Дослідження ринку будівельної продукції та обґрунтування напрямів вдосконалення маркетингової цінової політики ТОВ "Науково-технічний центр "Нафтогазбудпроект" на ньому

Автор: Ковалик Роман Миколайович
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Маркетинг (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Маркетингова цінова політика є одним із ключових елементів загальної маркетингової стратегії компанії та базується на конкретних методах маркетингового ціноутворення, тому її слід розглядати лише в контексті загальної політики підприємства. Ціноутворення в будівельній галузі має низку особливостей залежно від характеристик продукції, процесів та ринку [2, 3]. Основна відмінність полягає в тому, що кожен будівельний проєкт унікальний, і тому стандартне ціноутворення є складним. Ціна встановлюється не за кілька товарів, а за послугу або набір об’єктів, найчастіше розробляється для конкретного замовника, з урахуванням технічних характеристик, місця розташування, матеріалів, термінів поставки тощо. Ключовим компонентом ціноутворення є підхід, що базується на витратах, який враховує прямі витрати (матеріали, праця, амортизація обладнання) та непрямі витрати (організаційні, адміністративні) [1]. Ціноутворення зазвичай здійснюється з урахуванням затверджених норм, державних будівельних стандартів та процедур перевірки кошторисів. Об’єктом дослідження магістерської кваліфікаційної роботи є маркетингова цінова політика ТОВ «Науково-технічний центр «Нафтогазбудпроект». Предмет дослідження – теоретико-практичні аспекти маркетингоої цінової політики ТОВ «Науково-технічний центр «Нафтогазбудпроект». Мета роботи полягає в теоретичному обґрунтуванні та практичних рекомендаціях маркетингова цінова політика ТОВ «Науково-технічний центр «Нафтогазбудпроект». 5 Результати дослідження. Досліджено процеси ціноутворення в будівельній галузі має низку особливостей залежно від характеристик продукції, процесів та ринку. Основна відмінність полягає в тому, що кожен будівельний проєкт унікальний, і тому стандартне ціноутворення є складним. Ціна встановлюється не за кілька товарів, а за послугу або набір об’єктів, найчастіше розробляється для конкретного замовника, з урахуванням технічних характеристик, місця розташування, матеріалів, термінів поставки тощо. Обґрунтовано функціонування ринку будівельної продукції України, який демонструє поступове зростання будівельних робіт, особливо це спостерігається в сегменті логістичної та комерційної нерухомості, що зумовлено розвитком електронної комерції. Основними викликами й досі залишаються нестача кваліфікованої робочої сили, зростання вартості будівництва. Водночас ринок адаптується до нових реалій через цифровізацію дозвільних процедур, що спрощує процес будівництва та стимулює інвестиції. За 2019–2021 рр. спостерігається стабільний вплив будівництва на економіку країни. Його частка в загальному обсязі виробництва коливалася десь між 1,4% і 3,8%. Вплив COVID-19 у 2020 р. призвів до різкого падіння ВВП і деякого скорочення будівництва, хоча галузь поступово відновлювалася. Загалом частка будівництва у ВВП коливалася в межах від 1,2% до 3,3%, знижується у кризові періоди (2022 рік), проте в 2023 році спостерігається поступове зростання, що свідчить про відновлення активності у будівельному секторі. Виявлено, що ТОВ «Науково-технічний центр «Нафтогазбудпроект» активно використовує онлайн-комунікації для покращення взаємодії з клієнтами, партнерами та постачальниками. Завдяки інтегрованим формам зворотного зв’язку споживачі можуть оперативно надсилати запити на співпрацю, комерційні пропозиції або консультації. Проведено дослідження цін в Україні на види будівельних товарів. Систематизовано ціни на окремі види продукції та середні ціни на будівельні 6 роботи у ТОВ «Науково-технічний центр «Нафтогазбудпроект», на початок 2025р. Запропоновано напрями удосконалення ціноутворення ТОВ «Науково-технічний центр «Нафтогазбудпроект» мають базуватися на стратегічному підході до управління витратами та гнучкості у формуванні цінових пропозицій. Сформовано матрицю вибору стратегій для кожної із сформованих категорій. Зокрема для продукції категорії А, яка забезпечує основну частину доходів ТОВ «Науково-технічний центр «Нафтогазбудпроект», запропоновано застосовувати преміальну стратегію ціноутворення та гнучку цінову стратегію, яка передбачає використання індивідуального підходу до ціноутворення залежно від обсягу закупівлі, умов поставки, термінів доставки та рівня післяпродажного обслуговування. Для продуктів категорії B із середнім рівнем прибутковості рекомендується впроваджувати стратегію диференціації на основі доданої вартості та стратегію оптимізації виробництва та логістики для зниження витрат. Для товарів категорії С доцільно застосовувати стратегію ціноутворення, засновану на мінімальній прибутковості (витрати плюс ціноутворення). Ключові слова: цінова політика, маркетинг, підприємства, оптимізація, удосконалення ціни. Перелік використаних літературних джерел: 1. Бочко О. Ю., Бугаєць А. К. Тенденції інвестиційної привабливості будівельної галузі: до та в період пандемії COVID-19. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2021. № 33. С. 76–82. 2. Герасимова О. Л. Недоліки та шляхи модернізації системи ціноутворення в будівництві із застосуванням великих масивів даних (BIG DATA). Економіка та суспільство, 2021. Випуск №32. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-32-18. (дата звернення : 18.03.2025). 3. Гуренко М. Державний нагляд та контроль у сфері будівництва в Україні. Юридичний науковий електронний Журнал, 2023. № 9. С.184-186. 7 4. Рева К.А. Івасенко О.А. Маркетингові стратегії в умовах економічних криз. Тези 76–ї наукової конференції професорів, викладачів, наукових працівників, аспірантів та студентів університету (Полтава, 14 травня – 23 травня 2024 р.). Полтава : Нац. ун-т ім. Юрія Кондратюка, 2024. Т. 1. C. 374–376. 5. Тимоцко, Р., Крикавський, Є., Петецкі, І. Стратегія розвитку маркетингової компанії. Академічні візії. 2023. № 21. URL: https://www.academy-vision.org/index.php/av/article/view/462 (дата звернення: 15.03.2025).