Теоретичні та практичні проблеми психології благополуччя

Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 8.053.00.O.004
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: кандидат психологічних наук, доцент Лариса Іванівна Березовська
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: ЗН 1. Володіти сучасними знаннями методології наукового пізнання: філософського, загально-предметного, конкретно предметного і технологічно-методичного рівнів ЗН 2. Знати основні вітчизняні та закордонні психологічні концепції, парадигми, теоретичні та практичні проблеми сучасної психології УН 3. Продукувати нові вміння, навички і методи психологічних та соціально-психологічних досліджень і психологічної практики, за їх допомогою розв'язувати нагальні психологічні проблеми, які розширюють і переглядають існуючі психологічні знання. КОМ 1. Здійснювати спілкування діловою науковою та професійною мовою з науковою спільнотою та громадськістю в певній галузі наукової та/або професійній діяльності. АіВ 1. Вміти діяти відповідально та свідомо, на основі етичних засад, з дотриманням норм академічної та професійної доброчесності. АіВ 3. Усвідомлювати та нести особисту відповідальність за отримані результати дослідження. АіВ 4. Проявляти повагу до мультикультурності та різноманіття, демонструвати толерантність щодо релігійних, расових та гендерних приналежностей
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Філософія та методологія науки Дослідницький семінар у галузі соціальних та поведінкових наук
Короткий зміст навчальної програми: Тема 1. Благополуччя як психологічний феномен: історичний огляд і сучасні теорії. Тема 2. Психологічне благополуччя як особистісний феномен: сутність, підходи, види, ознаки. Тема 3. Детермінанти психологічного благополуччя особистості. Тема 4. Психологічне благополуччя особистості в умовах триваючої війни. Тема 5. Суб’єктивне благополуччя. Тема 6. Емоційне благополуччя – запорука щасливої особистості.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання результатів навчання студента здійснюється відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої в Національному університеті «Львівська політехніка», згідно з Положенням про рейтингове оцінювання досягнень студентів. Підсумкова оцінка з навчальної дисципліни складається з оцінки ПК результатів навчання упродовж семестру та оцінки результатів навчання при проведенні контрольного заходу під час СК. Практичні заняття проводяться з основних, найбільш важливих тем та розділів психології благополуччя. На основі активної форми навчання засвоюються технології підвищення рівня психологічного благополуччя. Оцінювання поточної успішності (ПК) здобувачів вищої освіти на кожному занятті здійснюється за 3-бальною шкалою із занесенням в журнал обліку академічної успішності. Кількість балів на занятті складається із різних видів роботи: відповіді на питання підготовки до практичних занять; аналіз та доповнення відповідей інших здобувачів; різні види індивідуальної/самостійної роботи, які готує на заняття здобувач; творчі завдання тощо. Види робіт, які оцінюються на практичному занятті розробляє для кожної групи викладач, який проводить практичні заняття в цій групі). Неготовність до заняття або незадовільна відповідь також підлягають відповідній оцінці і студенту виставляється «0» балів. Отримані у такому разі «0» балів потребують відпрацювання та оцінки, які враховуються при визначенні загального балу поточної успішності. Отримані здобувачем бали за всі 15 занять додаються. Отримана сума є кінцевим показником кількості балів, отриманих за поточним контролем. Максимально можлива кількість балів поточного контролю (ПК) становить 45 балів (15 занять по 3 бали). Формула для розрахунку поточної успішності така: ПКmax = ? (N1+ N2 + …. N15), де: ПКmax – максимальна сума балів, що відведена на поточний контроль (45 балів); N1…15 – оцінка на конкретному практичному занятті (максимально можлива оцінка на занятті 3 бали).
Рекомендована література: 1. Важинський С.Е., Щербак Т І. Методика та організація наукових досліджень : Навч. посіб. Суми: СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. 260 с. 2. Верник О.Л. Сучасні підходи до проблеми благополуччя в психології: екопсихологічний аспект. Благопо¬луччя особистості vs благополуччя середовища антиномія сучасного способу життя:: матеріали науково-прак¬тичного круглого столу (21 квітня 2019 року, Київ). Київ : Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 2019. С. 5–8. 3. Кашлюк Ю.І. Основні чинники, які впливають на психологічне благополуччя особистості. Проблеми сучасної психології. 2016. № 34. С. 170–186. 4. Данильченко Т. В. Основи психології благополуччя особистості: навчально-методич¬ний посібник. Чернігів, 2022. 268 с. 5. Данильченко, Т.В. (2016). Суб’єктивне соціальне благополуччя: психологічний вимір : монографія; Київ. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка. Чернігів: Десна Поліграф. 6. Каргіна Н.В. Основні підходи до вивчення психологічного благополуччя особистості: теоретичний аспект. Наука і освіта. № 3. 2015. С. 48–55. 7. Кириленко О.М. Благополуччя людей як об’єкт соціологічних досліджень : феліцитарний підхід. Вісник Національного університету «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого». 2016. № 3. С. 18–33. 8. Курова А.В. Задоволеність життям та суб’єктивне благополуччя особистості. Вісник ОНУ ім. І.І. Мечникова. Психологія. 2015. Т. 20. Вип. 2(36). Ч. 1. С. 98–104. 9. Лукомська С. О. Посттравматичне зростання: теоретичні підходи, емпіричні методики та практичні рекомендації. Особистість як суб’єкт подолання кризових ситуацій: Психологічна теорія і практика. Суми: СумДПУім.А.С.Макаренка, 2017. С. 216–236. 10. Осьодло В.І., Зубовський Д.С. Посттравматичне зростання особистості учасників бойових дій: сучасний стан та перспективи. Український психологічний журнал. 2017, №1(3). С. 63-79. 11. Пахоль Б.Є. Суб’єктивне та психологічне благополуччя: сучасні і класичні підходи, моделі та чинники. Український психологічний журнал. 2017. № 1. С. 80–104. 12. Санько К. Психологічне благополуччя як основа повноцінного та психологічно здорового функціонування особистості. Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. 2016. № 59. С. 42–45. 13. Семків І.І. Суб’єктивне благополуччя як психологічна винагорода за проявлену соціальну активність. Нау¬ковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 12: Психологічні науки. 2012. Вип. 37. С. 234–237. 14. Сердюк Л.З. Структура та функція психологічного благополуччя особистості. Актуальні проблеми психології. Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України – Том V: Психофізіологія. Психологія праці. Експериментальна психологія. Вип. 17. Київ, 2017. С. 124-133. 15. Титаренко Т. М. Психологічне здоров’я особистості: засоби самодопомоги в умовах тривалої травматизації: монографія. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2018. 160 c. 16. Титаренко Т. М. Способи підвищення психологічного благополуччя особистості, що пережила травму. Психологія: теорія і практика. 2018. Вип. 1. С. 112–119. 17. Яворська Л.М., Філоненко Г.С. Фактори становлення психологічного благополуччя особистості. Наука і освіта. 2014. №12. С. 216–220. 18. Березовська Л.І. Психологічне благополуччя студентів. / Л.І. Березовська // Індивідуальні ресурси психологічного благополуччя особистості : монографія / за ред. М.Й. Варій, О.А. Ліщинська, Л.І. Березовська, А.В. Олійник, Г.М. Закалик. – Львів : Вид-во Львівської політехніки, 2018. – C.107–144 (вл.стор.-37). 19. Березовська Л.І. Соціальні мережі та психологічне благополуччя особистості. // Психологічне благополуччя особистості в реаліях сучасного життя: колективна монографія / О. А. Лещинська, Я. С. Андрушко, Л. І. Березовська, Н. В. Партико, І. І. Лепська. – Івано-Франківськ: Симфонія форте, 2021. – 200 c. 20. Горбаль І.С. Соціально-психологічні чинники суб’єктивного благополуччя пенсіонерів. дис. ... канд. психол. н.: 19.00.05. Львів, 2016. 271 с.