Дослідження і розвиток торгівельних відносин підприємств України та Італії

Автор: Кривонос Юрій Павлович
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Міжнародні економічні відносини (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: У сучасних умовах посилення конкуренції підприємства змушені постійно шукати нові підходи до реалізації своєї продукції та розвивати торгівельні відносини. Торгівля виступає ключовим чинником, що направляє світову економіку вперед. Торгівельні відносини сприяють економічному зростанню підприємства і держав, розширюють можливості збуту товарів, стимулюють розвиток національного виробництва й підприємництва, стимулюють залучення інвестицій та інновацій, надають доступ до важливих ресурсів, а також сприяють поширенню НТП, обміну знаннями та ідеями. Отже, в умовах сьогодення розвиток торгівельних зв’язків є актуальним і важливим в соціально-економічному розвитку країн і зростанню добробуту. Крім того, розвиток співпраці між Україною та Італією відкриває нові можливості для торгівельних відносин та встановлення довгострокових партнерських відносин. Це сприяє економічному зростанню підприємств та розвитку торгівельних відносин між країнами. Метою магістерської роботи є дослідження та організування пошуку шляхів, розробка та обґрунтування рекомендацій з питань розвитку торгівельних відносин підприємств України та Італії на прикладі діяльності ТОВ «КП ЕМІР». Предметом у межах дослідження розглядаються торговельні зв’язки між підприємствами України та Італії у галузі продажу побутової техніки. Об’єктом дослідження магістерської роботи є співпраця України і Італії та діяльність ТОВ «КП ЕМІР». Магістерська робота складається із чотирьох розділів. У першому розділі вивчено теоретичні основи та нормативно-правове забезпечення розвитку торговельних відносин між підприємствами України та Італії. У теоретичній частині розкрито сутність торговельних зв’язків, етапи розвитку, проаналізовано нормативно-правове забезпечення цих процесів, а також здійснено огляд наукових праць, присвячених дослідженню та удосконаленню торговельної взаємодії. У аналітичній частині представлено макроекономічний аналіз розвитку торговельних відносин між підприємствами України та Італії. Зокрема, розглянуто стан міжнародного економічного співробітництва між цими країнами та узагальнено результати проведеного дослідження. Італія стала одним із основних наших партнерів з питань торговельно-економічного співробітництва. За даними у 2024р. обсяг торгівлі між нашими країнами склав 4,5 млрд.дол.СШA, що більше на 18% за дані 2023 р., а у 2022р. був 1,09 млрд.Євро. Експорт українських товарів до Італії становив 1,9 млрд.дол.СШA, що становила збільшення на 26%, а імпорт зріс на 13% і дорівнював 2,6 млрд.дол.СШA. Як бачимо, спостерігалось негативне сальдо у розмірі -640 млн.дол.СШA для нашої країни. Серед основних категорій імпортних товарів Італії домінують вироби з недорогоцінних металів, транспортні засоби, хімічна продукція, харчові продукти, тютюнові продукція та напої, а також фармацевтичні та медико-хімічні засоби та препарати тощо. Український експорт до Італії має сировинну спрямованість. Найбільшу частку серед усіх займають зернові культури - $627,57 млн.дол.США (32,4%), жири та олії - $429,85 млн.дол.США (22,2%), чорні метали - $219,14млн.дол.США (11,3%). Також значними є поставки залишків харчової промисловості - $72,58млн.дол.США (3,7%), деревини та виробів з неї - $68,67млн.дол.США (3,5%), а також виробів з чорних металів - $63,63млн.дол.США (3,3%). У науково-дослідницькій частині проведено мікроекономічний аналіз розвитку торговельних відносин ТОВ «КП ЕМІР». У межах розділу представлено характеристику підприємства, проаналізовано динаміку його виробничо-господарської діяльності, а також досліджено основні тенденції у сфері міжнародного співробітництва та торговельних зв’язків компанії в тому числі з підприємствами Італії. Основний вид діяльності ТОВ «КП ЕМІР» є оптова та роздрібна торгівля з метою задоволення потреб споживачів побутовими товарами для власного споживання. ТОВ «КП ЕМІР» здійснює продаж побутової техніки, надає послуги по підключенню техніки та монтажу, проводить консультації покупцям при вирішенні і підборі вбудованої чи окремо стоячої побутової техніки. Рекомендаційна частина містить рекомендації по вирішенню виявлених проблем розвитку торгівельних відносин з іноземними постачальниками з Італії. Основними проблемами розвитку торгівельних відносин ТОВ «КП ЕМІР» виявлені: - ускладнена логістика (як внутрішня так і зовнішня), збої в постачанні і важкість визначення необхідної кількості продукції та асортимент. - складність прогнозування попиту на продукцію на внутрішньому ринку, що ускладнює процес формування точних замовлень, планування обсягів імпорту і зберігання товарних запасів. - обмежений асортимент за глибиною і шириною - нестача певних моделей побутової техніки у різних цінових сегментах. - повільне оновлення товарного ряду відповідно до сучасних вимог. - низький рівень цифровізації бізнес-процесів. Наукова новизна полягає у наданні рекомендацій із впровадження системи інтелектуального управління торгівельною діяльністю, яка ґрунтується на застосуванні цифрової аналітики і включає цифровізацію визначених процесів, враховує зворотній зв’язок від клієнтів та забезпечує автоматизацію необхідних для цього бізнес-процесів. Автоматизація бізнес-процесів відбувається шляхом закупівлі ПЗ «ERP-системи Odoo», що дозволить розвинути торгівельні відносини з італійськими партнерами та досягти зростання рентабельності підприємства на 3,45%. Ключові слова: торгівельні відносини, розвиток, організування, асортиментна політика, Україна, Італія, дослідження.