Дослідження і розвиток комплексу маркетингу поштових операторів в умовах географічної диверсифікації міжнародної економічної діяльності
Автор: Пилипенко Аліна Олександрівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Міжнародна економіка
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: Комплекс маркетингу є сукупністю маркетингових засобів, структура й обсяг яких забезпечує підприємству досягнення поставленої мети й вирішення маркетингових завдань на цільовому ринку [1]. У другій половині XX століття американським науковцем Дж. Маккарті була запропонована модель комплексу маркетингу, відома сьогодні під назвою «4Р», яка включає чотири елементи: товар (product), ціна (price), розподіл (place), просування (promotion) [2]. В умовах міжнародних економічних відносин підприємства стикаються з посиленням конкуренції та змінними умовами міжнародного ринку, а тому маркетингова діяльність суб’єктів зовнішньоекономічних відносин повинна бути гнучкою, швидко реагувати на зміни ринкового середовища та адаптуватися до них. Розвиток комплексу маркетингу таких підприємств передбачає безперервний пошук збалансованого набору маркетингових інструментів, який би забезпечив конкурентну перевагу підприємства на міжнародному ринку у довгостроковій перспективі [3]. Особливого значення дослідження маркетингової діяльності набуває у сфері послуг, на яку припадає більше половини створюваного ВВП розвинутих країн світу. Так, в секторі обслуговування створюється 53-62% ВВП України і його частка в структурі ВВП поступово зростає [4]. Загалом маркетинг послуг складніший за маркетинг товарів і вимагає нових інструментів, стратегій та організаційних структур для ефективного маркетингового управління. Додатковим навантаженням на маркетингове управління може стати географічна диверсифікація діяльності сервісного підприємства. Адже у такому випадку, як правило, вимагається адаптація комплексу маркетингу до кожного окремого іноземного ринку із урахуванням його особливостей: смаків та звичаїв споживачів, законодавчої бази, ринкової ситуації тощо [5]. Об’єктом дослідження є ТОВ «Нова пошта». Предметом дослідження є теоретичні та практичні підходи до напрямків розвитку комплексу маркетингу поштових операторів при роботі на закордонних ринках. Метою дослідження в магістерській кваліфікаційній роботі є узагальнення теоретичних засад та обґрунтування прикладних механізмів розвитку комплексу маркетингу підприємства в умовах виходу на закордонні ринки. Відповідно до поставленої мети в роботі досягнуто таких результатів: розглянути теоретико-методологічні основи та нормативно-правову базу розвитку комплексу маркетингу підприємств сфери поштових послуг в умовах географічної диверсифікації міжнародної економічної діяльності; проаналізовано стан та динаміку міжнародних економічних відносин України та країн Європейського Союзу, в тому числі, у сфері послуг поштового зв’язку; досліджено показники діяльності та комплекс маркетингу ТОВ «Нова пошта»; розроблено проектне рішення з розвитку комплексу маркетингу поштового оператора в умовах географічної диверсифікації його міжнародної економічної діяльності. Сутність проектного рішення полягає у вдосконаленні маркетингових комунікацій ТОВ «Нова пошта» на закордонних ринках на основі використання інструментів штучного інтелекту. В рамках цього проектного рішення запропоновано реалізувати заходи зі створення на основі розмовного штучного інтелекту чат-ботів і голосових помічників на мові кожної країни, на ринку якої присутня Нова пошта, використання інструментів штучного інтелекту для розвитку та розширення присутності у соціальних мережах на мові кожної з країн діяльності ТОВ «Нова пошта»; створення інформаційних матеріалів за допомогою інструментів штучного інтелекту для їх опублікування у закордонних засобах масової інформації. Очікувані результати впровадження проектного рішення полягають у підвищення ефективності маркетингових комунікації завдяки автоматизації та оптимізації низки маркетингових процесів, досягнення вищого рівня персоналізованості та ефективності рекламних та PR-кампаній, що зрештою призведе до підвищення впізнаваності бренду на закордонних ринках серед місцевого населення, підвищення рівня довіри та лояльності з боку закордонних споживачів та покращення фінансових показників ТОВ «Нова пошта». Ключові слова: комплекс маркетингу, міжнародна економічна діяльність, географічна диверсифікація, поштовий оператор, штучний інтелект. Перелік використаних літературних джерел. 1. Іванечко, Н., Борисова, Т., Процишин, Ю. та ін. (2021). Маркетинг: навчальний посібник. Тернопіль: ЗУНУ. 2. Максимець, М.В. та Кушнір, О.Л. (2024). Маркетингові стратегії підприємства: аналіз, планування та впровадження. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: економіка та управління, 13. doi: 10.54929/2786-5738-2024-13-04-04. 3. Борисенко, О.С. та Табачук, Н.О. (2018). Теоретичні основи та еволюція розвитку комплексу маркетингу. Східна Європа: економіка, бізнес та управління, 14,134-141. 4. Гончар, О. та Бердичевський, А. (2024). Управління ефективністю розвитку підприємств сфери послуг на засадах інноваційності. Економіка та суспільство, 64. doi: 10.32782/2524-0072/2024-64-97. 5. Дідович, І. І., Атаманчук, З. А., Маліновська, М. В. та Зюбрик, Д. І. (2024). Стратегія диверсифікації діяльності як складова використання потенціалу підприємства на зовнішньому та внутрішньому ринках. Ефективність державного управління, 1(78/79), 107–111.