Інформаційно-аналітична діяльність у міжнародних відносинах

Спеціальність: Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії
Код дисципліни: 8.291.00.M.013
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: к.політ.н., доцент Ільницька Уляна Вікторівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни„Інформаційно-аналітична діяльність у міжнародних відносинах” (ІАДвМВ)_: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані завдання та практичні проблеми під час професійної діяльності у сфері міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій, проводити дослідницько-інноваційну діяльність, що передбачає глибоке переосмислення наявних та створення нових цілісних знань, а також практичне впровадження отриманих результатів.. Метою викладання курсу „Інформаційно-аналітична діяльність у міжнародних відносинах” є ознайомлення здобувачів із основними поняттями інформаційно-аналітичної діяльності в галузі міжнародних відносин, формування у студентів систематизованих знань і навичок щодо процесів пошуку й аналітичної обробки політичної інформації, а також здобуття цілісних, впорядкованих, систематизованих знань про інформаційно-аналітичну діяльність в міжнародних відносинах в умовах глобалізації. Метою вивчення дисципліни є забезпечення здатності розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів політології та науки про міжнародні відносини і характеризується комплексністю та невизначеністю умов; Дисципліна «Інформаційно-аналітична діяльність у міжнародних відносинах» надає фахові знання з аналітики, формує інформаційну та прогностичну культуру, що є необхідним політологам-міжнародникам. Навчальна дисципліна передбачає вивчення концептуальних і методичних засад використання сучасних технологій для збору, аналізу інформації, прогнозування й ухвалення управлінських рішень у сфері міжнародних відносин.
Завдання: Завдання навчальної дисципліни відповідно до освітньої програми (ОП). ІАД в МВ Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: ІНТЕГРАЛЬНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ : ІНТ Здатність розв’язувати складні спеціалізовані завдання та практичні проблеми під час професійної діяльності у сфері міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій, проводити дослідницько-інноваційну діяльність, що передбачає глибоке переосмислення наявних та створення нових цілісних знань, а також практичне впровадження отриманих результатів.. ЗАГАЛЬНІ КОМПЕТЕНТНОСТІ: Загальні компетентності (КЗ) // для ВБ2.3 • КЗ2 – Здатність здійснювати пошук, аналіз та критичне оцінювання інформації з різних джерел, продукувати нові ідеї, розуміючи новітні дослідницькі парадигми, стратегії та процедури (КЗ2) • КЗ3 – Уміння ефективно спілкуватися з широкою науковою спільнотою та громадськістю з актуальних питань міжнародних відносин та світової політики, представляти та обговорювати результати своєї наукової роботи українською та іноземною (КЗ3). • КЗ4 – Уміння організувати та проводити навчальні заняття з використанням прогресивних інформаційно-комунікаційних засобів (КЗ4). СПЕЦІАЛЬНІ (ФАХОВІ) КОМПЕТЕНТНОСТІ (КС) // для ВБ2.3 • КС2–Розуміння теоретико-методологічних основ досліджень у сфері міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регніональних студій, сучасних наукових теорій і методів, вміння їх ефективно застосовувати для синтезу та аналізу проблем і тенденцій розвитку глобальної та регіональних міжнародних систем. (КС2). • КС5 – Здатність самостійно розробляти програму конкретного наукового дослідження у сфері міжнародних відносин, надавати експертну оцінку сучасним міжнародним подіям і процесам. (КС5). • КС6 – Здатність використовувати та впроваджувати новітні інформаційні та управлінські технології у сфері міжнародних відносин, вирішувати прикладні проблеми міжнародних відносин, приймати ефективні рішення. (КС6). Крім того, ЗАВДАННЯМИ ВИВЧЕННЯ ДИСЦИПЛІНИ Є: -формування у здобувачів аналітико-критичного типу мислення; -ознайомлення здобувачів з актуальними проблемами інформаційно-аналітичної діяльності у міжнародних відносинах; -формування у дослідників міжнародних відносин високої інформаційної та прогностичної культури і системи знань, яка допомогла б їм орієнтуватись в інформаційно-аналітичній діяльності та процесах глобальної комунікації в міжнародних відносинах; -надання теоретичних знань та формування практичних навичок з інформаційно-аналітичної діяльності у системі міжнародних відносин; -формування у здобувачів цілісного уявлення про механізми здійснення комунікацій та функціонування інформаційних потоків у сфері міжнародних відносин; -здобуття практичних вмінь та навичок здійснення інформаційно-аналітичної роботи; -формування навичок та вмінь визначення основних факторів політичного оточення та їх впливу на ефективність міжнародних відносин; -вивчення форм та методів створення інформаційної бази, моніторингу подій, оцінки інформації; -формування вмінь орієнтуватися у складних політичних процесах, аналізувати їх перебіг, моделювати та прогнозувати розвиток зовнішньої політики країн, обґрунтовувати прийняті рішення.
Результати навчання: --Оволодіння теоретичними знаннями та сформованими практичними навичками з інформаційно-аналітичної діяльності у системі міжнародних відносин; сформованість у студентів цілісного уявлення про механізми здійснення комунікацій та функціонування інформаційних потоків у сфері міжнародних відносин; здобуття практичних вмінь та навичок здійснення інформаційно-аналітичної роботи; вміння використовувати на практиці методики формування інформаційної бази та методи аналізу й обробки інформаційних потоків при підготовці аналітичних досліджень та інформаційно-аналітичних документів; вміння розробляти аналітичні прогнози в галузі міжнародних відносин. • Здатність продемонструвати знання теоретико-методологічних основ та поняттєво-категорійного апарату міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій. • Знання та навики наукового дослідження актуальних проблем міжнародних відносин, розробки та реалізації нових інноваційних проектів у сфері міжнародних відносин. • Застосовувати набуті знання і розуміння для наукового аналізу систем глобального та регіонального рівня, характерних обраній сфері наукових досліджень. • Досліджувати і моделювати явища та процеси в складних динамічних системах міжнародних відносин.. • Застосовувати системний підхід, інтегруючи знання з інших дисциплін та враховуючи суспільно-політичні аспекти під час розв’язання теоретичних та прикладних завдань обраної області наукових досліджень. • Поєднувати теорію і практику, а також приймати рішення та виробляти стратегію розв’язання науково-прикладних завдань із урахуванням загальнолюдських цінностей, суспільних, державних та професійних інтересів. • Ефективно працювати як індивідуально, так і у команді. • Самостійно виконувати дослідження та застосовувати дослідницькі навички у сфері міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій. • Вести наукові дискусії українською та іноземними мовами на належному фаховому рівні, презентувати результати наукових досліджень, проводити навчальні заняття (Ум8).
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Пререквізити: -Дослідницький семінар у галузі політології та міжнародних відносин. -Сучасні проблеми міжнародних відносин та глобальної політики • Кореквізити: -Опублікування та апробація результатів наукової роботи. -Теорія та методологія досліджень у сфері політології та міжнародних відносин
Короткий зміст навчальної програми: Мета, зміст та методологія інформаційно-аналітичної роботи в міжнародних відносинах. Припущення і передбачення в інформаційно-аналітичній діяльності. Системний аналіз та теорія операцій в інформаційно-аналітичній роботі. Синергетичні аспекти інформаційно-аналітичної роботи. Когнітологічні аспекти інформаційно-аналітичної роботи. Методика формування інформаційної бази. Методика розробки аналітичних прогнозів в галузі міжнародних відносин. Методи аналітико-синтетичної обробки інформації. Підготовка інформаційно-аналітичних документів. Інформаційно-аналітична робота в закордонних установах. Чинники, що визначають стан держави та її роль на світовій арені. Інформаційно-аналітичні технології формування іміджу держави.
Опис: Зміст курсу: Мета, зміст та методологія інформаційно-аналітичної роботи в міжнародних відносинах. Припущення і передбачення в інформаційно-аналітичній діяльності. Системний аналіз та теорія операцій в інформаційно-аналітичній роботі. Синергетичні аспекти інформаційно-аналітичної роботи. Когнітологічні аспекти інформаційно-аналітичної роботи. Методика формування інформаційної бази. Методика розробки аналітичних прогнозів в галузі міжнародних відносин. Методи аналітико-синтетичної обробки інформації. Підготовка інформаційно-аналітичних документів. Інформаційно-аналітична робота в закордонних установах. Чинники, що визначають стан держави та її роль на світовій арені. Інформаційно-аналітичні технології формування іміджу держави.
Методи та критерії оцінювання: Опис методів оцінювання рівня досягнення результатів навчання: Усні та письмові опитування, обговорення проблемних питань, аналіз доповідей, рефератів, презентацій, ессе. Методи навчання: -Лекції, практичні заняття (Методи навчання: інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу тощо) -Самостійна робота – (репродуктивний метод, дослідницький метод) Крім того: -Словесні методи / Вербальні методи (пояснення; розповідь; бесіда; робота з навчально-методичною літературою та іншими інформаційними джерелами ); -Наочні, наочно-візуальні методи (ілюстрація; демонстрація; показ ); -Практичні (дослідження; моделювання, експеримент; вправи-тренінги ). Методи контролю: -Поточний контроль; екзаменаційний контроль; -спостереження за навчально-пізнавальною діяльністю; -усне опитування (індивідуальне і фронтальне) ; -вибіркове усне опитування; -письмовий контроль знань і умінь (здійснюється за допомогою письмових робіт (письмові відповіді на питання, реферати, вирішення задач і вправ)); -тести (тестування); -оцінка (оцінювання) активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень тощо. -презентації; -виконання та захист практичних робіт; -виставка літературних джерел; -практична перевірка виконаних завдань; -тематичний та тестовий контролі тощо. Методи оцінювання знань: Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: -усне та фронтальне опитування; -письмове опитування; -вибіркове усне опитування; -виступи на семінарах; -тести; захист практичних робіт; -оцінка активності; -оцінювання внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень; тощо. Екзамен – -письмове опитування, -тестовий контроль. -Написання та захист дисертації інформаційно-рецептивний метод; евристичний метод; метод проблемного викладу; емпіричні методи дослідження проблеми дисертаційної роботи. Методи: опитування; оцінювання пропозицій і рекомендацій з розв язання проблеми дисертаційної роботи ….
Критерії оцінювання результатів навчання: a. Поточний контроль (40%): усне опитування, виступи з доповіддю на семінарах, участь у дискусіях, написання рефератів, дослідження у формі case-study, підготовка презентацій на задану тему. b. Підсумковий контроль (60%): екзамен (трьохрівневе тестування).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: література: 1. Аналітика, експертиза, прогнозування: Монографія / [ Макаренко Є.А. та інш.] – Київ: Наша культура і наука, 2003. – 614с. 2. Бебик В.М. Інформаційно-комунікаційний менеджмент у глобальному суспільстві: психологія, технології, техніка паблік рилейшнз: Монограф. – К.: МАУП, 2005.—440с 3. Боднар І.Р. Інформаційно-аналітична діяльність у міжнародних відносинах: Навчальний посібник / І.Р. Боднар – Львів: Видавництво Львівської комерційної академії, 2007. - 280 с. 4. Варенко В.М. Інформаційно-аналітична діяльність: Навч. посібн. / В.М. Варенко. – К.: Університет «Україна», 2013. – 416с. 5. Європейські комунікації. Навч. посібник / Макаренко Є.А., Ожеван М.А., Тихомирова Є.Б., Рижков М.М. та ін. – К., 2006. 6. Інформаційно-аналітичне забезпечення зовнішньополітичних інтересів України / Макаренко Є.А., Тихомирова Є.Б., Рижков М.М. та ін. – К.,2006 7. Кудрявцева С.П. Міжнародна інформація [Текст]: навч. посібн. / С.П. Кудрявцева, В.В. Колос. – К. : Вид. дім «Слово», 2005. – 400с. 8. Макаренко Є.А. Європейська інформаційна політика / Є.А.Макаренко – К. : Наша культура і наука, 2000. – 368 с. 9. Макаренко Є.А. Інформаційно-аналітичне забезпечення зовнішньополітичних інтересів України (у співавт.). – К., 2006. 10. Макаренко Є.А. Міжнародні інформаційні відносини / Є.А.Макаренко – К.: Наша культура і наука, 2002. – 452 с. 11. Міжнародна інформація : навч. посібн. / М.П.Требін, І.О. Поліщук, Н.П. Осипова та ін.; за ред.. М.П. Требіна. – Х.:Право, 2014. – 336с. 12. Муковський І.Т. Інформаційно-аналітична діяльність у міжнародних відносинах: Навч. посібн. / Муковський І.Т., Міщенко А.Г., Шевченко М.М. – К.: Кондор, 2012. – 224с. 13. Мальський М. Теорія міжнародних відносин / М. Мальський, М.Мацяк– Л.: Каменяр, 2002.-230 с. 14. Палеха Ю.І. Документування в дипломатичній діяльності: навч посібн. / Ю.І. Палеха, В.В. Пристайко. – К.: Вид-во Ліра-К. – 2012. – 284с. 15. Ребкало В.А. Політична аналітика та прогнозування: Навчальний посібник / В.А.Ребкало, О.Л.Валевська, Ю.Г.Кальченко – Київ: УАДУ, 2002. – 60с. 16. Стратегічні комунікації в міжнародних відносинах: Монографія. Київ: Вадекс, 2019. 442 с. (Серія «Комунікації ХХІ століття») 17. Телешун С.О. Політична аналітика, прогнозування та політичні консультації / С.О.Телешун, А.С. Баронін. – Київ: Вид-во Паливода А.В., 2001. – 112с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).