Дослідження та удосконалення людського капіталу кафедри ММП в умовах міжнародних економічних відносин

Автор: Лі Цзяньїн
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Міжнародна економіка
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: Рівень розвитку людського капіталу визначається рівнем знань, кваліфікації, досвідом роботи, здатністю приймати рішення в складних нестандартних ситуаціях, креативністю, віковими особливостями носіїв людського капіталу, рівнем здоров’я, здатністю генерувати нові ідеї, які сприятимуть інноваційному розвитку. Усе перераховане є складовими елементами людського капіталу [1]. Сучасні дослідники [2-5] визнають освіту найважливішим фактором, що впливає на формування людського капіталу і, відповідно, на економічний розвиток країни та її валовий внутрішній продукт. Дослідники стверджують, що якісна освіта сприяє підвищенню продуктивності праці та вищим індивідуальним доходам, що, у свою чергу, призводить до зростання споживчих витрат і формування ринкового попиту, а отже, прискорює економічне зростання. Знання є безумовним джерелом конкурентних переваг. Водночас знання та навички, якими володіє людина, не можуть вважатися капіталом, якщо їх реалізація не створює вартості. Тобто людський капітал існує лише тоді, коли людська праця використовується в соціально-економічних умовах (на рівні підприємства, галузі, регіону, країни, світової економіки) і створює додану вартість і, відповідно, дохід для носія людського капіталу (у вигляді заробітної плати для працівників або доходу для підприємців від ведення власного бізнесу), а також для підприємств (у вигляді прибутку) і країн (у вигляді зростання ВВП, національного багатства, добробуту та якості). Об’єктом дослідження є кафедра менеджменту і міжнародного підприємництва Національного університету «Львівська політехніка». Предметом дослідження є теоретичні та практичні підходи до напрямків розвитку людського капіталу закладу вищої освіти в умовах міжнародних економічних відносин. Метою дослідження в магістерській кваліфікаційній роботі є узагальнення теоретичних засад та обґрунтування прикладних механізмів розвитку людського капіталу закладу освіти в умовах міжнародних економічних відносин. Відповідно до поставленої мети в роботі досягнуто таких результатів: розглянуто теоретико-методологічні основи розвитку людського капіталу в контексті міжнародних економічних відносин; розглянуто нормативно-правову базу розвитку людського капіталу закладів освіти в контексті міжнародних економічних відносин; проаналізовано стан та динаміку міжнародних економічних відносин України та країн Європейського Союзу, у тому числі у сфері освітніх послуг; досліджено показники діяльності та стан розвитку людського капіталу кафедри менеджменту і міжнародного підприємництва Національного університету «Львівська політехніка»; розроблено проектне рішення щодо розвитку людського капіталу кафедри менеджменту і міжнародного підприємництва Національного університету «Львівська політехніка» в контексті міжнародних економічних відносин. Сутність проектного рішення полягає у вдосконаленні людського капіталу кафедри ММП на основі формування та реалізації індивідуальних стратегій професійного розвитку науково-педагогічних працівників. В рамках проектного рішення запропоновано етапи створення індивідуальної стратегії викладача: підготовчий (аналіз власного потенціалу, мотивація, узгодження індивідуальної стратегії зі стратегією розвитку інституту та університету); формувальний (формування стратегічної мети, стратегічних цілей, завдань, побудова траєкторії професійного розвитку); змістовно-процесуальний (формальна, неформальна, інформальна освіта, стратегії розвитку компонентів професійної діяльності викладачів кафедри менеджменту і міжнародного підприємництва); рефлексивний (здійснення моніторингу власної професійної діяльності, стимулювання, самооцінка, її співставлення з оцінкою завідувача кафедри, студентів і коригування дії). Очікувані результати впровадження проектного рішення полягають у зростанні кількості виконання викладачами кафедри комерційних проектів, в тому числі на замовлення бізнес-структур, що призведе до підвищення рівня доходу та прибутку НУ «Львівська політехніка». Ключові слова: людський капітал, розвиток персоналу, підвищення кваліфікації, професійний розвиток, стратегія. Перелік використаних літературних джерел. 1. Ahumada-Tello, E., Ovalle-Osuna, O.O. and Evans, R.D. (2023). Strategic Roadmapping for Technological Change. In: Technology and Engineering Management Society Body of Knowledge. doi: 10.1002/9781119987635.ch3. 2. Kiener, F., Eggenberger, C. and Backes-Gellner, U. (2024). The role of occupational skill sets in the digital transformation: how IT progress shapes returns to specialization and social skills. Journal of Business Economics, 94 (1), pp. 75-111. doi: 10.1007/s11573-023-01153-9. 3. Novikova, O., Zaloznova, Y., & Azmuk, N. (2023). Human capital recovery in Ukraine in the post-war period using the advantages of digitalization. Journal of European Economy, 21(4), рр. 399–419. doi: 10.35774/jee2022.04.399. 4. Lugt, C., 2024. The role of management accounting in human capital management: Lessons from the services sector. South African Journal of Business Management, 55(1). doi: 10.4102/sajbm.v55i1.4223. 5. Suhardi, S.E. and al. (2024). The Importance of Human Capital in the Indonesian Life Insurance Industry as a Competitive Advantage. Kurdish Studies, 12(1), рр. 614-630. doi: 10.58262/ks.v12i1.040.