Антимонопольне регулювання
Спеціальність: Публічне управління та адміністрування
Код дисципліни: 6.281.02.E.074
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Теоретична та прикладна економіка
Лектор: к.е.н., доц. Михальчишин Н.Л.
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: загальні компетентності: вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми; фахові компетентності: здатність забезпечувати належний рівень вироблення та використання управлінських продуктів, послуг чи процесів; здатність здійснювати інформаційно-аналітичне забезпечення управлінських процесів із використанням сучасних інформаційних ресурсів та технологій; здатність аналізувати державну та регіональну політику в сфері безпеки, інноваційно-інвестиційній, економічній, конкурентній та соціальній сферах, розробляти та реалізовувати заходи щодо удосконалення їх формування та реалізації, виходячи зі змісту державно-управлінських технологій, механізмів розвитку громадянського суспільства та конкуренційного розвитку підприємств, ринків, регіонів та держави.
Результати навчання: - знання організаційно-правових основ антимонопольного регулювання;
- знання особливостей суб’єктного та об’єктного складу антимонопольного регулювання у різних сферах та галузях народного господарства, а також на міжнародному рівні;
- визначення основних підходів щодо антимонопольного регулювання в окремих галузях та сферах народного господарства;
- оперування організаційно-правовими основами антимонопольного регулювання антиконкурентних проявів на товарних ринках.
- знання організаційно-правових основ антимонопольного регулювання;
- знання особливостей суб’єктного та об’єктного складу антимонопольного регулювання у різних сферах та галузях народного господарства, а також на міжнародному рівні;
- визначення основних підходів щодо антимонопольного регулювання в окремих галузях та сферах народного господарства;
- оперування організаційно-правовими основами антимонопольного регулювання антиконкурентних проявів на товарних ринках.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: макроекономіка, мікроекономіка, державне регулювання економіки, теорія галузевих ринків
Короткий зміст навчальної програми: - сутність і необхідність антимонопольного регулювання;
- еволюція системи антимонопольного захисту суспільства;
- світовий досвід антимонопольного регулювання;
- регулювання і дерегулювання як напрями реалізації антимонопольної стратегії;
- регулювання практики монопольного ціноутворення;
- домінування на ринку та монопольний прибуток в регуляторній практиці;
- стандартизація і сертифікація в антимонопольному регулюванні;
- тарифне регулювання і квотування імпорту та експорту.
- державне замовлення і державний контракт.
- гранична норма рентабельності та розподіл ринків як способи антимонопольного регулювання.
- демонополізація економіки та саморегулювання ринку як фактори посилення антимонопольного регулювання.
- антимонопольне регулювання недобросовісної конкуренції.
- антимонопольне регулювання відносин у сфері інтелектуальної власності та франчайзингу.
- регулювання законодавчо визначеної антиконкурентної поведінки на товарних ринках.
- контрактні відносини малого і великого бізнесу.
- регулювання діяльності природних монополій.
- антимонопольне регулювання в окремих галузях національної економіки.
- захист конкуренції за структурних змін на товарному ринку.
Опис: 1. Тема: Сутність і необхідність антимонопольного регулювання.
Питання: зміст антимонопольного регулювання та необхідність його здійснення; способи, пріоритетні напрями, суб’єкти та об’єкти, форми, методи та заходи.
2. Тема: Еволюція системи антимонопольного захисту суспільства. Питання: загальна характеристика і методологічні питання аналізу еволюції. Новітні механізми антимонопольного регулювання в США.
3. Тема: Світовий досвід антимонопольного регулювання.
Питання: загальна характеристика антимонопольного законодавства США та Великобританії; країнах Сх. Європи та Сх. Азії; антимонопольне регулювання в СРСР.
4. Тема: Регулювання і дерегулювання як напрями реалізації антимонопольної стратегії. Питання: визначення сутності застосування; характеристика; квазіконкурентний механізм.
5. Тема: Регулювання практики монопольного ціноутворення.
Питання: методика розслідування; критерії та ознаки монопольно високих та монопольно низьких цін; декларування зміни ціни.
6. Тема: Домінування на ринку та монопольний прибуток в регуляторній практиці. Питання: монопольний прибуток при відсутності та присутності домінування. Вилучення монопольного прибутку.
7. Тема: Стандартизація і сертифікація в антимонопольному регулюванні. Питання: сутність та види стандартів та сертифікатів; система; види сертифікації; державний ринковий нагляд та контроль за продукцією.
8. Тема: Тарифне регулювання і квотування імпорту та експорту.
Питання: митний тариф; квотування та ліцензування.
9. Тема. Державне замовлення і державний контракт.
Питання: сутність; формування та розміщення державних замовлень; розрахунки за держзамовленням.
10. Тема. Гранична норма рентабельності та розподіл ринків як способи антимонопольного регулювання.
Питання: особливості застосування; встановлення граничних норми рентабельності; розподіл ринків.
11. Тема. Демонополізація економіки та саморегулювання ринку як фактори посилення антимонопольного регулювання.
Питання: мета; саморегулювання як інститут; економічні функції та схеми саморегулювання.
12. Тема: Антимонопольне регулювання недобросовісної конкуренції. Питання: основні ознаки, поняття та форми; закордонний досвід; складові антимонопольного регулювання.
13. Тема: Антимонопольне регулювання відносин у сфері інтелектуальної власності та франчайзингу.
Питання: патентна монополія; копірайт, товарний знак;
економічна теорія винаходів та патентів; альтернативні види захисту від імітації; досвід США; ЄС; практика в Україні; регулювання франчайзингових відносин.
14. Тема: Регулювання законодавчо визначеної антиконкурентної
поведінки на товарних ринках.
Питання: антиконкурентні узгоджені дії; поняття “монопольне (домінуюче) становище”, зловживання ним; антиконкурентні дії
органів влади; обмежувальна та дискримінаційна
діяльністьекономічна концентрація.
15. Тема: Контрактні відносини малого і великого бізнесу.
Питання: форми взаємодії малого і великого бізнесу; контракти,
що обмежують конкуренцію.
16. Тема: Регулювання діяльності природних монополій.
Питання: характеристика, причини виникнення та існування природних монополій; сфери та принципи, предмет, способи та інструменти регулювання; методи боротьби з неефективністю природної монополії.
17. Тема: Антимонопольне регулювання в окремих галузях національної економіки.
Питання: конкурентна політика держави у банківській та фінансовій сферах; житловокомунальне господарство; паливноенергетичний комплекс; транспорт, зв’язок, телебачення і радіомовлення; галузь інформатизації та інформаційних технологій; видавнича справа.
18. Тема: Захист конкуренції за структурних змін на товарному ринку. Питання: поняття, мета, пріоритети та принципи приватизації; об’єкти та форми; участь АМКУ в процесі приватизації; реорганізація.
Методи та критерії оцінювання: поточний контроль - 40%, екзаменаційний контроль - 60%.
Критерії оцінювання результатів навчання: контрольна робота у формі тестових завдань №1 – max кількість балів 8;
контрольна робота у формі тестових завдань №2 – max кількість балів 8;
контрольна робота у формі тестових завдань №3 – max кількість балів 8;
контрольна робота у формі тестових завдань №4 – max кількість балів 8;
контрольна робота у формі тестових завдань №5 – max кількість балів 8
Тестові завдання №1-5 передбачають надання відповідей на 8 тестових питань та проводяться з використанням віртуального навчального середовища. В разі надання всіх правильних відповідей на 8 питань
системою здійснюється розрахунок балів у процентному співвідношенні залежно від кількості наданих правильних відповідей. 100 % правильних відповідей оцінюється в 8 балів.
Усна компонента оцінюється в максимальну кількість балів в разі повної, правильної, обґрунтованої відповіді на два питання описового характеру (згідно з переліком, що розміщений у віртуальному начальному середовищі) оцінюється в 5 балів одне питання.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Михальчишин Н.Л. Основи антимонопольної діяльності: Навчальний посібник (вид.
2-е, виправлене та доповнене). – Львів, Вид-во „Команія «Манускрипт»”, 2020 – 384с.
2. Сучасні форми конкурентної взаємодії суб’єктів господарювання: монографія / Ж.В.Поплавська, Н.Л.Михальчишин, М.Л.Данилович-Кропивницька, О.В.Гошовська, С.О.Комаринець; за заг. ред. Ж.В.Поплавської. – Львів: ТОВ «Галицька видавнича спілка», 2019. 201 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).