урахування потреби дітей у всесторонньому розвитку, в тому числі в ігровій ненав’язливій формі, як цього вимагає сучасна освіта. Є необхідність створення безпечного, психологічно комфортного і доброзичливого середовища для дітей в часі війни. Не менш актуальною ця потреба буде у повоєнний період на етапі відбудови та оновлення. Жахливими є наслідки відсутнього самоусвідомлення себе як носія рідної культури, мови та поваги і любові до власної історії, краси рідного краю. Відтак, надзвичайно важливо прививати ці знання з самого малечку на інтуїтивному рівні, у тому числі засобами дизайну при вирішенні дитячих просторів молодшої школи, дитячого розуміння себе як носія української культури. 3 Метою дослідження є формулювання основних особливостей та підходів при створенні дизайну інтер’єрів просторів початкової школи з урахуванням української ідентичності та їхнього включення в сучасне предметно-просторове середовище шкіл. Об’єктом дослідження є основні підходи та приклади формування дизайну інтер’єрів сучасних просторів шкіл та інтер’єрів, включаючи специфіку предметного наповнення, змінних експозицій та необхідних позаурочних процесів. Предметом дослідження є принципи та засоби формування сучасних інтер’єрів початкових шкіл з внесенням інформації про українську ідентичність, що дасть змогу прививати ці знання з самого малечку на інтуїтивному рівні, у тому числі засобами дизайну при вирішенні дитячих просторів молодшої школи, дитячого розуміння себе як носія української культури. Наукова новизна: в праці проведено аналіз джерел за темою формування навчальних просторів, особливостей сучасного навчального процесу, зокрема НУШ (нової української школи), композиційних засобів формування необхідних зон інтер’єру молодшої школи; засоби донесення візуальної інформації, що дасть можливість засвоєння поняття української культури, краси українського мистецтва, орнаментики тощо. Використано візуальні, тактильні, ігрові, імітаційні та асоціативні засоби формування інтер’єру, що спрямовані на вихованні у дітей любові і поваги до культури рідного краю. Доповнено наявну в наукових джерелах інформацію про особливості навчального процесу нової української школи, узагальненням сучасного українського та закордонного досвіду. Проаналізовано наукові дослідження, які детально висвітлюють сучасні тенденції формування інтер’єрів навчальних закладів та виявлено ключові засади інтеграції національного колориту в сучасні простори молодшої школи, а також способи, якими українське мистецтво може збагатити та відновити ідентичність української школи. 4 Сформульовано підходи з застосування композиційних засобів у формуванні інтер’єру молодшої школи та створенні візуальної інформації, що спрямовані на виховання у дітей любові і поваги до української культури. Стислий огляд публікацій Розглянуто опубліковані дослідження, які детально висвітлюють сучасні тенденції формування інтер’єрів навчальних закладів. Вивчення цих досліджень допоможе виявити ключові засади інтеграції національного колориту в сучасні простори молодшої школи, а також способи, якими українське мистецтво може збагатити та відновити ідентичність української школи. Для написання даної роботи інформація почерпнута з наукових та публікацій та інших тематичних джерел