Удосконалення системи управління конкурентоспроможністю ПП "АР-Транс" на засадах маркетингу
Автор: Пастернак Андрій Ігорович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Маркетинг
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: Конкурентоспроможність підприємства визначається за його здатністю реалізовувати наявний потенціал і оцінюється за цілим спектром параметрів, що враховують багатовекторність факторів впливу ринкового середовища та дають змогу визначити переваги та недоліки підприємства у порівнянні з його конкурентами в даному ринковому секторі. Процес глобалізації вплинув на виникнення особливих ознак конкурентоспроможності, які можуть стати або загрозами зовнішнього середовища для підприємства, або можуть бути використані для отримання конкурентних переваг [1]. В умовах сьогодення перед кожним автотранспортним підприємством постає проблема оцінки своєї конкурентоспроможності з тим, щоб посилити конкурентні переваги на ринку та відповідно запропонувати ефективні напрями їх підвищення та знайти шляхи управління конкурентоспроможністю [5]. Управління конкурентоспроможністю підприємства стає все більше важливим в умовах ринкових відносин і на сьогодні є запорукою діяльності транспортних підприємств. Високі досягнення автотранспортного підприємства на ринку будуть лише у тому випадку, якщо воно зможе досягти конкурентних переваг на ринку транспортних послуг, опираючись на головні фактори успіху [2]. В сучасних ринкових умовах посилення конкуренції вітчизняним підприємствам необхідно застосовувати стратегічні системи управління конкурентоспроможністю, які базуються, в тому числі, і на засадах маркетингу і дозволять підвищити якість управління конкурентоспроможністю, підвищити надійності системи управління при впливі неконтрольованих факторів, покращити мобільність і гнучкість системи управління конкурентоспро-можністю підприємств [4]. Довгострокова конкурентоспроможність підприємства може бути досягнута шляхом цілеспрямованого забезпечення підвищення його конкурентоспроможності за допомогою системи ефективного використання маркетингового потенціалу [3]. Об’єкт дослідження – автотранспортне підприємство ПП «АР-Транс». Предмет дослідження - теоретичні методи і практичні заходи, що дають можливість удосконалити систему управління конкурентоспроможністю ПП «АР-Транс» на засадах маркетингу. Мета дослідження – розвиток теоретичних положень та вироблення практичних рекомендацій щодо обґрунтування напрямів удосконалення системи управління конкурентоспроможністю ПП «АР-Транс» на засадах маркетингу. Результати дослідження. ПП «АР-Транс» - транспортно-експедиторська компанія, яке надає послуги з перевезення вантажів по території України, Європи та Східної Азії. Аналіз фінансового стану ПП «АР-Транс» показав, що 2023 р. був вдалим роком у господарській діяльності підприємства, оскільки воно отримало на 84050,1 тис. грн. більше чистого доходу від реалізації продукції (послуг) ніж у попередньому році і, незважаючи на те, що у звітному році зросла собівартість продукції (послуг) на 73 690,9 тис. грн., підприємство все ж отримало чистий прибуток на 145,7 тис. грн. більший ніж у 2022 р. Слід відзначити значний вплив на перевезення вантажів автотранспортом подорожчання паливно-мастильних матеріалів, підвищення рівня мінімальної заробітної плати та значне зростання вартості інших матеріальних ресурсів, які впливають на формування собівартості перевезень. ПП «АР-Транс» близько 8% від всього обсягу перевезень вантажів здійснює по Європі, без заїзду в Україну, в основному з Італії до Іспанії та з Німеччини до Італії. Аналіз конкурентних сил, що діють у галузі автотранспортних перевезень, показав, що основною силою, яка впливає на ПП «АР-Транс» є конкуренція серед існуючих підприємств. З метою зміцнення конкурентної позиції ПП «АР-Транс» на ринку, підприємству перш за все потрібно розробити стратегію конкурентного розвитку. Що стосується безпосередньо вибору стратегії маркетингу, то насамперед необхідно активізувати продаж транспортних послуг шляхом посилення рекламної діяльності на ринку України. Можливостями для зростання конкурентоспроможності ПП «АР-Транс» є також реалізація стратегії розширення ринків збуту транспортної послуги. Також перспективною для ПП «АР-Транс» є стратегія часткової диверсифікації своєї господарської діяльності. Для реалізації цієї стратегії потрібно збільшити у своєму транспортному парку кількість тентованих автомобілів. Ключові слова: конкурентоспроможність, ринок транспортних послуг, реклама, обслуговування споживачів, швидкопсувні вантажі, клієнти, витрати, перевезення, автомобілі, рефрижератори. Перелік використаних літературних джерел: 1. Балдинюк В.М. Система управління конкурентоспроможністю підприємства. Економіка та суспільство. 2022. Випуск 42. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1647/1584 2. Дяченко Т.О., Сєдой В.Г. Методичні аспекти оцінки конкурентоспро-можності автотранспортних підприємств. Причорноморські економічні студії. 2019. Випуск 40. С. 99-106. 3. Жовновач Р.І. Методологічний підхід до управління конкурентоспро-можністю підприємств на засадах маркетингу. Ефективна економіка. 2015. №3. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4809 4. Лук’янчук О.М., Ніколаєва Є.В. Система управління конкуренто-спроможністю підприємства: наукові підходи та практичні виклики. Науковий вісник Одеського національного економічного університету. 2024. №3-4 (316-317). С. 110-116. 5. Продіус О.І., Коротич І.С. Управління конкурентоспроможністю транспортного підприємства на вітчизняному ринку. Інфраструктура ринку. 2019. Випуск 37. С. 378-384.