Новітні теорії в бухгалтерському обліку і оподаткуванні

Спеціальність: Облік і оподаткування
Код дисципліни: 8.071.00.O.006
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Обліку та аналізу
Лектор: Професор Височан Олег Степанович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни є формування у молодих науковців вміння узагальнювати та критично осмислювати існуючі теоретичні напрацювання вітчизняних та зарубіжних науковців у сфері бухгалтерського обліку – розробників сучасних облікових теорій та концепцій оподаткування, а також базові принципи формування методологічного інструментарію облікової науки при подальших наукових дослідженнях, виконувати теоретичний аналіз й синтез бухгалтерського наукового знання для формування нових підходів до розвитку бухгалтерського обліку та оподаткування як науки.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: інтегральна компетентність: - здатність продукувати інноваційні наукові ідеї, оволодіти методологією наукової та педагогічної діяльності, вирішувати комплексні проблеми в процесі інноваційно-дослідницької та професійної діяльності, проводити оригінальні наукові дослідження у сфері обліку і оподаткування на міжнародному та національному рівні; фахові компетентності: - ґрунтовні знання класичного та сучасного наукового інструментарію дослідження соціально-економічних явищ та процесів у різних сферах обліку та оподаткування; - глибинні знання теоретико-прикладних засад різних видів систем бухгалтерського обліку (стратегічний, управлінський, креативний), концептуальних основ й методів оцінна- аналітичних інструментів та податкового планування; - здатність виявляти та розуміти причинно-наслідкові зв'язки між економічними явищами та процесами у сфері обліку та оподаткування, ідентифікувати та оцінювати фактори впливу.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: - здатність продемонструвати глибинні знання історичних та сучасних концептуально-методологічних та методичних засад у предметній сфері обліку, аналізу, аудиту і оподаткування; - здатність продемонструвати глибинні знання вітчизняного і зарубіжного наукового доробку та практичного досвіду у сфері обліку та оподаткування; - здатність продемонструвати глибинні знання теоретико-прикладних засад широкого спектру різновидів та сфер обліку і оподаткування; - здатність продемонструвати ґрунтовні знання і розуміння класичної та сучасної методологічно-методичної бази досліджень соціально-економічних явищ і процесів у різних сферах обліково-аналітичних парадигм, процесів управління та адміністрування податків; - застосовувати одержані знання з різних предметних сфер обліку та оподаткування для формулювання та обґрунтування нових теоретичних положень і практичних рекомендацій у конкретній області дослідження; - інтегрувати та застосовувати одержані знання з різних міжпредметних сфер у процесі розв’язання теоретико-прикладних завдань у конкретній області дослідження; - обирати і застосовувати методологію та інструментарій наукового дослідження при здійсненні теоретичних й емпіричних досліджень у сфері обліку та оподаткування; - здійснювати економіко-математичне моделювання та соціально-економічне діагностування різних процесів та об’єктів у сфері обліку та оподаткування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Методологія наукових досліджень в обліково-аналітичній сфері знань. Супутні і наступні навчальні дисципліни: Академічне підприємництво, Дисципліна за вибором аспіранта, фахова компонента.
Короткий зміст навчальної програми: У межах дисципліни розглядаються питання сутності й трактування теорії бухгалтерського обліку в Україні й світі, теоретичні, методологічні й практичні положення бухгалтерського обліку як науки, його предмет, методи, принципи, категорійно-понятійний апарат та інструментарій, можливість розширення меж бухгалтерського обліку з врахуванням генезису облікових парадигм впродовж останніх десятиліть, сучасні теорії та концепції бухгалтерського обліку на основі діалектичного методу пізнання та системного підходу до вивчення стану та розвитку обліку.
Опис: Сучасний стан та напрями розвитку бухгалтерського обліку як науки. Загальнонаукові та специфічні методи дослідження проблематики бухгалтерського обліку. Сутність теорії бухгалтерського обліку та концепцій оподаткування. Категорійно-понятійний апарат бухгалтерського обліку та оподаткування. Базові облікові парадигми: антропологічна, процесна, інформаційна, біхевіористична тощо. Методологія побудови бухгалтерських теорій соціального та екологічного обліку. Сучасні теорії та концепції бухгалтерського обліку: інституціональна, стратегічна, ціннісно-орієнтована, кластерна та ін.
Методи та критерії оцінювання: Поточний та екзаменаційний контроль. Поточний контроль результатів навчання передбачає усне опитування, виконання розрахункових завдань на практичних заняттях, захист науково-дослідного завдання і письмове тестування. Семестровий контроль результатів навчання включає проводиться у формі екзамену з обов’язковою усною компонентою.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль: - робота на практичних заняттях - 10 балів; - індивідуальне науково-дослідне завдання - 20 балів; Екзаменаційний контроль: - письмова компонента - 60 балів; - усна компонента - 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Atkinson A.A., Kaplan R.S., Matsumura E.M. and Young S.M. Management accounting: Information for decision making and strategy execution / 6th edition. – Edinburgh : Pearson education limited, 2012. – 550 p. 2. Baldarelli M.G., del Baldo M. A journey in social and environmental accounting, accountability and society : research monograph. – Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, 2020. – 173 p. 3. Littleton A.Ch. Structure of accounting theory. – American Accounting Association, 1977. – 234 p. 4. Silva Oliveira A.B. The beginner's path to accounting research methodology : Research techniques for accounting and management. – Independently Published, 2020. – 326 p. 5. Єганов О.Ю., Ажищев В.Ф., Погорєлова О.В., Баланенко О.Г. Інформаційні системи і технології обліку : монографія. 2-е вид., перероб. і доп. – Warsaw : RS Global Sp. z O.O., 2020. – 131 с. 6. Жук В.М. Розвиток теорії бухгалтерського обліку: інституціональний аспект : монографія. – Київ : ННЦ “ІАЕ”, 2018. – 408 с. 7. Звітність корпорацій як складова інформаційного простору сталого розвитку : монографія / Т.І. Єфименко, Л.Г. Ловінська, Я.В. Олійник та ін. ; за ред. Л. Г. Ловінської. – Київ : ДННУ “Акад. фін. управління”, 2019. – 400 с. 8. Легенчук С.Ф. Бухгалтерське теоретичне знання: від теорії до метатеорії: монографія. – Житомир: ЖДТУ, 2012. – 336 с. 9. Малишкін О.І. Облік і аудит податків в Україні: теорія, методологія, практика : монографія. – К.: Центр учбової літератури, 2013. – 376 с. 10. Нікітішин А.О. Податкова політика в умовах економічних перетворень : монографія. – Київ : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2019. – 480 с. 11. Петрук О.М. Гармонізація національних систем бухгалтерського обліку: монографія. – Житомир: ЖДТУ, 2018. – 420 с. 12. Шкуліпа Л.В. Розвиток бухгалтерського обліку у вимірі міжнародних стандартів фінансової звітності та інноваційних технологій: методологія та практика: монографія. – Ніжин: ФОП Лук’яненко В.В., ТПК “Орхідея”, 2020. – 616 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).