Інформаційно-аналітична діяльність у міжнародних відносинах
Спеціальність: Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії
Код дисципліни: 8.291.00.M.013
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: к.політ.н., доцент Ільницька Уляна Вікторівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Завдання навчальної дисципліни відповідно до освітньої програми (ОП). ІАД в МВ
Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
ІНТЕГРАЛЬНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ :
ІНТ
Здатність розв’язувати складні спеціалізовані завдання та практичні проблеми під час професійної діяльності у сфері міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій, проводити дослідницько-інноваційну діяльність, що передбачає глибоке переосмислення наявних та створення нових цілісних знань, а також практичне впровадження отриманих результатів..
ЗАГАЛЬНІ КОМПЕТЕНТНОСТІ:
Загальні компетентності (КЗ) // для ВБ2.3
• КЗ2 – Здатність здійснювати пошук, аналіз та критичне оцінювання інформації з різних джерел, продукувати нові ідеї, розуміючи новітні дослідницькі парадигми, стратегії та процедури (КЗ2)
• КЗ3 – Уміння ефективно спілкуватися з широкою науковою спільнотою та громадськістю з актуальних питань міжнародних відносин та світової політики, представляти та обговорювати результати своєї наукової роботи українською та іноземною (КЗ3).
• КЗ4 – Уміння організувати та проводити навчальні заняття з використанням прогресивних інформаційно-комунікаційних засобів (КЗ4).
СПЕЦІАЛЬНІ (ФАХОВІ) КОМПЕТЕНТНОСТІ (КС) // для ВБ2.3
• КС2–Розуміння теоретико-методологічних основ досліджень у сфері міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регніональних студій, сучасних наукових теорій і методів, вміння їх ефективно застосовувати для синтезу та аналізу проблем і тенденцій розвитку глобальної та регіональних міжнародних систем. (КС2).
• КС5 – Здатність самостійно розробляти програму конкретного наукового дослідження у сфері міжнародних відносин, надавати експертну оцінку сучасним міжнародним подіям і процесам. (КС5).
• КС6 – Здатність використовувати та впроваджувати новітні інформаційні та управлінські технології у сфері міжнародних відносин, вирішувати прикладні проблеми міжнародних відносин, приймати ефективні рішення. (КС6).
Крім того,
ЗАВДАННЯМИ ВИВЧЕННЯ ДИСЦИПЛІНИ Є:
-формування у здобувачів аналітико-критичного типу мислення;
-ознайомлення здобувачів з актуальними проблемами інформаційно-аналітичної діяльності у міжнародних відносинах;
-формування у дослідників міжнародних відносин високої інформаційної та прогностичної культури і системи знань, яка допомогла б їм орієнтуватись в інформаційно-аналітичній діяльності та процесах глобальної комунікації в міжнародних відносинах;
-надання теоретичних знань та формування практичних навичок з інформаційно-аналітичної діяльності у системі міжнародних відносин;
-формування у здобувачів цілісного уявлення про механізми здійснення комунікацій та функціонування інформаційних потоків у сфері міжнародних відносин;
-здобуття практичних вмінь та навичок здійснення інформаційно-аналітичної роботи;
-формування навичок та вмінь визначення основних факторів політичного оточення та їх впливу на ефективність міжнародних відносин;
-вивчення форм та методів створення інформаційної бази, моніторингу подій, оцінки інформації;
-формування вмінь орієнтуватися у складних політичних процесах, аналізувати їх перебіг, моделювати та прогнозувати розвиток зовнішньої політики країн, обґрунтовувати прийняті рішення.
Результати навчання: --Оволодіння теоретичними знаннями та сформованими практичними навичками з інформаційно-аналітичної діяльності у системі міжнародних відносин; сформованість у студентів цілісного уявлення про механізми здійснення комунікацій та функціонування інформаційних потоків у сфері міжнародних відносин; здобуття практичних вмінь та навичок здійснення інформаційно-аналітичної роботи; вміння використовувати на практиці методики формування інформаційної бази та методи аналізу й обробки інформаційних потоків при підготовці аналітичних досліджень та інформаційно-аналітичних документів; вміння розробляти аналітичні прогнози в галузі міжнародних відносин.
• Здатність продемонструвати знання теоретико-методологічних основ та поняттєво-категорійного апарату міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій.
• Знання та навики наукового дослідження актуальних проблем міжнародних відносин, розробки та реалізації нових інноваційних проектів у сфері міжнародних відносин.
• Застосовувати набуті знання і розуміння для наукового аналізу систем глобального та регіонального рівня, характерних обраній сфері наукових досліджень.
• Досліджувати і моделювати явища та процеси в складних динамічних системах міжнародних відносин..
• Застосовувати системний підхід, інтегруючи знання з інших дисциплін та враховуючи суспільно-політичні аспекти під час розв’язання теоретичних та прикладних завдань обраної області наукових досліджень.
• Поєднувати теорію і практику, а також приймати рішення та виробляти стратегію розв’язання науково-прикладних завдань із урахуванням загальнолюдських цінностей, суспільних, державних та професійних інтересів.
• Ефективно працювати як індивідуально, так і у команді.
• Самостійно виконувати дослідження та застосовувати дослідницькі навички у сфері міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій.
• Вести наукові дискусії українською та іноземними мовами на належному фаховому рівні, презентувати результати наукових досліджень, проводити навчальні заняття (Ум8).
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни:
• Пререквізити:
-Дослідницький семінар у галузі політології та міжнародних відносин.
-Сучасні проблеми міжнародних відносин та глобальної політики
• Кореквізити:
-Опублікування та апробація результатів наукової роботи.
-Теорія та методологія досліджень у сфері політології та міжнародних відносин
Короткий зміст навчальної програми: Мета, зміст та методологія інформаційно-аналітичної роботи в міжнародних відносинах. Припущення і передбачення в інформаційно-аналітичній діяльності. Системний аналіз та теорія операцій в інформаційно-аналітичній роботі. Синергетичні аспекти інформаційно-аналітичної роботи. Когнітологічні аспекти інформаційно-аналітичної роботи. Методика формування інформаційної бази. Методика розробки аналітичних прогнозів в галузі міжнародних відносин. Методи аналітико-синтетичної обробки інформації. Підготовка інформаційно-аналітичних документів. Інформаційно-аналітична робота в закордонних установах. Чинники, що визначають стан держави та її роль на світовій арені. Інформаційно-аналітичні технології формування іміджу держави.
Опис: Зміст курсу:
Мета, зміст та методологія інформаційно-аналітичної роботи в міжнародних відносинах. Припущення і передбачення в інформаційно-аналітичній діяльності. Системний аналіз та теорія операцій в інформаційно-аналітичній роботі. Синергетичні аспекти інформаційно-аналітичної роботи. Когнітологічні аспекти інформаційно-аналітичної роботи. Методика формування інформаційної бази. Методика розробки аналітичних прогнозів в галузі міжнародних відносин. Методи аналітико-синтетичної обробки інформації. Підготовка інформаційно-аналітичних документів. Інформаційно-аналітична робота в закордонних установах. Чинники, що визначають стан держави та її роль на світовій арені. Інформаційно-аналітичні технології формування іміджу держави.
Методи та критерії оцінювання: Опис методів оцінювання рівня досягнення результатів навчання:
Усні та письмові опитування, обговорення проблемних питань, аналіз доповідей, рефератів, презентацій, ессе.
Методи навчання:
-Лекції, практичні заняття (Методи навчання: інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу тощо)
-Самостійна робота – (репродуктивний метод, дослідницький метод)
Крім того:
-Словесні методи / Вербальні методи (пояснення; розповідь; бесіда; робота з навчально-методичною літературою та іншими інформаційними джерелами );
-Наочні, наочно-візуальні методи (ілюстрація; демонстрація; показ );
-Практичні (дослідження; моделювання, експеримент; вправи-тренінги ).
Методи контролю:
-Поточний контроль; екзаменаційний контроль;
-спостереження за навчально-пізнавальною діяльністю;
-усне опитування (індивідуальне і фронтальне) ;
-вибіркове усне опитування;
-письмовий контроль знань і умінь (здійснюється за допомогою письмових робіт (письмові відповіді на питання, реферати, вирішення задач і вправ));
-тести (тестування);
-оцінка (оцінювання) активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень тощо.
-презентації;
-виконання та захист практичних робіт;
-виставка літературних джерел;
-практична перевірка виконаних завдань;
-тематичний та тестовий контролі тощо.
Методи оцінювання знань:
Поточний та екзаменаційний контроль.
Методи оцінювання знань:
-усне та фронтальне опитування;
-письмове опитування;
-вибіркове усне опитування;
-виступи на семінарах;
-тести;
захист практичних робіт;
-оцінка активності;
-оцінювання внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень; тощо.
Екзамен –
-письмове опитування,
-тестовий контроль.
-Написання та захист дисертації
інформаційно-рецептивний метод;
евристичний метод;
метод проблемного викладу;
емпіричні методи дослідження проблеми дисертаційної роботи.
Методи:
опитування;
оцінювання пропозицій і рекомендацій з розв язання проблеми дисертаційної роботи
….
Критерії оцінювання результатів навчання: a. Поточний контроль (40%): усне опитування, виступи з доповіддю на семінарах, участь у дискусіях, написання рефератів, дослідження у формі case-study, підготовка презентацій на задану тему.
b. Підсумковий контроль (60%): екзамен (трьохрівневе тестування).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: література:
1. Аналітика, експертиза, прогнозування: Монографія / [ Макаренко Є.А. та інш.] – Київ: Наша культура і наука, 2003. – 614с.
2. Бебик В.М. Інформаційно-комунікаційний менеджмент у глобальному суспільстві: психологія, технології, техніка паблік рилейшнз: Монограф. – К.: МАУП, 2005.—440с
3. Боднар І.Р. Інформаційно-аналітична діяльність у міжнародних відносинах: Навчальний посібник / І.Р. Боднар – Львів: Видавництво Львівської комерційної академії, 2007. - 280 с.
4. Варенко В.М. Інформаційно-аналітична діяльність: Навч. посібн. / В.М. Варенко. – К.: Університет «Україна», 2013. – 416с.
5. Європейські комунікації. Навч. посібник / Макаренко Є.А., Ожеван М.А., Тихомирова Є.Б., Рижков М.М. та ін. – К., 2006.
6. Інформаційно-аналітичне забезпечення зовнішньополітичних інтересів України / Макаренко Є.А., Тихомирова Є.Б., Рижков М.М. та ін. – К.,2006
7. Кудрявцева С.П. Міжнародна інформація [Текст]: навч. посібн. / С.П. Кудрявцева, В.В. Колос. – К. : Вид. дім «Слово», 2005. – 400с.
8. Макаренко Є.А. Європейська інформаційна політика / Є.А.Макаренко – К. : Наша культура і наука, 2000. – 368 с.
9. Макаренко Є.А. Інформаційно-аналітичне забезпечення зовнішньополітичних інтересів України (у співавт.). – К., 2006.
10. Макаренко Є.А. Міжнародні інформаційні відносини / Є.А.Макаренко – К.: Наша культура і наука, 2002. – 452 с.
11. Міжнародна інформація : навч. посібн. / М.П.Требін, І.О. Поліщук, Н.П. Осипова та ін.; за ред.. М.П. Требіна. – Х.:Право, 2014. – 336с.
12. Муковський І.Т. Інформаційно-аналітична діяльність у міжнародних відносинах: Навч. посібн. / Муковський І.Т., Міщенко А.Г., Шевченко М.М. – К.: Кондор, 2012. – 224с.
13. Мальський М. Теорія міжнародних відносин / М. Мальський, М.Мацяк– Л.: Каменяр, 2002.-230 с.
14. Палеха Ю.І. Документування в дипломатичній діяльності: навч посібн. / Ю.І. Палеха, В.В. Пристайко. – К.: Вид-во Ліра-К. – 2012. – 284с.
15. Ребкало В.А. Політична аналітика та прогнозування: Навчальний посібник / В.А.Ребкало, О.Л.Валевська, Ю.Г.Кальченко – Київ: УАДУ, 2002. – 60с.
16. Стратегічні комунікації в міжнародних відносинах: Монографія. Київ: Вадекс, 2019. 442 с. (Серія «Комунікації ХХІ століття»)
17. Телешун С.О. Політична аналітика, прогнозування та політичні консультації / С.О.Телешун, А.С. Баронін. – Київ: Вид-во Паливода А.В., 2001. – 112с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).