Museum Sociology

Major: Museum and Monument Studies
Code of subject: 7.027.01.E.22
Credits: 6.00
Department: History of Ukraine and Ethnic Communication
Lecturer: PhD in history Serhii Koniukhov
Semester: 2 семестр
Mode of study: денна
Learning outcomes: The learning outcomes of this discipline detail the following program learning outcomes: - communicate fluently in state and foreign languages ??orally and in writing on professional matters; - to carry out strategic museum planning in the conditions of market dynamics and competition.
Required prior and related subjects: Museum communication in the postmodern era Strategies for the development of management in museums and monuments Execution of master's qualification work
Summary of the subject: To acquaint students with the main categories and concepts of sociology of museums, practices of sociological research, functions and significance of sociological strategies and monitoring, organization of museum research in Ukraine, factors influencing the communicative process in museums, methodology of sociological research, qualitative and quantitative research methods. To teach to determine the strategy of museums in the communicative field, the factors influencing the relations in the social institute of the museum. Acquaintance with problems of formation of new qualities in interaction of museums and a society.
Assessment methods and criteria: 100-point rating: current control - 40 points (polls. presentations, oral and written answers); final control - 60 points (exam)
Recommended books: Бабарицька В. Екскурсознавство та музеєзнавство / В. Бабарицька, А. Короткова, О. Малиновська. – К.: Альтерпрес, 2007. – 464 с. Вайдахер Ф. Загальна музеологія: посіб / Ф. Вайдахер / Перекл. з нім. В. Лозинський, О. Ланг, Х. Назаркевич. – Львів: Літопис, 2005. – 546 с. Голубенко Г.Л. Музей і відвідувач. Узагальнення та аналіз форм і методів науково- просвітницької роботи / Г.Л. Голубенко // Музей війни народної: Зб. наук. статей / ред. О.С. Артемов. – К., 1999. – 60 с. Капустіна Н.І. Деякі аспекти роботи з музейною аудиторією (з досвіду роботи Дніпропетровського історичного музею ім. Д.І. Яворницького). // Сучасний музей: між скарбницею та підприємством. Матеріали Міжнародної конференції 8 жовтня 2006 р., м. Чернівці. – Львів, 2008. – С. 99-102. 8. Капустіна Н.І., Гайда Л.О. Соціологічні дослідження в музеї // Музей і місто: музеєзнавчі аспекти збереження і відтворення своєрідності міської культури. (Матеріали обл. наук. конф.). – Дн., 2003. – 134 с. Куцаєва Т. О. Музейний відвідувач : Хто він? (Аналіз соціально-музейного опитування відвідувачів Меморіального комплексу в 2009 – 10 рр.) / Т.О. Куцаєва // Військово-історичний меридіан. Електронний науковий журнал [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://vim.gov.ua/index.php/uk/arkhiv-vipuskiv. Мина Ж. Перспективи розвитку інформаційної структури музеїв //Інформація, комунікація, суспільство:матеріали І Міжнар. наук. конф. ІКС-2012, 25-28 квіт. 2012 р., [Львів]/М-во освіти і науки, молоді та спорту України, Нац. ун-т "Львів. політехніка", Каф. соц. комунікацій та інформ. діяльн., Каф. інформ. систем та мереж.-Львів, 2012 . - С. 274-275 Неформальна освіта в музеї: практичні поради з досвіду застосування. – Херсон: Гілея, 2013. – 80 с. Маньковська Р.В. Музеї України в інформаційному просторі: досвід та перспективи. // Історія України. Маловідомі імена, події, факти. Вип. 11. – К., 2000. – С. 214 – 221. Матт Г., Флатц Т., Льодерер Ю. Культура і гроші. Музей – підприємницька діяльність. Практичний порадник. – К., 2009. – 173 с. Червоний Є.В. Сучасні концептуальні тренди розвитку музеїв // Наук. зап. держ. природозн. музею. – Львів, 2014. – Вип. 30. – С. 31-40. Чирич Л.М. Відображення сучасного стану інноваційних освітніх закладів Дніпропетровщини в музейному зібранні//Роль музеїв у культурному просторі України й світу: стан, проблеми, перспективи розвитку музейної галузі. – Випуск 11. – Д.: Арт-прес, 2009. – 608 с. Щербак Д. Становлення і розвиток музейної педагогіки в Україні // Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи: збірник наукових праць. – К. – Ніжин: Видавець ПП Лисенко М.М., 2009. – Випуск 1. – 231 с. Apor P. Museum Policies in Hungary 1990–2010 / Peter Apor // L. Eilertsen & A. B. Amundsen (eds.). Museum Policies in Europe 1990–2010: Negotiating Professional and Political Utopia (EuNaMus Report No. 3). – P. 91–100. Barrett J. Museums and the Public Sphere. – Chichister : John Wiley & Sons, 2011. Bennett T. The Birth of the Museum: History, Theory, Politics. – New York : Routledge, 2013. Eilertsen L. Norwegian Cultural Policy and Its Effect on National Museums / Lill Eilertsen // L. Eilertsen & A. B. Amundsen (eds.). Museum Policies in Europe 1990–2010: Negotiating Professional and Political Utopia (EuNaMus Report No. 3). – P. 43–69. Falk John H. Identity and the Museum Visitor Experience Left. – CA. : Coast Press, 2009. Hein G. E. Learning in the Museum. – London : Routledge, 2002. Hooper-Greenhill E. Museum, Media, Message. – New York : Psychology Press, 1998. Kuutma К. Museum Policy in Transition from Post-Soviet Conditions to Reconfigu- rations in the European Union / Kristin Kuutma & Paavo Kroon // L. Eilertsen & A. B. Amundsen (eds.). Museum Policies in Europe 1990–2010: Negotiating Professional and Political Utopia (EuNaMus Report No. 3). – P. 70–90. Kwiatkowski P. Wykorzystanie konsultacji spoecznych w procesie tworzenia modelu muzeum partysypacyjnego / P. Kwiatkowski, B. Nessei-Lukasik, A. Pokrzywa // Kultura i Spoecznstwo. – Tom IX. – No3. – 2015. – S.165-189.