Методи та засоби квантитативної лінгвістики

Спеціальність: Інформаційні системи та технології
Код дисципліни: 8.126.00.M.025
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Інформаційні системи та мережі
Лектор: Професор, професор кафедри ІСМ, д.т.н. Пасічник Володимир Володимирович
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Забезпечити студентам здобуття поглиблених теоретичних та практичних знань, умінь та розуміння для успішного виконання професійних обов’язків за спеціальністю та підготувати студентів для подальшої роботи за обраною спеціалізацією.
Завдання: 1. володіння знаннями і розуміння наукового інструментарію дослідження лінгвістичних явищ, сучасної методики розроблення лінгвістичного забезпечення інформаційних систем; 2. здатність формувати теоретичні та практичні рішення в сучасній комп’ютерній лінгвістиці, принципів когнітивного моделювання; 3. глибинні знання сучасних наукових методів лінгвістичних досліджень у межах комунікативного та когнітивного напрямів лінгвістики.
Результати навчання: 1) Здатність здійснювати пошук, аналізувати і критично оцінювати інформацію з різних джерел. 2) Здатність застосовувати знання і розуміння для розв’язування задач синтезу та аналізу елементів та систем, характерних обраній області наукових досліджень; 3) Здатність досліджувати і моделювати явища та процеси в складних динамічних інформаційних системах;
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Комп’ютерні технології розпізнавання та класифікації в складних системах. Методи аналізу та оптимізації складних систем.
Короткий зміст навчальної програми: Знання отримані в процесі вивчення даної дисципліни базуються на сучасних методах та інструментах дослідження корпусів текстів, нових технологій та методик, орієнтованих на опрацювання природномовної інформації під час здійснення теоретичних й емпіричних досліджень, сприяє отриманню навиків використання інструментів дослідження мови за допомогою статистичних методів; вивчення законів, за якими функціонує мова.
Опис: Основні поняття та визначення комп’ютерної лінгвістики. Формальні основи. Лінгвістичні моделі. Морфологічна компонента лінгвістичного процесора природної мови. Синтаксична компонента лінгвістичного процесора природної мови. Семантична компонента систем опрацювання природної мови. Прагматична компонента систем опрацювання природної мови. Продукти комп’ютерної лінгвістики: стан та перспективи.
Методи та критерії оцінювання: 1. Перевірка знань та виконаних робіт на лабораторних заняттях 2. Перевірка індивідуальних розрахунково-графічних робіт за графіком та згідно робочої програми 3. Проведення письмово екзамену згідно розкладу та перевірка робіт 4. Проведення усної компоненти екзамену з додатковим опитуванням
Критерії оцінювання результатів навчання: письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування (50%) підсумковий контроль (контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (50%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Математична лінгвістика. Книга 1.Квантитативна лінгвістика: Навч. посібн. / В.В. Пасічник, Ю.М. Щербина, В.А. Висоцька, Т.В. Шестакевич.– Львів: Вид-во „Новий світ-2000”, 2012.– 359 с. .– (Серія «Комп’ютинґ»). 2. Нікольський Ю.В. Системи штучного інтелекту: навч. посібник/ Ю.В.Нікольський, В.В.Пасічник, Ю.М.Щербина.- Львів: Магнолія-2006, 2010. – 279с.— (Серія «Комп’ютинґ»). 3. Ю. В. Нікольський, В.В. Пасічник, Ю. М. Щербина. «Системи штучного інтелекту»: навчальний посібник. Видання 2-ге, виправлене і перероблене – Львів: “Магнолія-2006”, 2013. – 279 с. 4. Нікольський Ю.В. Дискретна математика: навч. посібник/ Ю.В.Нікольський, В.В.Пасічник, Ю.М.Щербина.- Львів: Магнолія-2006, 2010. – 279с.— (Серія «Комп’ютинґ»).
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).