Риторика
Спеціальність: Право
Код дисципліни: 8.081.00.M.016
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теорії права та конституціоналізму
Лектор: Токарська Антоніна Семенівна
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність продукувати інноваційні наукові ідеї, оволодіння методологією наукової та педагогічної діяльності, вирішувати комплексні проблеми в процесі інноваційно-дослідницької та професійної діяльності, проводити оригінальні наукові дослідження на міжнародному та національному рівнях.
Загальні компетентності (ЗК):
ЗК 4. Здатність знаходити, відбирати, інтегрувати й систематизувати інформацію за певним напрямом і розробляти на її основі нові ідеї
Результати навчання: КОМ 1. Взаємодіяти з фахівцями інших галузей при розробці та реалізації необхідних актів застосування права, правових, процесуальних документів.
АіВ 1. Професійно захищати, представляти інтереси клієнтів у різних правових ситуаціях у судах, органах прокуратури, нотаріальних органах, поліції, органах державної влади, місцевого самоврядування, дипломатичних представництвах, перед фізичними, юридичними особами незалежно від організаційно-правової форми та підпорядкування.
АіВ 2. Демонструвати здатність до подальших наукових досліджень з високим рівнем автономності (формулювати власні авторські висновки, пропозиції та рекомендації.
АіВ 3. Здатність усвідомлювати та нести особисту відповідальність за одержані наукові результати дослідження
АіВ 4. Оцінювати результати власної професійної роботи й відповідати за особистий професійний розвиток.
АіВ 5. Приймати самостійно рішення на основі набутих фундаментальних знань у різних правових ситуаціях, формувати юридичні висновки, правову позицію, бути лідером, відповідати за командну роботу.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Правознавство, Психологія
Супутні та наступні навчальні дисципліни: Світоглядні та методологічні проблеми праворозуміння, Практична психологія
Короткий зміст навчальної програми: Риторика – наука про переконання словом, майстерність мовлення. Ця компетенція пов`язана як з усним виступом, так і з текстовим повідомленням. Ораторське мистецтво, риторика завжди посідали значне місце в класичних наукових традиціях. Їх формування збігається з періодами найбільшого розквіту культури. Риторика – міждисциплінарна наука, вона має традиційні зв`язки з філософією, теорією комунікації, етикою, логікою, політикою, психологією, юриспруденцією, стилістикою. В класичній риториці констатовано потребу фахової роботи, яка не повинна бути відокремленою від наукової істини та етики; «успішна імпровізація можлива тільки завдяки глибоким знанням і багатому досвіду. Промову потрібно здійснювати не для того, щоб вразити, а для того, щоб досягти розуміння».
Риторичне знання актуалізується сучасними обставинами у постіндустріальному суспільстві, для якого інформація є найголовнішим ресурсом, в якому з?являються нові інформаційні технології, відбувається формування нового наукорого мислення, визріває нова філософія комунікації. Дискурс, наратив, промова і процеси їхнього сприйняття аналізуються в сучасній риториці, яка еволюціонує завдяки розвитку гуманітаристики й теорії масової комунікації в сучасній культурі.
Наявність у майбутніх науковців знань практичної спрямованості у сфері підготовки, написання та техніки виголошення промов забезпечить більшу ефективність їхньої діяльності, яка буде пов?язана із досягненням особистих та суспільно значущих цілей у науковій галузі. Уміння апелювати до свідомості та емоційної сфери вербальної та невербальної комунікації стане запорукою реалізації стратегії соціокультурного успіху.
На основі спостережень і аналізу створювати «портрет аудиторії»;
аналізувати і вибирати професійний жанр, що відповідає конкретній ситуації, та створювати ефективну композицію промови;
вести розгорнутий монолог, ефективну бесіду із фахової проблематики;
вирішувати комунікативні завдання в конкретній ситуації;
логічно правильно, точно, етично й емоційно виражати думки відповідно до змісту, умов комунікації та адресата, прагнучи створити індивідуальний стиль;
володіти полемічним мистецтвом (диспут, полеміка, дискусія);
системно аналізувати весь комунікативний процес (рефлексія).
Опис: Риторика як навчальна дисципліна.
Класичні канони риторики.
Образ оратора.
Взаємодія оратора з аудиторією.
Структура промови. Основна частина виступу.
Формування висновків.
Логічність виступу.
Переконливість дискурсу.
Культура і стиль промови в усній комунікації.
Орфоепічні та акцентуаційні норми мовлення.
Невербальні засоби в риториці.
Аналіз виступів відомих риторів.
Виступ на несподівану тему.
Втрата логічної думки (забуття).
Методи та критерії оцінювання: Методами оцінювання рівня досягнення результатів навчання здобувачів освіти є: усне опитування на практичних (семінарських) заняттях; виконання індивідуального науково-дослідного завдання; контрольна робота.
Оцінювання результатів навчання здійснюється за результатами ПК відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої в Університеті.
Критерії оцінювання результатів навчання: Критерії оцінювання розроблені за чотирибальною системою («відмінно», «добре», «задовільно», «незадовільно») з урахуванням повноти і правильності виконання завдань та обов’язковим переведенням оцінок у шкалу ECTS і100-бальнушкалу Університету для оцінювання інтегрованих знань аспірантів із кожного модуля.
При цьому враховується:
- здатність диференціювати, інтегрувати й уніфікувати знання;
- вміння застосовувати правила, методи, принципи у конкретних ситуаціях;
-навички співвідношення причин і наслідків; спроможність аналізувати й оцінювати факти, події, явища та прогнозувати бажані результати від прийнятих рішень;
-здатність викладати письмову відповідь граматично і стилістично грамотно, логічно, послідовно з використанням наукових термінів понять (три останні критерії стосуються й усної відповіді).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Токарська А.С. Риторика: навч. посіб. Львів: Растр-7,2022. 222 с.
2. Токарська А. С. Навчально-методичний посібник з філософсько-юридичної культури наукового тексту. Львів, 2023. 190 с.
3. Робоча програма з риторики для аспірантів НУ «Львівська політехніка». Львів, 2023. 16 с.
4. Методичні вказівки з риторики для аспірантів спеціальності 081 – право. Львів, 2023. 20 с.
5. Конституція України. К., 2016.
6. Абрамович С. Д., Чікарькова М. Ю. Риторика. Львів: Світ, 2001. 240 с.
7. Бабич Н. Д Основи культури мовлення. Львів: Світ, 1990. 295 с.
8. WOW-виступ по-українськи. Ноу-хау сучасного оратора / Андрій Степура. 2-е вид. Дніпро: Моноліт, 2019. 304 с.
9. Грицаєнко Л. М. Основи красномовства: навч. посібник / Л. М. Грицаєнко; Київ. нац. ун-т технологій та дизайну. К.: КНУТД, 2013. 245 с.
10. Каньоса П. С. Риторика: навч. посібник / П. С. Каньоса; Кам'янець-Поділ. нац. ун-т ім. Івана Огієнка. Кам'янець-Подільський: Зволейко Д. Г. (вид.), 2011. 207 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).