Інформаційно-аналітична діяльність у міжнародних відносинах
Спеціальність: Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії
Код дисципліни: 8.291.00.M.013
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: к.політ.н., доцент Ільницька Уляна Вікторівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Завдання навчальної дисципліни відповідно до освітньої програми (ОП). ІАД в МВ
Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
ІНТЕГРАЛЬНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ :
ІНТ
Здатність розв’язувати складні спеціалізовані завдання та практичні проблеми під час професійної діяльності у сфері міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій, проводити дослідницько-інноваційну діяльність, що передбачає глибоке переосмислення наявних та створення нових цілісних знань, а також практичне впровадження отриманих результатів..
ЗАГАЛЬНІ КОМПЕТЕНТНОСТІ:
Загальні компетентності (КЗ) // для ВБ2.3
• КЗ2 – Здатність здійснювати пошук, аналіз та критичне оцінювання інформації з різних джерел, продукувати нові ідеї, розуміючи новітні дослідницькі парадигми, стратегії та процедури (КЗ2)
• КЗ3 – Уміння ефективно спілкуватися з широкою науковою спільнотою та громадськістю з актуальних питань міжнародних відносин та світової політики, представляти та обговорювати результати своєї наукової роботи українською та іноземною (КЗ3).
• КЗ4 – Уміння організувати та проводити навчальні заняття з використанням прогресивних інформаційно-комунікаційних засобів (КЗ4).
СПЕЦІАЛЬНІ (ФАХОВІ) КОМПЕТЕНТНОСТІ (КС) // для ВБ2.3
• КС2–Розуміння теоретико-методологічних основ досліджень у сфері міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регніональних студій, сучасних наукових теорій і методів, вміння їх ефективно застосовувати для синтезу та аналізу проблем і тенденцій розвитку глобальної та регіональних міжнародних систем. (КС2).
• КС5 – Здатність самостійно розробляти програму конкретного наукового дослідження у сфері міжнародних відносин, надавати експертну оцінку сучасним міжнародним подіям і процесам. (КС5).
• КС6 – Здатність використовувати та впроваджувати новітні інформаційні та управлінські технології у сфері міжнародних відносин, вирішувати прикладні проблеми міжнародних відносин, приймати ефективні рішення. (КС6).
Крім того,
ЗАВДАННЯМИ ВИВЧЕННЯ ДИСЦИПЛІНИ Є:
-формування у здобувачів аналітико-критичного типу мислення;
-ознайомлення здобувачів з актуальними проблемами інформаційно-аналітичної діяльності у міжнародних відносинах;
-формування у дослідників міжнародних відносин високої інформаційної та прогностичної культури і системи знань, яка допомогла б їм орієнтуватись в інформаційно-аналітичній діяльності та процесах глобальної комунікації в міжнародних відносинах;
-надання теоретичних знань та формування практичних навичок з інформаційно-аналітичної діяльності у системі міжнародних відносин;
-формування у здобувачів цілісного уявлення про механізми здійснення комунікацій та функціонування інформаційних потоків у сфері міжнародних відносин;
-здобуття практичних вмінь та навичок здійснення інформаційно-аналітичної роботи;
-формування навичок та вмінь визначення основних факторів політичного оточення та їх впливу на ефективність міжнародних відносин;
-вивчення форм та методів створення інформаційної бази, моніторингу подій, оцінки інформації;
-формування вмінь орієнтуватися у складних політичних процесах, аналізувати їх перебіг, моделювати та прогнозувати розвиток зовнішньої політики країн, обґрунтовувати прийняті рішення.
Результати навчання: --Оволодіння теоретичними знаннями та сформованими практичними навичками з інформаційно-аналітичної діяльності у системі міжнародних відносин; сформованість у студентів цілісного уявлення про механізми здійснення комунікацій та функціонування інформаційних потоків у сфері міжнародних відносин; здобуття практичних вмінь та навичок здійснення інформаційно-аналітичної роботи; вміння використовувати на практиці методики формування інформаційної бази та методи аналізу й обробки інформаційних потоків при підготовці аналітичних досліджень та інформаційно-аналітичних документів; вміння розробляти аналітичні прогнози в галузі міжнародних відносин.
• Здатність продемонструвати знання теоретико-методологічних основ та поняттєво-категорійного апарату міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій.
• Знання та навики наукового дослідження актуальних проблем міжнародних відносин, розробки та реалізації нових інноваційних проектів у сфері міжнародних відносин.
• Застосовувати набуті знання і розуміння для наукового аналізу систем глобального та регіонального рівня, характерних обраній сфері наукових досліджень.
• Досліджувати і моделювати явища та процеси в складних динамічних системах міжнародних відносин..
• Застосовувати системний підхід, інтегруючи знання з інших дисциплін та враховуючи суспільно-політичні аспекти під час розв’язання теоретичних та прикладних завдань обраної області наукових досліджень.
• Поєднувати теорію і практику, а також приймати рішення та виробляти стратегію розв’язання науково-прикладних завдань із урахуванням загальнолюдських цінностей, суспільних, державних та професійних інтересів.
• Ефективно працювати як індивідуально, так і у команді.
• Самостійно виконувати дослідження та застосовувати дослідницькі навички у сфері міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій.
• Вести наукові дискусії українською та іноземними мовами на належному фаховому рівні, презентувати результати наукових досліджень, проводити навчальні заняття (Ум8).
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни:
• Пререквізити:
-Дослідницький семінар у галузі політології та міжнародних відносин.
-Сучасні проблеми міжнародних відносин та глобальної політики
• Кореквізити:
-Опублікування та апробація результатів наукової роботи.
-Теорія та методологія досліджень у сфері політології та міжнародних відносин
Короткий зміст навчальної програми: Мета, зміст та методологія інформаційно-аналітичної роботи в міжнародних відносинах. Припущення і передбачення в інформаційно-аналітичній діяльності. Системний аналіз та теорія операцій в інформаційно-аналітичній роботі. Синергетичні аспекти інформаційно-аналітичної роботи. Когнітологічні аспекти інформаційно-аналітичної роботи. Методика формування інформаційної бази. Методика розробки аналітичних прогнозів в галузі міжнародних відносин. Методи аналітико-синтетичної обробки інформації. Підготовка інформаційно-аналітичних документів. Інформаційно-аналітична робота в закордонних установах. Чинники, що визначають стан держави та її роль на світовій арені. Інформаційно-аналітичні технології формування іміджу держави.
Опис: Зміст курсу:
Мета, зміст та методологія інформаційно-аналітичної роботи в міжнародних відносинах. Припущення і передбачення в інформаційно-аналітичній діяльності. Системний аналіз та теорія операцій в інформаційно-аналітичній роботі. Синергетичні аспекти інформаційно-аналітичної роботи. Когнітологічні аспекти інформаційно-аналітичної роботи. Методика формування інформаційної бази. Методика розробки аналітичних прогнозів в галузі міжнародних відносин. Методи аналітико-синтетичної обробки інформації. Підготовка інформаційно-аналітичних документів. Інформаційно-аналітична робота в закордонних установах. Чинники, що визначають стан держави та її роль на світовій арені. Інформаційно-аналітичні технології формування іміджу держави.
Методи та критерії оцінювання: Опис методів оцінювання рівня досягнення результатів навчання:
Усні та письмові опитування, обговорення проблемних питань, аналіз доповідей, рефератів, презентацій, ессе.
Методи навчання:
-Лекції, практичні заняття (Методи навчання: інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу тощо)
-Самостійна робота – (репродуктивний метод, дослідницький метод)
Крім того:
-Словесні методи / Вербальні методи (пояснення; розповідь; бесіда; робота з навчально-методичною літературою та іншими інформаційними джерелами );
-Наочні, наочно-візуальні методи (ілюстрація; демонстрація; показ );
-Практичні (дослідження; моделювання, експеримент; вправи-тренінги ).
Методи контролю:
-Поточний контроль; екзаменаційний контроль;
-спостереження за навчально-пізнавальною діяльністю;
-усне опитування (індивідуальне і фронтальне) ;
-вибіркове усне опитування;
-письмовий контроль знань і умінь (здійснюється за допомогою письмових робіт (письмові відповіді на питання, реферати, вирішення задач і вправ));
-тести (тестування);
-оцінка (оцінювання) активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень тощо.
-презентації;
-виконання та захист практичних робіт;
-виставка літературних джерел;
-практична перевірка виконаних завдань;
-тематичний та тестовий контролі тощо.
Методи оцінювання знань:
Поточний та екзаменаційний контроль.
Методи оцінювання знань:
-усне та фронтальне опитування;
-письмове опитування;
-вибіркове усне опитування;
-виступи на семінарах;
-тести;
захист практичних робіт;
-оцінка активності;
-оцінювання внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень; тощо.
Екзамен –
-письмове опитування,
-тестовий контроль.
-Написання та захист дисертації
інформаційно-рецептивний метод;
евристичний метод;
метод проблемного викладу;
емпіричні методи дослідження проблеми дисертаційної роботи.
Методи:
опитування;
оцінювання пропозицій і рекомендацій з розв язання проблеми дисертаційної роботи
….
Критерії оцінювання результатів навчання: a. Поточний контроль (40%): усне опитування, виступи з доповіддю на семінарах, участь у дискусіях, написання рефератів, дослідження у формі case-study, підготовка презентацій на задану тему.
b. Підсумковий контроль (60%): екзамен (трьохрівневе тестування).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: література:
1. Аналітика, експертиза, прогнозування: Монографія / [ Макаренко Є.А. та інш.] – Київ: Наша культура і наука, 2003. – 614с.
2. Бебик В.М. Інформаційно-комунікаційний менеджмент у глобальному суспільстві: психологія, технології, техніка паблік рилейшнз: Монограф. – К.: МАУП, 2005.—440с
3. Боднар І.Р. Інформаційно-аналітична діяльність у міжнародних відносинах: Навчальний посібник / І.Р. Боднар – Львів: Видавництво Львівської комерційної академії, 2007. - 280 с.
4. Варенко В.М. Інформаційно-аналітична діяльність: Навч. посібн. / В.М. Варенко. – К.: Університет «Україна», 2013. – 416с.
5. Європейські комунікації. Навч. посібник / Макаренко Є.А., Ожеван М.А., Тихомирова Є.Б., Рижков М.М. та ін. – К., 2006.
6. Інформаційно-аналітичне забезпечення зовнішньополітичних інтересів України / Макаренко Є.А., Тихомирова Є.Б., Рижков М.М. та ін. – К.,2006
7. Кудрявцева С.П. Міжнародна інформація [Текст]: навч. посібн. / С.П. Кудрявцева, В.В. Колос. – К. : Вид. дім «Слово», 2005. – 400с.
8. Макаренко Є.А. Європейська інформаційна політика / Є.А.Макаренко – К. : Наша культура і наука, 2000. – 368 с.
9. Макаренко Є.А. Інформаційно-аналітичне забезпечення зовнішньополітичних інтересів України (у співавт.). – К., 2006.
10. Макаренко Є.А. Міжнародні інформаційні відносини / Є.А.Макаренко – К.: Наша культура і наука, 2002. – 452 с.
11. Міжнародна інформація : навч. посібн. / М.П.Требін, І.О. Поліщук, Н.П. Осипова та ін.; за ред.. М.П. Требіна. – Х.:Право, 2014. – 336с.
12. Муковський І.Т. Інформаційно-аналітична діяльність у міжнародних відносинах: Навч. посібн. / Муковський І.Т., Міщенко А.Г., Шевченко М.М. – К.: Кондор, 2012. – 224с.
13. Мальський М. Теорія міжнародних відносин / М. Мальський, М.Мацяк– Л.: Каменяр, 2002.-230 с.
14. Палеха Ю.І. Документування в дипломатичній діяльності: навч посібн. / Ю.І. Палеха, В.В. Пристайко. – К.: Вид-во Ліра-К. – 2012. – 284с.
15. Ребкало В.А. Політична аналітика та прогнозування: Навчальний посібник / В.А.Ребкало, О.Л.Валевська, Ю.Г.Кальченко – Київ: УАДУ, 2002. – 60с.
16. Стратегічні комунікації в міжнародних відносинах: Монографія. Київ: Вадекс, 2019. 442 с. (Серія «Комунікації ХХІ століття»)
17. Телешун С.О. Політична аналітика, прогнозування та політичні консультації / С.О.Телешун, А.С. Баронін. – Київ: Вид-во Паливода А.В., 2001. – 112с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).