Тенденціі використання текстилю в сучасному дизайні інтер‘єрів
Автор: Бурдяк Уляна Юріївна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Дизайн
Інститут: Інститут архітектури та дизайну
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Сучасний дизайн дедалі більше орієнтований на створення унікальних просторів, що відповідають особистості власника. Використання текстилю для одягу в інтер’єрі дає можливість експериментувати з фактурами, кольорами та модними трендами, що відкриває нові горизонти для індивідуального підходу. У дизайні інтер’єру зростає інтерес до еклектики та поєднання різних стилів. Одяговий текстиль дозволяє розширити палітру доступних матеріалів, додаючи легкості та модної естетики до простору. Також зростання екологічної свідомості стимулює повторне використання матеріалів. Перенесення тканин, які можуть втратити актуальність у світі моди, в інтер’єр допомагає скоротити споживання нових ресурсів, сприяючи збереженню екології. Змішування моди та інтер’єру — це частина більшого тренду на синергію різних сфер дизайну. Інтеграція текстилю для одягу допомагає створювати сучасні простори, які відповідають динаміці культурних і модних змін. Тема відкриває можливості для винаходу нових способів застосування матеріалів. Наприклад, тканини з одягових колекцій можна комбінувати з іншими матеріалами, створюючи креативні акценти. Вивчення цієї теми не тільки розкриває нові підходи в дизайні, а й робить внесок у розвиток стійких практик і творчих рішень, які відображають сучасні запити суспільства. Стиль або мода асоціюється з естетикою та характером у різних контекстах, таких як одяг, взуття, макіяж, зачіска тощо. Він визначає тенденцію чи візерунок і формує об’єкти в елегантні форми, які можна використовувати та носити. Очевидно, що і меблі, і мода діють як центри привабливості для інтер’єру та людини відповідно. Мода та меблі — це дві переплетені нитки однієї тканини, що впливають одна на одну кількома способами, оскільки обидві виникають через потреби та вимоги людей. Метою роботи є дослідження сфери взаємодії між текстилем для одягу та текстилем для інтер’єру. Цілі включають обговорення прикладів взаємодії між цими двома сферами та впливів на них третіх факторів, щоб створити картину та забезпечити розуміння взаємного впливу цих двох сфер. Поставлена мета реалізується в наступних завданнях : визначити стан дослідженості з теми використання текстилю в дизайні інтер’єру; розглянути типологію застосування текстилю в інтер’єрі; проаналізувати закордонний досвід використання текстилю у формуванні дизайну інтер’єрів; проаналізувати сучасні закордонні і українські бренди одягу з перспективою застосування їх досягнень в дизайні інтер’єру; визначити принципи застосування текстилю для одягу в дизайні інтер’єрів. Об’єкт дослідження — вироби із текстилю в сучасому інтер’єрі та стилістичні підходи сучасних одягових брендів. Предмет дослідження — значення, яке відіграє текстиль для одягу в дизайні інтер’єру. Новизна дослідження. У сучасному мистецтвознавстві та дизайні відчутний недолік в узагальнювальних дослідженнях про текстиль для одягу та його вплив на дизайн інтер’єру, оскільки з розвитком історії людства текстиль у різних його варіаціях набув розповсюдження та зайняв важливе місце як серед об’єктів одягу, так і предметно-просторового середовища в якому людина проводить час. Науково практичні результати роботи. У результаті аналізу наукових досліджень щодо застосування текстилю в дизайні інтер’єрів, зокрема в оформленні готелів, було виявлено, що протягом історії людства текстиль відігравав важливу роль не лише як елемент одягу, але й у формуванні предметно-просторового середовища, де перебуває людина. Аналіз практичного досвіду діяльності сучасних модних брендів засвідчив, що мода на одяг суттєво впливає на розробку текстильного оформлення інтер’єрів, а також на дизайн меблів та аксесуарів. Водночас бракує комплексних досліджень, які б систематизували цей взаємовплив. Для глибшого розуміння впливу моди на текстиль у житлових і громадських приміщеннях було проаналізовано інтер’єри різних стилів і епох. Виявлено, що соціальні звички та тренди в одязі нерідко визначали переваги в текстильних рішеннях для інтер’єру. Логіка моди, що відображала особливості соціальної взаємодії, формувала схожі уявлення про красу як в одязі, так і в оформленні приміщень. Нині текстильна індустрія моди тісно переплітається з дизайном інтер’єрів, що підтверджується діяльністю модних брендів, які створюють меблі й аксесуари для дому. Дослідження показало, що найбільш виразні тенденції розвитку текстильного мистецтва простежуються в контексті житлових просторів, де текстиль виконує різноманітні функції: оббивка меблів, драпірування стін і вікон, столовий текстиль, а також декоративно-ужиткові вироби – покривала, подушки та інші аксесуари. Українська модна індустрія пропонує унікальні стилістичні рішення, які доцільно інтегрувати в дизайн інтер’єрів, зокрема в оформлення готельних номерів. Таким чином, сучасні тренди у використанні текстилю поєднують естетичні уподобання, екологічні виклики та технологічні інновації, створюючи комфортні й стильні простори. У роботі запропоновано використання текстилю як ключового елемента інтер’єрного дизайну, з акцентом на багатофункціональність, естетику і стійкість. А також створено концепцію інтер’єру готельного номера з підбором текстильного оформлення. Результати роботи мають практичне значення для дизайнерів інтер’єрів, готельного бізнесу, а також можуть сприяти популяризації українських текстильних брендів. Ключові слова: текстиль, одяговий текстиль, готельний номер, дизайн, інтер’єр. Для написання даної роботи інформація почерпнута з наукових та публікацій та інших тематичних джерел, серед яких сучасні дослідження українських науковців: 1. Аванесова О.Е. (2023). Текстиль у традиційному інтер’єрі. Час мистецької освіти. Мистецька освіта: наукові дискусії : зб. статей ХІІ Всеукр. наук.-практ. конф. , Харків, 24 берез. 2023 р. Харків: ХНПУ, с.144–146. 2. Басюк Д.І., Сологуб Ю.І., Бабич І.М. та Осипова Л.А. (2014). Актуальні проблеми використання текстилю в готельних комплексах. Зволейко. 3. Білецька С.О., Федоченко О.В., Нода О.М. та Закора О.В. (2019). Текстильний дизайн як самостійний напрямок і основа для проектної діяльності. Інноваційні культурно-мистецькі аспекти в сучасній картині світу: матеріали V міжнар. наук.-практ. конф., м. Херсон, 11-13.09.2019р. ХНТУ, с.358–361. 4. Герасименко І.В. (2020). Типологія українського текстилю в сучасній моді." Наукові записки Національного університету Києво-Могилянська академія. 5. Іванова М.В. (2021). Особливості використання текстилю у сучасному дизайні інтер’єрів. Дизайн і архітектура, вип. No3, с.45–52. 6. Лінда С.М. (2013). Архітектурне проектування громадських будівель і споруд. Друге видання, виправлене і доповнене. Львів: Видавництво Львівської Політехніки. 644 с. 7. Мудра О.М. (2019). Основи текстильного дизайну. Львів: Видавництво Львівської політехніки. 8. Поліщук І.М. (2021). Історія текстильного мистецтва. Харків: Фоліо. 9. Тканко З.О., Тканко О.Д. (2019). Екологічний дизайн в індустрії моди початку ХХІ ст. Вісник Львівської національної академії мистецтв. Львів: вип. No39, с.161–169. 10.Яковець І.О., Чугай Н.М. (2021). Український текстиль як невіддільний складник сучасного дизайну: еволюція, перспективи. Український мистецтвознавчий дискурс. No1, с.52–58.