Дослідження і розвиток експорту інформаційних послуг вітчизняних компаній до країн Східної Європи
Автор: Жила Діана Олександрівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Міжнародна економіка
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: Експортна діяльність є ключовою складовою економічної стратегії сучасного підприємства, що прагне до розвитку та зміцнення позицій на конкурентному ринку. Вихід на зовнішні ринки відкриває нові можливості для збільшення доходів, оптимізації виробничих витрат та покращення якості продукції. Залучення до міжнародної торгівлі дозволяє підприємству підвищити свою економічну стійкість, знизити ризики, пов’язані з коливаннями внутрішнього попиту, а також сприяє інтеграції у світову економіку. Експорт визначається як процес продажу та вивезення товарів або послуг за межі національної економіки для їх реалізації на зовнішніх ринках [1]. Об’єктом магістерської дипломної роботи є співробітництво України та Чеської Республіки у сфері науково-дослідної діяльності. Об’єктом дослідження на мікрорівні стало споживче товариство «Міські інформаційні системи». Основний напрям діяльності компанії – комп’ютерне програмування, але також вона займається електромонтажними роботами й надає послуги у сфері проводового електрозв’язку [2]. Об’єктом дослідження на макрорівні є Чеська Республіка. Предметом дипломної роботи є вдосконалення співробітництва між Україною та Чехією у сфері науково-дослідної діяльності компаній. Метою магістерською дипломної роботи є дослідження та аналіз співпраці України та країн Східної Європи у сфері спільної економічної діяльності підприємств. Поставленими завданнями були: - загальний огляд основної теоретичної та нормативної бази за предметом дослідження, яка включає наукову літературу, закони, міжнародні договори тощо; - загальний аналіз співробітництва України та Чеської Республіки на макроекономічному рівні у сфері експорту інформаційних та комп’ютерних послуг; - дослідження економічної діяльності підприємств України та Чеської Республіки на мікроекономічному рівні, на прикладі споживчого товариства «Міські інформаційні системи», зокрема загальному огляді його виробничо-господарської, міжнародно-економічної та науково-дослідної діяльності, що також передбачає розробку рекомендацій щодо удосконалення співробітництва України та Чехії; - вибір і деталізація заходів з удосконалення міжнародної економічної діяльності України та Чеської Республіки на прикладі експорту інформаційних технологій. Представлене у роботі споживче товариство "Міські інформаційні системи" здійснює експортну діяльність, орієнтуючись на європейський ринок, зокрема Чехію. Основними продуктами експорту є антивірусне програмне забезпечення, системи для автоматизації бізнесу, бухгалтерські програми, а також аутсорсингові послуги з технічної підтримки тощо [2]. З економічної точки зору, торгівля інформаційними послугами між Україною та Чеською Республікою демонструє стабільне зростання та високу потенційну вигоду для обох країн [3]. Однак порівняння основних економічних показників України та Чеської Республіки демонструє різні рівні економічного розвитку, торгівельної активності та інвестиційної привабливості [4]. Обсяг експорту інформаційних послуг до Чехії показував зростання з 2019 до 2021 року – з 235 тис. грн до 264 тис. грн, що свідчить про зростаючий попит на інформаційні послуги підприємства в Чехії [1]. Досліджуючи шляхи удосконалення експортної діяльності компанії було обрано та обгрунтовано двоетапний підхід [5]. Першим елементом є вдосконалення наявної організаційної структури, а саме скорочення кількості працівників поліграфії до однієї людини та передача відділу у підпорядкування до заступника директора з фінансових питань через збитковість відділу, оскільки створення окремого відділу міжнародної економічної діяльності тягне за собою додаткові витрати, то необхідно підвищити кваліфікацію вже наявних працівників економічного відділу шляхом додаткового навчання. Цей крок забезпечить кращу комунікацію між підприємством та його закордонними партнерами. Другим елементом для успішної інтеграції на чеський ринок компанії необхідно адаптувати свої продукти і сервіси, щоб вони відповідали вимогам місцевих споживачів, стандартам і законодавчим нормам. Це дозволить створити конкурентоспроможну пропозицію, яка відповідатиме культурним, мовним і технічним особливостям ринку. Результати виконаного аналізу можуть безпосередньо бути задіяні на практиці діяльності українських та закордонних підприємств для розвитку зовнішньоекономічних зв’язків України та країн Східної Європи, Чеської Республіки зокрема. Ключові слова: експорт, інформаційні послуги, удосконалення, міжнародна економічна діяльність, прогнозування. Перелік використаних літературних джерел. Каскевич, В. (2024). Експорт послуг у сфері інформаційних технологій: можливості та виклики. Доступно: https://nzlubp.org.ua/index.php/journal/article/view/1220. Міські інформаційні системи, 2024. Про компанію. Доступно: http://www.ukrbook.net/vydav_dil.html. Найденко, Я. О. (2020). Розвиток економічних відносин України з Чехією. Доступно: http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/41510/1. Посольство України в Чеській Республіці (2024). Торговельно-економічне співробітництво між Україною та Чехією. Доступно: https://czechia.mfa.gov.ua/spivrobitnictvo/358-torgovelyno-jekonomichne-spivrobitnictvo-mizh-ukrajinoju-ta-chehijeju. Бабій І. (2016). Вплив факторів на забезпечення зовнішньоекономічної діяльності промислових підприємств. Доступно: http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/22559