Дослідження і нарощення експорту продукції в умовах поглиблення співпраці українських та естонських торгівельних підприємств

Автор: Гончар Дмитро Володимирович
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Міжнародні економічні відносини (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: Дмитро ГОНЧАР, Роман ШУЛЯР (керівник). Дослідження і нарощення експорту продукції в умовах поглиблення співпраці українських та естонських торгівельних підприємств. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська Політехніка», Львів, 2025. Розширена анотація Збільшення експорту в контексті поглиблення міжнародного співробітництва – це складний процес, який охоплює економічні, політичні, інституційні та соціальні фактори. Аналіз показує, що експортний потенціал держави може бути реалізований лише за умови ефективної державної політики, високого рівня інтеграції у світові економічні процеси та здатності національного бізнесу адаптуватися до сучасних викликів світового ринку. В першому розділі магістерської роботи вивчено літературну та нормативну бази щодо нарощення експорту продукції торгівельних підприємств в умовах поглиблення міжнародної співпраці. У другому розділі проаналізовано міжнародні економічні відносин Естонії та України. В третьому розділі досліджено діяльність МПП «Каменяр» та можливості нарощення експорту продукції в умовах поглиблення співпраці з Естонією. В четвертому розділі представлено рекомендації щодо нарощення експорту продукції МПП «Каменяр» в умовах поглиблення співпраці українських та естонських торгівельних підприємств. Предметом дослідження виступали можливості та особливості нарощення експорту продукції українських торгівельних підприємств в умовах поглиблення співпраці з Естонією, об’єктом - МПП «Каменяр». Метою дослідження є розробка рекомендацій щодо нарощення експорту продукції МПП «Каменяр» в умовах поглиблення співпраці українських та естонських торгівельних підприємств. Серед завдань роботи такі: - вивчення сутності та змісту поняття «експорт», особливостей його нарощення та нормативної бази регулювання в умовах поглиблення міжнародної співпраці; - аналізування можливостей України та вітчизняних підприємств щодо нарощення експорту продукції в умовах поглиблення співпраці з Естонією; - дослідження діяльності МПП «Каменяр» та можливостей нарощення експорту продукції в умовах поглиблення співпраці українських та естонських торгівельних підприємств; - розробка рекомендацій з нарощення експорту продукції МПП «Каменяр» в умовах поглиблення співпраці українських та естонських торгівельних підприємств Відповідно до мети роботи охарактеризовано та досліджено виробничо-господарську та міжнародну економічну діяльність МПП «Каменяр», можливості нарощення експорту продукції МПП «Каменяр» в умовах поглиблення співпраці українських та естонських торгівельних підприємств. МПП «Каменяр» у 2019р. переорієнтувало власний експорт на ринки країн-ЄС суттєвою мірою. Головними напрямками здійснення експортної діяльності у 2025р. виступали: Чехія, Польща, Словаччина та Естонія. Здійснювались також продажі до країн Азії, Португалії на інших. Заступник директора з комерційних питань просуває активно інновації у роботі, займається питаннями експорту та залученням інвестицій. Експортна діяльність МПП «Каменяр» є вагомим чинником успіху у його розвитку. Проведення експортних операцій є важливою передумовою розширення ринку продажу, розширення обсягів діяльності, підвищення якості тощо, що дає змогу сформувати сприятливе підґрунтя для посилення конкурентних позицій МПП «Каменяр» також на внутрішньому ринку. Економіка Естонії зорієнтована на міжнародну торгівлю, таким чином, державна політика сфокусована на розширенні ринку, а спільні державно-приватні програми передбачають пошуку нових та активізування наявних торгівельних потоків. Отже, задля нарощення експорту продукції МПП «Каменяр» в умовах поглиблення співпраці з естонськими торгівельними підприємствами доцільним є застосування збалансовано стратегічного та оперативного планування ланцюгів постачань та схем продажів, здійснення інтегрованих комплексних комунікацій з Естонським ринком та цифровізація експортної діяльності. Дане комплексне проектне рішення сприятиме підвищенню ефективності експортної діяльності, збільшенню експортної виручки та прибутку і рівня рентабільності підприємства. Таким чином, МПП «Каменяр» зможе досягнути стратегічного показника – рентабельності витовленої продукції. Стратегічне планування передбачає довгострокове бачення розвитку логістичної мережі підприємства, орієнтоване на роботу на зовнішніх ринках. Оперативне (тактичне) планування стосується щоденної або щотижневої діяльності МПП «Каменяр», спрямованої на швидке реагування на зміну попиту, затримки поставок або форс-мажорні обставини. Впровадження збалансованого стратегічного та оперативного планування ланцюгів поставок у МПП «Каменяр» дозволить забезпечити безперебійне постачання продукції зовнішнім споживачам, підвищити конкурентоспроможність підприємства на міжнародному ринку та зміцнити його позиції в рамках українсько-естонського економічного партнерства. Зв’язки з громадськістю мають бути направлені на формування добрих стосунків з різними суспільними прошарками та структурами внаслідок формування сприятливої думки про компанію, її продукцію та, таким чином створювати позитивний імідж підприємству, нейтралізувати несприятливі чутки та події у разі виникнення. У сучасних умовах цифрова трансформація стала головним чинником успішної міжнародної торгівлі. Для компаній, які прагнуть збільшити обсяги експорту, цифровізація відкриває нові можливості для оптимізації бізнес-процесів, підвищення продуктивності, зниження витрат та розширення ринків збуту. Задля вирішення можливих перешкод та покращення системи управління доцільно запроваджувати цифровізацію діяльності МПП «Каменяр», використовувати ERP-системи, які можуть бути досить швидко впроваджені, при цьому забезпечивши перехід підприємства на нові управлінські стандарти із оптимальними затратами. Такі заходи мають носити комплексний характер та охоплювати різні сторони діяльності МПП «Каменяр». Ключові слова: експорт, експортна діяльність, міжнародна співпраця, ефективність. Список літератури: 1. Височин, І.В., Дідківський, А.О., 2025. Фінансова діагностика як передумова прогнозування розвитку підприємства торгівлі. Ефективна економіка. N 1. [online]. Доступно: https://nayka.com.ua/index.php/ee/article/view/5541/5596. 2. Хомюк, Н. Л., Панасюк, І. П., Зелінська, О. З., Білоус. О. Л., 2025. Міжнародний менеджмент і теорія організації: впровадження діджитал-рішень у зовнішньоекономічній діяльності. Ефективна економіка. N 1. [online]. Доступно: https://nayka.com.ua/index.php/ee/article/view/5544/5599. 3. Кулініч, Т., Обушок, І., 2025. Методика моделювання стратегічних дій підприємств на міжнародному ринку. Економіка та суспільство, (73). [online]. Доступно: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-73-30. 4. Moral-Pajares, E., Mozas-Moral, A., Bernal-Jurado, E., Medina-Viruel, M. J., 2015. Efficiency and exports: Evidence from Southern European companies. Journal of Business Research, 68(7), р. 1506-1511. 5. Tsygankova, T., Ishchenko, A., 2017. Marketing technologies for building competitiveness of companies export. International Economic Policy, (1), р. 7-25.