Дослідження діяльності Рахункової палати України у сфері фінансового контролю за використанням коштів державного бюджету

Автор: Талатура Богдан Ігорович
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Фінанси, банківська справа та страхування (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: В умовах сучасних економічних викликів, що стоять перед Україною, зокрема необхідності забезпечення ефективного, цільового та прозорого використання публічних фінансів, роль Рахункової палати як вищого органу аудиту набуває виняткової ваги. Посилення фінансової дисципліни, запобігання корупційним ризикам та підвищення відповідальності розпорядників бюджетних коштів є ключовими завданнями, що безпосередньо впливають на стабільність національної економіки та довіру суспільства до державних інституцій. Об’єктом дослідження є система державного фінансового контролю в Україні, а саме її інституційна складова, представлена Рахунковою палатою. Предметом дослідження виступає організаційно-правовий та методологічний механізм функціонування Рахункової палати у сфері фінансового контролю за використанням коштів державного бюджету, а також ефективність реалізації нею контрольних повноважень. Метою дослідження є оцінка поточного стану, ефективності та перспектив діяльності Рахункової палати України у сфері фінансового контролю, а також розробка практичних рекомендацій щодо підвищення її спроможності у забезпеченні законного, цільового та результативного використання коштів державного бюджету. Для досягнення поставленої мети були сформульовані наступні завдання: • узагальнити теоретичні засади та нормативно-правову базу діяльності Рахункової палати; • проаналізувати фактичні результати виконання державного бюджету України за 2024 рік; • вивчити кількісні та якісні показники діяльності Рахункової палати з виявлення порушень у бюджетній сфері; • провести SWOT-аналіз діяльності Рахункової палати; • дослідити кореляційні зв’язки між основними параметрами бюджетного контролю; • спрогнозувати показники ефективності фінансового контролю в короткостроковій перспективі; • провести індивідуальне наукове дослідження з оцінки ефективності фінансового моніторингу в контексті боротьби з незаконною економічною діяльністю; • виявити основні проблеми у функціонуванні Рахункової палати та надати рекомендації щодо їх вирішення; • обґрунтувати напрями підвищення прозорості та ефективності міжбюджетного контролю. У процесі дослідження використано сукупність загальнонаукових і спеціальних методів, зокрема: аналіз і синтез; економіко-статистичні методи; SWOT-аналіз; кореляційний аналіз; прогнозування; експертно-аналітичний метод. Інформаційну базу дослідження становлять: нормативно-правові акти України, що регламентують діяльність Рахункової палати; офіційні звіти Рахункової палати України за 2023–2024 роки; Стратегія розвитку Рахункової палати на 2025–2029 роки; аналітичні матеріали Верховної Ради, Міністерства фінансів та інших органів державної влади; наукові публікації вітчизняних і зарубіжних авторів з питань державного фінансового контролю, аудиту, бюджетного менеджменту; статистичні дані Державної казначейської служби, Державної служби статистики України; результати власних розрахунків, прогнозів і досліджень. Всебічний аналіз діяльності Рахункової палати дозволив виявити ключові проблеми та розробити пропозиції, імплементація яких рекомендується для суттєвого посилення ефективності державного фінансового контролю та вдосконалення управління державними фінансами. Упродовж 2022–2024 років Рахункова палата демонструє зростання інституційної спроможності, що проявляється у збільшенні охоплення аудитами, посиленні аналітичного підходу та адаптації до змін бюджетних реалій. За цей період спостерігається як кількісне зростання виявлених порушень, так і якісна зміна їхньої структури. Зокрема, у 2024 році зафіксовано різке зростання порушень у сфері «функціонування державних фінансів», що свідчить про поглиблений контроль саме в цій критично важливій галузі. Видатки на оборону, які значно зросли у воєнних умовах, також стали об’єктом активного контролю. Хоча обсяг виявлених порушень у цій сфері був високим, їхня частка від загальної суми поступово зменшується, що може свідчити про певне покращення процедур управління коштами. У соціальній сфері, навпаки, виявлено зменшення порушень, що може бути ознакою ефективнішого адміністрування або зниження пріоритетності перевірок у цьому напрямі. Зміна типології порушень від масових проблем із публічними закупівлями у 2023 році до зростання випадків порушення стандартів бухгалтерського обліку у 2024-му вказує на зміну фокусу аудитів, що підтверджує гнучкість та адаптивність Рахункової палати до нових ризиків. Водночас інституція стикається з низкою системних викликів: слабкою імплементацією рекомендацій, політичним впливом, обмеженістю ресурсів. SWOT-аналіз також показав, що сильними сторонами Рахункової палати є її статус, професійний рівень і доступ до інформації, тоді як ключовими загрозами — воєнний стан, економічна нестабільність і корупція. Ефективність діяльності Рахункової палати підтверджується й кореляційним аналізом: чітко простежується зв’язок між фінансуванням, чисельністю аудитів і результатами виявлення порушень. Це створює підґрунтя для аргументованого посилення інституційних потужностей. Рахункова палата України поступово трансформується з органу, що лише виявляє порушення, у сучасного аналітичного аудитора, здатного формувати рекомендації щодо стратегічного управління бюджетом. Подальше підвищення її ефективності можливе за умов цифровізації, посилення внутрішнього контролю в державних органах, підвищення рівня виконання рекомендацій та ефективнішої взаємодії з парламентом і урядом. Ключові слова: фінансовий контроль, рахункова палата, державний бюджет, аудит ефективності, бюджетні порушення, публічні закупівлі, оборонні видатки, моніторинг видатків. Перелік основних використаних літературних джерел: 1. Виговська, Н. Г., Литвинчук, І. В., & Шинаков, А. В. (2025). Державний фінансовий аудит: сутність, наукові підходи до визначення. Економіка, управління та адміністрування, (1(111)), 109–117. https://doi.org/10.26642/ema-2025-1(111)-109-117 2. Сікора, Є. І. (2024). Ефективність фінансового контролю за видатками Державного бюджету України у період воєнного стану. Здобутки економіки: перспективи та інновації, (8). https://doi.org/10.5281/zenodo.12728088 3. Попович, С. (2023). Контроль за використанням державних коштів. Вісник Хмельницького національного університету. Серія: Економічні науки, 3(318), 285–290. https://doi.org/10.31891/2307-5740-2023-318-3-44 4. Жидовська, Н., & Петришин, Л. (2024). Сучасні підходи до державного фінансового контролю як інструменту забезпечення ефективного використання бюджетних ресурсів. Економіка та суспільство, (62). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-62-13 5. Гладченко, Л. П., Сивульська, Н. М., & Волковський, Є. І. (2024). Незалежний державний фінансовий контроль в Україні на шляху до євроінтеграції. Економіка та суспільство, (66). https://doi.org/10.32782/2524- 0072/2024-66-96 6. Скрипник, Г., & Владислав, Ч. (2024). Державний фінансовий контрольУкраїни в умовах воєнного стану. Економіка та суспільство, (70). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-70-139 7. Колпакова, А. (2023). Державний фінансовий контроль на сучасному етапі: огляд концептуальних засад. International Science Journal. Economics & Finance, 2(1), 9–18. https://isg-journal.com/isjmef/article/view/263 8. Гуренко, Т. (2023). Сучасний стан та напрями удосконалення організації державного фінансового контролю. Економіка та суспільство, (55). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-55-23 9. Зінченко, Г. С. (2023). Співробітництво Рахункової палати України та Європейського Суду аудиторів в контексті євроінтеграції України. У М. В. Плотнікова (Наук. кер.), Правове регулювання фінансових послуг: національний, європейський, глобалізаційний виміри: матеріали науковопрактичного круглого столу (м. Суми, 27 січня 2023 р.) (с. 63–67). Суми: Сумський державний університет. 10.Марушко, Н., & Талатура, Б. (2025). Оцінка ефективності фінансового моніторингу України в боротьбі з незаконною економічною діяльністю. Економіка та суспільство, (72). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-72- 17.