Дослідження та удосконалення методів управління конкурентоспроможністю Компанії ТОВ «Нова пошта» при здійсненні зовнішньоекономічної діяльності
Автор: Біляк Віталій Васильович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Менеджмент зовнішньоекономічної діяльності
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Сучасний бізнес-світ характеризується високим рівнем конкуренції, що змушує підприємства постійно фокусуватися на потребах споживачів і працювати над зміцненням їхньої лояльності. Тиск з боку конкурентів стимулює компанію вдосконалювати свої продукти й послуги, відкривати нові ринки та розробляти ефективні маркетингові стратегії. У таких умовах важливо мати чітко визначену стратегію, яка сприяє забезпеченню конкурентоспроможності та створенню довготривалих переваг. Таким чином, конкуренція стимулює бізнес адаптувати свої підходи, відстежувати ринкові зміни, оптимально розподіляти ресурси, скорочувати витрати та підвищувати продуктивність через впровадження сучасних методів управління конкурентоспроможністю. В умовах загострення конкуренції та економічної нестабільності, спричиненої повномасштабним вторгненням Росії в Україну, фінансово-економічною кризою, дослідження ефективності функціонування підприємств та управління їхньою конкурентоспроможністю набувають особливої актуальності. У таких умовах постає питання вдосконалення підходів до управління конкурентними позиціями Зміцнення конкурентних позицій підвищення через конкурентоспроможність є стратегічною службою кожного підприємства, що забезпечує його життєздатність і стабільність. Це завдання повинно бути включено в план діяльності підприємств, особливо в умовах складного економічного та правового середовища, що склалося в Україні. Основними викликами залишаються негативні наслідки війни, фінансово-економічна криза, інфляція, зниження купівельної спроможності населення, викривлення конкурентного середовища, зміни в системі оподаткування та зростання тіньової економіки. Конкурентні позиції підприємства є динамічним показником, який залежить від впливу різноманітних факторів. Ефективне управління цими позиціями стабільної роботи підприємства та розвитку його економічного потенціалу. З огляду на багатогранність і динамічність процесу управління конкурентоспроможністю, сучасних впровадження методів і підходів до цього процесу є необхідною умовою для успішної зовнішньоекономічної діяльності. Об’єкт дослідження - Компанія ТОВ «Нова пошта». Предмет дослідження - методи управління конкурентоспроможністю Компанії ТОВ «Нова пошта» при здійсненні зовнішньоекономічної діяльності. Мета дослідження - удосконалення методів управління конкурентоспроможністю Компанії ТОВ «Нова пошта» при здійсненні зовнішньоекономічної діяльності. Конкурентоспроможність товару — сукупність споживчих характеристик товару, які відображають, чим він відрізняється від аналогічної продукції інших виробників з точки зору відповідності потребам споживача за якістю та ціною [1]. У нинішньому конкурентному середовищі керівники підприємств шукають відповідні рішення, інструменти управління підприємством та засоби підвищення конкурентоспроможності. Інтегрованість у світову економіку, жорстке конкурентне середовище та низька економічна ефективність зумовлюють необхідність створення та розвитку системи стратегічного планування для забезпечення певного рівня конкурентоспроможності підприємств [2]. З необхідністю врахування змін в економічному, соціально-політичному, науково-технічному та іншому середовищі, що зумовлюють необхідність урахування ймовірності таких змін і пов’язаних з ними ризиків, стикається управління конкурентоспроможністю на рівні суб’єкт господарювання. Оцінка конкурентоспроможності пов’язана з проблемою підвищення конкурентоспроможності підприємств. Правильні управлінські рішення можна прийняти, якщо на основі оцінки зробити висновки про рівень конкурентоспроможності суб’єкта господарювання [3]. Оцінка конкурентоспроможності – це метод аналізу конкурентоспроможності суб’єкта господарювання, який має стратегічне значення для розвитку та функціонування будь-якого підприємства, а отже, визначення шляхів підвищення конкурентоспроможності [4]. Теорія ефективної конкуренції передбачає використання бальної оцінки для оцінки конкурентоспроможності підприємства. Експерти аналізують здатність компанії досягти визначених на попередніх етапах конкурентних переваг, використовуючи наявні ресурси для їх оцінки [4]. Оцінка поточної та результуючої конкурентоспроможності підприємства включена в комплекс методів. Аналіз конкурентоспроможності продукції та оцінка відкриттів базуються на принципах, подібних до теоретичних методів. Більшість існуючих методів спрямовані на виявлення факторів, які є результатом конкурентоспроможності підприємств, та створення їх переліку. Система таких факторів відкрита, а компоненти часто розпливчасті [5]. Факторів, що впливають на конкурентоспроможність, так багато, що вона може бути практично необмеженою. Оцінку конкурентоспроможності підприємства можна зробити частково неповною і неточною, охоплюючи всі можливості аспектів. Сучасні науково-методичні основи управління конкурентоспроможністю мають бути орієнтовані на визначення механізму, що дозволяє виявити індивідуальні особливості бізнес-структури, на основі яких можуть формуватися власні конкурентні переваги. Перспективи розвитку повинні визначатися конкурентоспроможністю, а не досягненнями підприємства в конкурентному середовищі, а управління конкурентоспроможністю має бути невіддільним від процесів стратегічного і тактичного управління, що призведе до інтеграції цілей цих внутрішніх процесів . Ключові слова – методи, управління, конкурентоспроможність, зовнішньоекономічна діяльність. Перелік використаних літературних джерел. 1. Лесюк, В. (2024). Оцінка конкурентоспроможності в контексті забезпечення економічної ефективності аграрних підприємств. Економічний простір, (191), 512-518. https://doi.org/10.32782/2224-6282/192-10. 2. Лозова Г.М., Клименко В.В. (2021). Оцінювання ефективності та конкурентоспроможності транспортно-логістичних підприємств. Теоретичні та прикладні питання економіки. № 1 (42). С. 142–155. 3. Любохинець, Л., & Поплавська, О. (2022). Удосконалення стратегічного управління конкурентними позиціями підприємства. MODELING THE DEVELOPMENT OF THE ECONOMIC SYSTEMS, (1), 46–54. https://doi.org/10.31891/mdes/2022-3-6 4. Мартин О.М., Лемещенко Н.І., Артемчук В.А., Парохненко А.С. (2022). Моделювання системи управління конкурентоспроможністю підприємства на основі маркетингу в умовах зміни споживчих переваг та розвитку інноваційного підприємництва. Формування ринкових відносин в Україні. №1(248)2022, 146. DOI: 10.5281/zenodo.6574750. 5. Одінцова О.О. (2022). Сучасні методи підвищення конкурентоспроможності підприємств. Економіка та суспільство. Вип. 44. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1886/1816