Педагогічна практика

Спеціальність: Дизайн
Код дисципліни: 8.022.00.O.008
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Дизайн та основи архітектури
Лектор: к.арх., доц. Дида Ірина Андріївна
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою педагогічної практики є формування бази знань, вмінь і навичок, необхідних для здійснення педагогічної діяльності у вищій школі; ознайомлення з методикою викладання професійно-орієнтованих дисциплін, передбачених ОПП зі спеціальності «Дизайн», із врахуванням їх творчої специфіки та необхідності впровадження інноваційних педагогічних підходів; набуття педагогічної компетентності в сфері організації методичної та науково-дослідної роботи у вищому закладі освіти.
Завдання: Проходження здобувачами освіти третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти педагогічної практики сприяє формуванню у них відповідно до освітньо-наукової програми таких компетентностей: інтегральна компетентність: здатність продукувати інноваційні наукові ідеї, оволодіти методологією наукової та педагогічної діяльності, вирішувати комплексні проблеми в процесі інноваційно-дослідницької та професійної діяльності, проводити оригінальні наукові дослідження у сфері дизайну на міжнародному на національному рівні; загальні компетентності: ЗК №3: здатність ініціювати та проводити оригінальні наукові дослідження, ідентифікувати актуальні наукові проблеми, здійснювати пошук та критичне аналізування інформації, продукувати інноваційні конструктивні ідеї та застосовувати нестандартні підходи до вирішення складних та нетипових завдань; ЗК № 4: Уміння виявляти ораторську та риторичну майстерність при презентації результатів наукових досліджень, вести фахову наукову бесіду та дискусію із широкою науковою спільнотою та громадськістю українською мовою, формувати наукові тексти в письмовій формі, організовувати та проводити навчальні заняття, використовувати прогресивні інформаційно-комунікаційні засоби.
Результати навчання: Проходження педагогічної практики передбачає оволодіння здобувачами освіти третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти такими результатами навчання: Знання: ЗН № 4: здатність продемонструвати глибинні знання і розуміння класичної та сучасної методологічно-методичної бази досліджень культурно-мистецьких явищ і процесів у різних сферах дизайну; ЗН № 5: здатність продемонструвати знання та розуміння філософської методології наукового пізнання, психолого-педагогічних аспектів професійно-наукової діяльності, власний науковий світогляд та морально-культурні цінності. ЗН № 6: здатність продемонструвати достатні знання англійської мови, необхідні для усного та письмового представлення результатів наукових досліджень, ведення фахового наукового діалогу, повного розуміння англомовних наукових текстів. Уміння: УН№1: застосовувати одержані знання з різних предметних сфер дизайну для формулювання та обґрунтування нових теоретичних положень і практичних рекомендацій у конкретній області дослідження; УН№2: інтегрувати та застосовувати одержані знання з різних міжпредметних сфер у процесі розв’язання теоретико-прикладних завдань у конкретній області дослідження; УН№3: обирати і застосовувати методологію та інструментарій наукового дослідження при здійсненні теоретичних й емпіричних досліджень у сфері дизайну; УН№4: проводити наукові дослідження та виконувати наукові проекти на засадах ідентифікування актуальних наукових проблем, визначення цілей та завдань, формування та критичного аналізування інформаційної бази, обґрунтування та комерціалізації результатів дослідження, формулювання авторських висновків і пропозицій; УН№6: вести наукову бесіду та дискусію українською та англійською мовою на належному фаховому рівні, презентувати результати наукових досліджень в усній та письмовій формі, організовувати та проводити навчальні заняття. Автономія і відповідальність (АіВ): АіВ1: здатність самостійно проводити наукові дослідження та приймати рішення. АіВ2: здатність формулювати власні авторські висновки, пропозиції та рекомендації. АіВ3: здатність усвідомлювати та нести особисту відповідальність за одержані результати дослідження.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: професійна педагогіка; філософія і методологія науки; джерельна база наукових досліджень в галузі архітектури, містобудування, мистецтва та дизайну. Супутні і наступні навчальні дисципліни: психологія творчості та винахідництва; методологія наукових досліджень в галузі архітектури, містобудування і дизайну; риторика та ораторське мистецтво.
Короткий зміст навчальної програми: З метою підготовки здобувача освіти третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти, що навчається з спеціальністю 022 «Дизайн», до виконання ним у майбутньому педагогічної роботи, програма педагогічної практики зосереджується на питаннях ознайомлення з основними положеннями, принципами організації, дидактичними вимогами до навчального процесу у вищій школі; оволодіння практичними навиками формування робочих програм навчальних дисциплін, складання планів і підготовка методичного та ілюстративного супроводу лекцій; ознайомлення з методикою проведення практичних занять з творчих дисциплін, особливості керівництва науковою роботою магістрів за спеціальністю «Дизайн»; інноваційні методичні підходи та їх вплив на результативність вивчення професійно-орієнтованих дисциплін. Проходження практики дозволяє апробувати методи збору та структурування інформації відповідно до проблем дизайну і тематики навчального проектування, отримати досвід застосування набутих знань і вмінь у самостійному укладанні навчальних презентацій, підготовці різноманітних методичних матеріалів, роботу у віртуальному навчальному середовищі університету. За результатами самостійних досліджень аспірантам пропонується презентувати свою наукову тему, визначити її педагогічний потенціал. Індивідуальне дослідницьке завдання відповідає тематиці дисертаційної роботи аспіранта, передбачена практична апробація наукових результатів.
Опис: У процесі проходження педагогічної практики для здобувачів освіти третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти передбачено такі види діяльності: навчально-методична: ознайомлення із структурою та напрямами діяльності закладу вищої освіти; особливостями побудови навчальних планів, моделювання графіків навчального процесу та складання розкладу; ознайомлення із плануванням та організацією навчального, наукового та методичного процесу у закладі вищої освіти; ознайомлення з функціональними обов’язками, напрямами діяльності вчених рад інститутів, вченої ради закладу, кафедр; відвідування лекційних (2 заняття), практичних занять викладачів випускової кафедри (2 заняття) з подальшим їх педагогічним аналізом; розробка планів-конспектів та текстів 1 лекції, конспектів 2 практичних занять, та їх проведення; відвідування навчальних занять колег та участь у їхньому обговоренні. науково-дослідницька: робота з науковими джерелами у контексті виконання компаративного аналізу формування окремих компетентностей здобувачів освіти за конкретною спеціальністю в одній із країн світу, особливостей підготовки фахівців; збір та аналіз первинної інформації, підготовка документів, написання тез доповіді або наукової статті.
Методи та критерії оцінювання: Підведення підсумків педагогічної практики здобувачів освіти третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти здійснюється під час підсумкової конференції на кафедрі дизайну та основ архітектури. Оцінка за проходження практики виставляється за результатами виконання всіх передбачених завдань, про виконання яких звітує аспірант. До уваги керівником практики також береться якість оформлення звітної документації. Критеріями оцінювання результатів педагогічної практики є: – виконання програми практики; – рівень сформованості професійної та науково-дослідної компетентності здобувача освіти; – рівень сформованості професійних цінностей, прояв професійно значущих якостей; – якість виконання всіх завдань та видів роботи під час проходження практики; – якість та своєчасність здачі підсумкової документації. Підсумки проведення педагогічної практики аспірантів обговорюються на засіданні кафедри дизайну та основ архітектури Інституту архітектури та дизайн
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль за проходженням практики і перевірка виконання завдань педагогічної практики проводяться у таких формах: - індивідуальна перевірка підготовлених планів-конспектів навчальних занять, проєкту сценарію виховного заходу; - оцінка активності та застосування творчого підходу до розв’язання завдань, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень тощо. Підсумковий контроль проводиться за результатами урахування якості виконаних практикантом завдань. Підсумковий заліковий контроль включає урахування всіх видів діяльності здобувача освітньо-наукового рівня доктор філософії під час проходження практики, а саме: відвідування лекційних занять провідних науково-педагогічних працівників кафедри та аналіз відвіданих занять; відвідування практичних занять провідних науково-педагогічних працівників кафедри та аналіз відвіданого заняття; підготовка плану-конспекту і проведення лекції за обраною темою; підготовка плану-конспекту і проведення практичного заняття за обраною темою. Виконання індивідуального завдання, яке відповідає темі дисертаційного дослідження, передбачає проведення порівняльного аналізу методів педагогіки дизайну в іншій країні, або в іншому ЗВО України.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Методичне забезпечення: 1. Електронний навчально-методичний комплекс «Педагогічний практикум»» розміщений у віртуальному навчальному середовищі НУ «Львівська політехніка» за адресою: https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=9520 2. Педагогічна практика аспіранта. Методичні рекомендації щодо проходження педагогічної практики здобувачів освіти третього (освітньо-наукового) рівня за спеціальністю 011 Освітні педагогічні науки галузі знань Освіта / Педагогіка. / Укладачі: Н.В. Мукан, Т.М. Горохівська, Л.В. Дольнікова. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2022. 72 с. 3.Кайдановська О.О. Образотворча підготовка архітекторів у вищому навчальному закладі: монографія / О.О. Кайдановська. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2013. – 368 с. 4.Козловська І.М. Теоретичні та методичні основи викладання загальнотехнічних і спеціальних дисциплін: інтегративний підхід : [монографія] / І. Козловська та ін. ; за ред. Ірини Козловської, КлаушаЛєніка. — Львів : Євросвіт, 2003. – 248 с. 5.Петришин Г.П. та ін. Історичні архітектурно-містобудівні комплекси: наукові методи дослідження: Навчальний посібник / Г. П. Петришин, У. І. Іваночко, Ю. В. Ідак, та ін. За ред. Г. П. Петришин. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2006. – 212 с. Рекомендована література: 1. Андрощук І., Хомовський В. (2019). Педагогічна практика як провідна форма підготовки майбутніх педагогів до професійної діяльності. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції «Новітні напрями в галузі права та освіти»: Новітні напрями в галузі права та освіти: матеріали всеукраїнської науково-практичної конференції (12 квітня 2019 р.). Херсон: КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти», 2019. С. 96-99. 2. Андрущенко В. П. Педагогіка вищої школи: підручник / В. П. Андрущенко, І. Д. Бех, Н. В. Гузій; за ред. В. Г. Кременя. – К. : Педагогічна думка, 2009. – 256 с. 3. Березюк, О. С., &Власенко, О. М. (2017). Дидактика: теорія і практика. Житомир, Україна: Вид–во ЖДУ ім. І. Франка. 4. Бобало Ю. Я. (ред.) (2018). Організаційне та кадрове забезпечення освітнього процесу: збірник нормативних документів Національного університету «Львівська політехніка». Львів, Україна: Видавництво Львівської політехніки. 5. Богданова І. М. Педагогічна інноватика: навч. посіб. / І. М. Богданова. – Одеса : «ТЕС», 2000. – 148 с. 6. Вітвицька С.С. Основи педагогіки вищої школи: Методичний посібник. – К. : Центр навчальної літератури, 2003. – 316 с. 7. Гузій Н.В. Педагогічний професіоналізм: історико-методологічні та теоретичні аспекти / Нац. педагогічний ун-т ім. М.П.Драгоманова. — К. : НПУ, 2004. — 243 с. 8.Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології : навч. посіб. / І. М. Дичківська. – К. : Академвидав, 2004. – 352 с. 9. Жигірь В.І. Професійна педагогіка: Навчальний посібник / В.І. Жигірь, О.А. Чернега; за ред. М.В. Вачевського. – К.: Кондор, 2012. – 336 с. 10. Закон України «Про вищу освіту» // Закон від 01.07.2014 № 1556-VII [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://vnz.org.ua \zakonodavstvo\111- zakon-ukrayiny-pro-vyschu-osvitu 11. Закон України «Про освіту» від 23.05. 1991 р. № 1069–ХII // Голос України. – 1991. – 26 черв. ; Відомості Верховної Ради УРСР. – 1991. – № 34. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1060-12/ 12. Калашнікова, Л. М., Жерновникова, О. А. (2016). Педагогіка вищої школи у схемах і таблицях. Харків, Україна. 13. Кравченко Л. М. Неперервна педагогічна підготовка менеджера і освітнього лідера: Навч.-метод. посіб. – Полтава: Техсервіс, 2007. – 496 с. 14. Кудрявцев А. П., Степанов А. В. и др. Архитектурноеобразование: проблемыразвития. — Изд. 2-е. — М.: Едиториал УРСС, 2009. — 152 с. 15. Кузьмінський А.І. Педагогіка вищої школи: навч. посібник. – К.: Знання, 2005–486 с. 16. Мармаза О. І. Менеджмент в освіті: секрети успішного управління / Мармаза Олександра Іванівна. – Х. : Основа, 2005. – 176 с. 17. Ортинський В.Л. Педагогіка вищої школи : навч. посіб. для студ ВНЗ / В.Л. Ортинський. — К.: Центр учбової літератури, 2009. — 472 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).