Методологія наукових досліджень в інформаційно-комунікаційній сфері
Спеціальність: Інформаційна, бібліотечна та архівна справа
Код дисципліни: 8.029.00.O.003
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Медійних технологій, інформаційної та книжкової справи
Лектор: Комова Марія Василівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Здатність розв’язувати комплексні проблеми в інформаційній, бібліотечній та архівній справі на основі системного наукового світогляду та загального культурного світогляду із дотриманням принципів професійної етики та академічної доброчесності. Здатність генерувати та втілювати нові ідеї. Здатність застосувати сучасні методології, методи та інструменти емпіричних і теоретичних досліджень в інформаційній, бібліотечній та архівній справі. Здатність розвивати категорійно-поняттєвий та аналітично-дослідницький апарат, виявляти й обґрунтовувати нові закономірності в інформаційній, бібліотечній та архівній справі. Здатність проєктувати, моделювати і розробляти нові засоби та технології із вдосконалeння процесів створення, розповсюдження, аналітико-синтетичної обробки, акумуляції, зберігання й організації використання документованої інформації.
Результати навчання: Створювати передові концептуальні та методологічні знання, планувати і виконувати наукові та прикладні дослідження, реалізовувати інновації з інформаційної, бібліотечної та архівної справи і на межі галузей знань, а також формувати дослідницькі навички, достатні для проведення наукових і прикладних досліджень на рівні сучасних світових досягнень з відповідного напряму. Висувати і перевіряти гіпотези, необхідні для обґрунтування висновків докази, зокрема, результати теоретичного аналізу, емпіричних досліджень та моделювання, наявні статистичні дані, використовувати передові концептуальні та методологічні напрацювання для отримання нових знань та/або здійснення інновацій. Планувати і виконувати емпіричні та теоретичні дослідження з інформаційної, бібліотечної та архівної справи й дотичних міждисциплінарних напрямів з використанням сучасних інструментів та методик. Планувати і виконувати конкурентоспроможні, креативні наукові дослідження з інформаційних та соціокомунікаційних технологій в контексті методології цифрової гуманістики. Розробляти та реалізовувати проєкти, включаючи власні дослідження, що дають можливість переосмислити наявне та створити нове цілісне знання та/або професійну практику щодо розв’язання важливих проблем в інформаційній, бібліотечній та архівній справі з дотриманням норм академічної та професійної етики і врахуванням соціальних, економічних та правових аспектів. Розробляти та реалізовувати наукові проєкти з інформаційних та соціокомунікаційних технологій в контексті теорії і практики цифрової гуманістики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Дослідницький семінар з цифрової гуманістики. Цифровізація інформаційної, бібліотечної та архівної справи
Короткий зміст навчальної програми: Висвітлює питання теорії наукознавства та організації наукових досліджень, методології і методів наукових досліджень, організації наукового дослідження та оцінки його ефективності, використання інформаційної бази, практик апробації та публікації результатів наукового дослідження, правил оформлення і порядку захисту дисертації на здобуття ступеня доктора філософії. Теоретичні і практичні знання з методології наукових досліджень необхідні для написання дисертації та здобуття ступеня доктора філософії.
Опис: Наука та наукові дослідження. Mетодологія і методи наукових досліджень. Організація наукового дослідження та оцінка його ефективності. Інформаційна база наукового дослідження. Апробація та публікація результатів наукового дослідження. Оформлення і захист дисертації на здобуття ступеня доктора філософії.
Методи та критерії оцінювання: Практична перевірка
Усний контроль (опитування)
Тестовий контроль
Програмовий контроль
Критерії оцінювання результатів навчання: Виконання і захист практичних робіт – 8 б. *5 практичних робіт = 40 балів
Екзамен – 60 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Про затвердження Порядку присудження ступеня доктора філософії та скасування рішення разової спеціалізованої вченої ради закладу вищої освіти, наукової установи про присудження ступеня доктора філософії: Постанова Кабінету міністрів України від 12 січня 2022 р. № 44. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/44-2022-%D0%BF#Text
Про затвердження Вимог до оформлення дисертації (із змінами, внесеними згідно з Наказом МОН № 759 від 31.05.2019): наказ 12.01.2017 № 40. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0155-17#Text
Зацерковний В. І., Тішаєв І. В., Демидов В. К. Методологія наукових досліджень : навч. посіб. Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2017. 236 с.
Юринець В. Є. Методологія наукових досліджень : навч. посібник. Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2011. 178 с.
Томашевський В. М. Моделювання систем. Київ : Видавнича група BHV, 2005. 349 с.
Шейко В. М. , Кушнаренко Н. М. Організація та методика науково-дослідницької діяльності. Київ : Знання-Прес, 2003. 295 с.
Комова М.В., Кочан І.М. Наукові дослідження з українського термінознавства : навч. посіб. / Нац. ун-т «Львів. політехніка», Львів. нац. ун-т ім. Івана Франка Львів, 2020. 148 с.
Комова М.В. Українська документознавча термінологія : шляхи формування та функційні особливості / Нац. ун-т «Львів. політехніка». Львів : Вид-во Львів. політехніки, 2011. 315 с.
https://scholar.google.com/scholar?start=20&hl=uk&as_sdt=2005&cites=14231723303486118256&scipsc=
https://science.lpnu.ua/uk
Інформаційні ресурси. Словник законодавчої та стандартизованої термінології. URL : https://lib.iitta.gov.ua/7909/
Український мовно-інформаційний фонд Національної академії наук України. URL : https://www.nas.gov.ua/UA/Org/Pages/default.aspx?OrgID=0000627
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).