Обґрунтування шляхів підвищення вартості бізнесу

Автор: Комарницький Іван Володимирович
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Економіка (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: В умовах ринкової економіки зростання вартості бізнесу є однією з основних ознак ефективної роботи менеджменту і джерелом примноження капіталу власників. Вартісно-орієнтований підхід до управління бізнесом полягає в реалізації управлінських функцій на основі оцінювання, планування та контролювання чинників, які впливають на його вартість [1-5]. Об’єктом дослідження є процес управління вартістю ПП “Тепло- технічний сервіс”. Предмет дослідження – шляхи підвищення вартості бізнесу. Метою магістерської кваліфікаційної роботи є розроблення рекомендацій щодо підвищення вартості бізнесу. Бізнес може включати одне чи кілька підприємств, не мати оформленої юридичної структури, інфраструктури, найманих працівників, однак завдяки накопиченим зв’язкам і репутації він набуває окремої цінності. Тому його слід оцінювати з урахуванням усіх зв’язків із зовнішнім середовищем. Проведено аналіз та оцінювання фінансового стану ПП “Тепло-технічний сервіс” за 2023-2024 рр. Його результати свідчать про задовільний рівень ліквідності та фінансової незалежності підприємства. На кінець у 2024 року 85% майна підприємство покривало за рахунок власного капіталу. Дещо ризиковою є висока частка поточних джерел фінансування, залучених у бізнес- партнерів. Високими є темпи приросту фінансових результатів діяльності, що підтверджує ефективну операційну модель. Систематизовано чинники впливу на вартість підприємства (бізнесу). До основних макроекономічних чинників належать: ризик країни; рівень відсоткових ставок; рівень інфляції; політична стабільність; розвиток міжнародної торгівлі; зміни у законодавстві; коливання курсу валют; податкова політика. Основні ринкові та мікроекономічні чинники впливу на вартість бізнесу такі: попит на продукцію (послуги); прибутковість бізнесу; ризик ведення бізнесу; ліквідність; корпоративне управління та сукупність контролю; обмеження, які має бізнес; співвідношення попиту і пропозиції на придбання бізнесу. Досліджено кількісні показники внутрішніх чинників впливу на вартість ПП “Тепло-технічний сервіс” у 2024 році з використанням моделі ROE. Підтверджено ефективність операційних та фінансових рішень, однак наголошено на необхідності максимального залучення в господарський процес необоротних активів. Виокремлено основні напрями збільшення обсягів основної діяльності ПП “Тепло-технічний сервіс” у 2025 році, зокрема: розширення асортименту послуг; підвищення якості послуг; покращення рекламної кампанії. За результатами вивчення попиту на тепло-технічні послуги з’ясовано, що підприємству доцільно розширити асортимент послуг за рахунок встановлення припливно-витяжних вентиляцій. Запропоновано використовувати сценарний підхід для підвищення якості корпоративного управління та впроваджувати фінансове моделювання у процес планування, що позитивно впливатиме на вартість підприємства. Результати фінансового моделювання з урахуванням дії механізму операційного левериджу підтвердили, що розширення асортименту послуг може забезпечити приріст валового прибутку в разі реалізації оптимістичного та поміркованого сценаріїв навіть за незмінних цін на послуги. Однак, у разі реалізації песимістичного сценарію приріст прибутку можливий лише за умови підвищення цін не менше, ніж на 4%. Для збільшення обсягів господарської діяльності рекомендовано реалізувати заходи щодо покращення рекламної кампанії, зокрема застосувати технологію оптимізації веб–сайту підприємства. Результати фінансового моделювання підтвердили, що витрати на оптимізацію веб-сайту є виправданими за будь якого сценарію. Фінансове моделювання реалізовано в середовищі табличного процесора EXCEL, що забезпечує можливість зміни вхідних параметрів, отже, і можливість швидкого реагування на зміну умов ведення бізнесу. Ключові слова: бізнес; вартість; методи оцінювання; управління вартістю; сценарний підхід; фінансове моделювання.