Особливості дизайну виставкового простору галерей мистецтв

Автор: Товста Євгенія Романівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Дизайн
Інститут: Інститут архітектури та дизайну
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Магістерська робота досліджує складну і багатогранну тему особливостей дизайну виставкового простору художніх галерей. Робота складається з п’яти розділів, кожен з яких розглядає критичні аспекти галерейного дизайну з теоретичної, соціологічної, ергономічної, естетичної та економічної точок зору. Завдяки міждисциплінарному підходу записка має на меті надати ґрунтовний аналіз і практичні рекомендації щодо розвитку та вдосконалення просторів художніх галерей, підкреслюючи їхню значущість у сучасному культурному та соціальному контекстах. Перший розділ «Теоретичні засади формування виставкового середовища в художніх галереях» заглиблюється в історичні та концептуальні основи галерейного простору. У цьому розділі розглядається еволюція виставкових середовищ, простежується їхній розвиток від ранніх приватних колекцій до сучасних публічних інституцій. Досліджуються ключові теоретичні принципи, що лежать в основі дизайну галерейних просторів, такі як просторова організація, взаємодія форми і функції, а також вплив факторів навколишнього середовища на сприйняття і залучення відвідувачів. Розділ також містить огляд існуючої літератури, аналогів та методологій. Другий розділ «Художня галерея як соціальний феномен» аналізує роль галерей, як ключових культурних інституцій. У цьому розділі досліджується, як галереї слугують платформами для соціальної взаємодії, освіти та збереження культури. Розглянуто, як мистецькі галереї відображають суспільні цінності та впливають на них, сприяють залученню громадськості та виступають каталізаторами діалогу і творчості. Соціальне значення галерейних просторів розглядається в контексті ширших культурних тенденцій, з особливим акцентом на їхній адаптивності під час суспільних змін, таких як війна чи економічна криза. Цей розділ підкреслює роль галереї не лише як фізичного простору, але й як динамічного учасника культурної та соціальної екосистеми. Третій розділ «Ергономічні та функціональні характеристики. Основні вимоги до дизайну галерейних просторів» зосереджується на практичних і технічних аспектах галерейного дизайну. У ньому окреслено основні ергономічні принципи та функціональні критерії, які забезпечують доступність, комфорт і зручність використання для різних аудиторій. Розділ містить глибокий аналіз просторового зонування, схем руху та інтеграції передових технологій для підвищення операційної ефективності галереї та покращення досвіду відвідувачів. Особливу увагу приділено принципам інклюзивності та універсального дизайну, врахуванню потреб відвідувачів з обмеженими можливостями та інших специфічних вимог. Четвертий розділ «Дизайн та композиційна частина», представляє творчі та мистецькі виміри проектування галереї. У цьому розділі описано концептуальні та стилістичні засади запропонованого проекту, підкреслено взаємодію між формою, матеріальністю та просторовою динамікою. Детально описано процес проектування з висвітленням ключових рішень у просторовому плануванні, освітленні, кольоровій гамі та плануванні експозиції. У розділі також досліджується гнучкість та адаптивність запропонованого дизайну, що гарантує можливість розміщення в галереї широкого спектру виставок та заходів. У п’ятому розділі, «Економічна частина», оцінюється фінансова доцільність та сталість запропонованого проекту галереї. Міститься детальний аналіз витрат, включаючи матеріали, будівництво та операційні витрати, а також розглядає потенційні потоки доходів і джерела фінансування. Розділ досліджує економічний вплив галерей на місцеві громади та культурний сектор, підкреслюючи цінність інвестицій у добре спроектовані виставкові простори. Робота пропонує комплексне дослідження дизайну та функціональності виставкових просторів у художніх галереях, поєднуючи теоретичні знання з практичним застосуванням. Звертаючись до багатогранних викликів галерейного дизайну, робота має на меті сприяти розвитку інноваційних, інклюзивних та економічно стійких культурних просторів, що резонують із сучасними суспільними потребами. Ключові слова: виставковий простір, предметно-просторовий дизайн, дизайн інтер’єру, галерея мистецтв. 1. Radomska V., Ponkalo S. Reflections on war in creative context of design education in Ukraine // Journal of Education Culture and Society. – 2023. – Vol. 14, iss. 1. – P. 551–567. (https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=58410345400). 2. Черкес, Б.,Петришин, Х.,Коник, С. «Урбанізаційні тенденції та імпульси житлового будівництва України» - 2019 р. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 2019, 471(9), 092058. (https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=57207307024). 3. Черкес, Б.,Лінда, С. «Відродження мультикультурної ідентичності в публічних просторах Львова» - 2019 р. Серія конференцій IOP: Матеріалознавство та інженерія , 2019, 471(7), 072019. (https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=57207307024).