Дослідження і розвиток міжнародної економічної діяльності підприємств пивоваріння в умовах поглиблення співпраці України з Данією
Автор: Курицький Владислав Юрійович
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Міжнародні економічні відносини (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: У сучасних умовах глобалізації та активного розвитку міжнародних економічних зв’язків підприємства дедалі частіше виходять за межі внутрішнього ринку, шукаючи нові можливості для розширення своєї діяльності. Особливо актуальним є питання ефективного функціонування підприємств у сфері міжнародної економічної діяльності в умовах поглиблення міжнародної співпраці. Україна, прагнучи інтегруватися в європейський та світовий економічний простір, активно розвиває партнерські відносини з державами Європейського Союзу, зокрема з Данією. Така співпраця відкриває нові перспективи для національних виробників, у тому числі підприємств пивоварної галузі, яка є одним із значущих сегментів харчової промисловості України. Актуальність теми дослідження зумовлена необхідністю вдосконалення підходів до міжнародної економічної діяльності українських підприємств пивоваріння з урахуванням сучасних викликів та можливостей, що виникають в умовах поглиблення співпраці з Данією. Підвищення ефективності міжнародної взаємодії сприяє не лише зростанню конкурентоспроможності підприємств, а й розвитку економіки держави в цілому. Метою магістерської кваліфікаційної роботи є дослідження та розробка практичних рекомендацій щодо розвитку міжнародної економічної діяльності підприємств пивоварної галузі України в умовах співпраці з Данією, на прикладі ПрАТ «Карлсберг Україна». Об’єктом дослідження є міжнародна економічна діяльність підприємств пивоварної галузі. Предметом дослідження є процеси формування, реалізації та вдосконалення міжнародної економічної діяльності підприємства ПрАТ «Карлсберг Україна» в умовах поглиблення співпраці між Україною та Данією. У теоретичному розділі було розкрито сутність міжнародної економічної діяльності підприємства як складної системи зовнішньоекономічної взаємодії, що охоплює торгівлю, інвестиційну діяльність, трансфер технологій, співробітництво в науково-дослідній сфері тощо. Також було проаналізовано нормативно-правове забезпечення міжнародної економічної діяльності в контексті євроінтеграційних процесів, зокрема співпраці України з країнами-членами ЄС, до яких належить і Данія. Міжнародна економічна діяльність кожної країни є важливою умовою її економічного зростання. Особливо це актуально за сучасних умов, коли набувають інтенсивного розвитку процеси міжнародної економічної інтеграції, транснаціоналізації, міжнародного поділу праці, глобалізації світового господарства. Міжнародна економічна діяльність (МЕД) сприяє розвитку перспективних напрямів експортного потенціалу, саме за рахунок МЕД наша країна вирішує проблему нестачі енергоносіїв, сучасних машин та устаткування, технологій, товарів народного споживання. У другому розділі здійснено макроекономічний аналіз динаміки зовнішньоекономічних відносин між Україною та Данією. Було встановлено, що економічне партнерство між цими країнами демонструє стабільну позитивну динаміку, особливо в галузях машинобудування, а також у сфері агро- і харчової промисловості, де спостерігається зростання інвестиційної та торговельної активності. Аналітичне дослідження виробничо-господарської діяльності ПрАТ «Карлсберг Україна» показало, що підприємство є одним із лідерів пивоварної галузі України, яке має розвинену виробничу інфраструктуру, сталу систему управління якістю продукції та налагоджену логістичну мережу. Водночас, аналіз показників міжнародної економічної діяльності компанії виявив необхідність удосконалення окремих напрямків її зовнішньоекономічної стратегії, зокрема у сфері цифрових комунікацій з іноземними контрагентами та споживачами. ПрАТ «Карлсберг Україна» є частиною міжнародної «Карлберг Груп», що обумовлює широкі внутрішньо- та зовнішньоекономічні зв’язки компанії. Зокрема, внутрішньоекономічні зв’язки підприємства охоплюють постачальників сировини (співпрацює з українськими постачальниками солоду, хмелю, зерна та інших необхідних інгредієнтів, що сприяє розвитку вітчизняного агропромислового комплексу); дистриб’юторські мережі (має розгалужену дистриб’юторську мережу, що охоплює всі регіони України, що забезпечує доступність продукції компанії для споживачів по всій країні); торговельні мережі (компанія співпрацює з національними та регіональними торговельними мережами, а також з підприємствами роздрібної торгівлі); співпраця з іншими підприємствами, які надають послуги по логістиці, маркетингу, рекламі тощо. Щодо імпорту сировини та обладнання компанія імпортує деякі види сировини, які не виробляються в Україні, а також сучасне обладнання для виробництва. Стосовно експорту продукції, то «Карлсберг Україна» експортує свою продукцію в інші країни, розширюючи ринки збуту. Як частина міжнародної групи «Карлсберг Груп», підтримує тісні зв’язки з іншими підрозділами по всьому світу. Це включає обмін досвідом, технологіями та ресурсами. Щодо міжнародних партнерів, то підприємство співпрацює з міжнародними логістичними компаніями та іншими закордонними партнерами. Поставлена ціль - підвищити рентабельність власного капіталу підприємства на 1,75% у 2025 році порівняно з 2024 роком - зумовила розгляд кількох альтернативних сценаріїв розвитку. Зокрема, було проаналізовано варіанти оптимізації витрат, збільшення обсягів експорту продукції до Данії, розширення участі у міжнародних виставках та залучення нових іноземних інвесторів. Проте найефективнішим заходом виявився напрям цифрового маркетингу, зокрема контент-маркетингу. У рамках розроблених рекомендацій було запропоновано впровадження на підприємстві NetHunt CRM - інструменту для автоматизації контент-маркетингової діяльності, управління відносинами з клієнтами та формування аналітики цифрових каналів. Очікується, що використання CRM-системи дозволить підвищити ефективність комунікацій з партнерами, збільшити охоплення цільових ринків, посилити бренд-присутність на міжнародному рівні, а також сприятиме зростанню фінансово-економічних показників, зокрема рентабельності власного капіталу. Також у рекомендаційній частині було проведено економічне обгрунтування обраного заходу і здійснений розрахунок зміни основних показників виробничо-господарської діяльності підприємства у результаті впровадження NetHunt CRM системи контент-маркетингу з метою розвитку міжнародної економічної діяльності ПрАТ «Карлсберг Україна». Таким чином, проведене дослідження підтвердило доцільність поєднання стратегічного підходу до міжнародної економічної діяльності з сучасними інструментами цифрової трансформації. Запропоновані у роботі заходи можуть бути застосовані не лише ПрАТ «Карлсберг Україна», а й іншими підприємствами пивоварної галузі України, що прагнуть ефективно реалізовувати свою зовнішньоекономічну стратегію в умовах міжнародної співпраці. Ключові слова: міжнародна економічна діяльність, інструменти цифрової трансформації, контент-маркетинг, експорт, імпорт.