Технологія одержання колоїдних систем різного типу як основи косметичних засобів

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 8.161.00.M.050
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Органічна хімія
Лектор: Будішевська Ольга Григорівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни • Надати теоретичні знання та практичні уміння і навички розв’язування комплексних задач в галузі хімічних технології та інженерії, проведення наукової, дослідницько-інноваційної діяльності, а також впровадження отриманих результатів. • Поглибити теоретичні знання в області дисципліни «Колоїдна хімія», знань в області теорії утворення і стабільності колоїдних систем різного типу, вивчення методів і технології одержання колоїдних систем різного типу. • Надати теоретичні знання в галузі основ застосування різних колоїдних систем (суспензій, емульсій, гелів тощо) у виробництві товарів широкого вжитку та як основ косметичних засобів. • Надати теоретичні знання та основи практичних умінь у галузі методів дослідження і аналізу різних колоїдних систем сучасними методами. • Вивчення програмного матеріалу буде здійснюватись через викладання лекцій і самостійної роботи студентів.
Завдання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни аспірант повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: інтегральна компетентність: Здатність розв’язувати комплексні проблеми в галузі хімічної технології та інженерії, яка стосується виробництва і забезпечення якості товарів, виробництво яких пов’язано з утворенням і стабільністю колоїдних систем або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів утворення і стабільності колоїдних систем різного типу і характеризуються комплексністю та невизначеністю умов; здійснювати дослідницько-інноваційну діяльність, що передбачає глибоке переосмислення наявних і створення нових цілісних знань, наукових принципів, а також практичне впровадження отриманих результатів на підприємствах хімічної промисловості. Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у аспірантів компетентностей: загальних: • систематичні знання сучасних методів проведення досліджень в галузі хімічних технологій та інженерії і в суміжних галузях; • критичний аналіз, оцінка та синтез нових ідей; • уміння ефективно спілкуватися з широкою науковою спільнотою в міжнародному контексті та громадськістю з актуальних питань хімічних технологій та інженерії і суміжних галузях; • соціальна відповідальність за результати прийняття стратегічних рішень; • ініціювання оригінальних дослідницько-інноваційних комплексних проектів; фахових: • знання про сучасні тенденції розвитку з найважливіших наукових досягнень в області хімії, хімічних технологій та інженерії, хімічного матеріалознавства, зокрема, пов’язаного з одержанням матеріалів і косметичних товарів на основі колоїдних систем різного типу та суміжних галузях – фармацевтичної та харчової промисловостей . • систематичні знання і розуміння сучасних наукових теорій і методів та вміння їх ефективно застосовувати для синтезу нових хімічних сполук, технологічних процесів, безвідходних хімічних технологій та хімічного обладнання, енергозбереження й екологічної безпеки; • здатність інтегрувати знання з інших дисциплін – фізичної і колоїдної хімії, хімії емульгаторів, біохімії, біологічно активних речовин тощо, застосовувати новітній системний підхід, враховувати нетехнічні аспекти під час проведення експериментальних досліджень та розв’язанні інженерних задач; • здатність аргументувати вибір методу розв’язування спеціалізованої задачі, критично оцінювати отримані результати та аргументовано захищати прийняті рішення.
Результати навчання: Результати навчання даної дисципліни деталізують такі програмні результати навчання: знання: 1) здатність продемонструвати системні знання та навички сучасних методів проведення досліджень в області хімічних технологій одержання колоїдних систем різних типів, одержання матеріалів на їх основі для використання у косметичній галузі та суміжних галузях (харчовій, фармацевтичній); 2) здатність продемонструвати поглиблені теоретичні знання в області створення колоїдних систем різних типів, наукових досліджень їх стійкості та властивостей; 3) розуміння сучасних технологій хімічного виробництва косметичних товарів на основі колоїдних систем різних типів й тенденцій розвитку цієї галузі; 4) здатність продемонструвати розуміння впливу інноваційних технічних рішень у технології одержання косметичних засобів на здоров’я суспільства та в економічному і соціальному контексті. Уміння: 1) здійснювати пошук, аналізувати і критично оцінювати наукову та науково-технічну інформацію стосовно нових технологій і досліджень у галузі одержання колоїдних систем різних типів з різних джерел ЄС та інших країн світу; 2) застосовувати знання і розуміння для розв’язування задач синтезу та аналізу елементів та систем, характерних для наукових досліджень у галузі одержання колоїдних систем різних типів; 3) досліджувати і моделювати явища та процеси в складних колоїдних системах (гідрогелях, емульсіях різної природи, дисперсіях тощо); 4) застосовувати системний підхід, інтегруючи знання з інших дисциплін (фізичної хімії, колоїдної хімії, органічної хімії, хімії високомолекулярних сполук, медицини і фармації) та враховуючи нетехнічні аспекти, під час розв’язання теоретичних і прикладних задач в області наукових досліджень колоїдних систем різного типу для косметичних засобів; 5) поєднувати теорію і практику, а також приймати рішення та виробляти стратегію розв’язання науково-прикладних задач з урахуванням загальнолюдських цінностей, суспільних, державних та виробничих інтересів, чинного законодавства; 6) ефективно працювати як індивідуально, так і у складі команди, включаючи міжнародне партнерство; 7) самостійно виконувати експериментальні дослідження у галузях колоїдної хімії і хімічної технології косметичних засобів на сучасному рівні та застосовувати дослідницькі навички; 8) оцінити доцільність та можливість застосування інноваційних процесів у хімічних технологіях косметичних засобів та суміжних галузях; 9) аргументувати вибір методів розв’язування науково-прикладної задачі, критично оцінювати отримані результати та захищати прийняті рішення. Комунікацію: 1) уміння ефективно спілкуватись на міжнародному професійному та соціальному рівнях; Автономія і відповідальність: 1) здатність адаптуватись до нових умов, самостійно приймати рішення та ініціювати оригінальні дослідницько-інноваційні комплексні проекти, включаючи міжнародні; 2) здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань із врахуванням тенденцій розвитку науки та техніки й, насамперед, хімії, хімічних технологій та інженерії, суміжних галузей; 3) здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи та досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики та чинного законодавства.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Фізико-хімічні процеси в технології полімерів і композитів. Супутні навчальні дисципліни: Технологія одержання гідрогелів на основі природних і синтетичних полімерів для застосування в харчовій та косметичній промисловості. Технологія одержання емульгаторів і стабілізаторів та їх використання в харчовій і косметичній промисловості.
Короткий зміст навчальної програми: Анотація навчальної дисципліни Курс «Технологія одержання колоїдних систем різного типу як основи косметичних засобів» присвячений поглибленню теоретичних знань в області теорії утворення, структури колоїдних систем різного типу і їх стабільності, а також поглибленню знань області дисципліни «Колоїдна хімія». Курс надає знання про методи і технології одержання колоїдних систем різного типу; знання в галузі основ застосування різних колоїдних систем (суспензій, емульсій, гелів тощо) як основ косметичних засобів та знання у галузі методів дослідження і аналізу різних колоїдних систем сучасними методами.
Опис: Опис навчальної дисципліни Лекційні заняття: Тема 1. Вступ. Класифікація колоїдних систем. Тема 2. Стійкість і коагуляція колоїдних систем. Загальні положення. Види стійкості. Фактори і умови стабілізації. Ліофобні та ліофільні колоїдні системи. Тема 3. Коагуляція ліофобних золів електролітами. Фізична теорія стійкості і коагуляції ліофобних колоїдів (теорія ДЛФО). Тема 4. Ліофільні дисперсні системи. Колоїдні розчини поверхнево-активних речовин. Класифікація і характеристика різних типів поверхнево-активних речовин. Властивості водних розчинів ПАР. Тема 5. Міцелоутворення. Критична концентрація міцело утворення. Розчинність ПАР. Гідрофільно-ліпофільний баланс (ГЛБ). Тема 6. Характеристика різних типів міцел. Іх структура. Тема 7. Емульсії та мікроемульсії. Їх типи. Багатофазні емульсії у складі косметичних засобів. Тема 8. Везикули та бішари. Ліпосоми. Капсулювання. Тема 9. Властивості сумішей ПАР та їх характеристика. Тема 10. Методи одержання дисперсних систем. Їх очищення. Тема 11. Грубодисперсні колоїдні системи. Суспензії, піни, аерозолі, порошки. Методи їх одержання. Тема 12. Колоїдні розчини високомолекулярних сполук. Методи їх одержання. Гелі. Гідрогелі. Застосування у косметичних засобах. Тема 13. Молекулярно-кінетичні, оптичні та структурно-механічні властивості дисперсних систем. Тема 14. Косметичні засоби на основі емульсій різних типів. Методи їх дослідження Тема 15. Методи аналізу і дослідження косметичних засобів на основі колоїдних систем різного типу. Вимоги згідно нормативних документів.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль – реферат 1 ; реферат 2 . Семестровий контроль - екзамен.
Критерії оцінювання результатів навчання: Критерії оцінювання результатів навчання аспірантів Поточний контроль (ПК): Реферат 1 - 12 балів Реферат 2 - 12 балів Разом за ПК - 24 бали Екзаменаційний контроль: письмова компонента -56 балів, усна компонента - 20 балів. Разом за дисципліну - 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Будішевська О.Г. Електронний навчально-методичний комплекс «Технологія одержання колоїдних систем різного типу як основи косметичних засобів» у віртуальному навчальному середовищі Національного університету “Львівська політехніка» для аспірантів спеціальності 161 Хімічні технології та інженерія // 2. Будішевська О.Г., Воронов С.А., Варваренко С.М. Сировина для виробництва косметичних засобів. Частина 1. Методичні вказівки з курсу «Хімія та технологія косметичних засобів» Вид-во Львівської політехніка, Львів, 2015 р.- 38 с. 3. Будішевська О.Г., Воронов С.А. Електронний навчально-методичний комплекс «Хімія та технологія косметичних засобів» у віртуальному навчальному середовищі Національного університету “Львівська політехніка» для студентів бакалаврів // 28.05.2014р.; http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=6765 4. Ван-Чин-Сян Ю.Я., Дібрівний В.М., Сергеєв В.В. Курс колоїдної хімії (Поверхневі явища та дисперсні системи) // Львів. — 2008. — 156 с. 5. ТоважнянськийЛ.Л., Бухкало С.І., Капустенко П.О., Орлова Є.І.Загальна технологія харчових виробництв у прикладах і задачах: Підручник.-К.: Центр навчальної літератури.- 2005.– 496 с. 6. Плахотін В.Я., Тюрікова І.С., Хомич Г.П. Теоретичні основи технологій харчових виробництв: Навчальний посібник.-К.: Центр навчальної літератури.- 2006. –640 с. 7. Ніжніченко Н.М., Магда В.І. Колоїдна хімія: Навчальний посібник. – Полтава.- 2007. – 219 с. 8. Костржицький А.I., Калінков О.Ю., Тіщенко В.М., Берегова О.М. Фізична та колоїдна хімія. Навч. пос. – К.: Центр учбової літератури.- 2008. – 496 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).