Живопис, рисунок, скульптура, частина 1
Спеціальність: Дизайн середовища
Код дисципліни: 6.022.03.O.4
Кількість кредитів: 7.50
Кафедра: Дизайн та основи архітектури
Лектор: Мер'є Ольга Валеріївна, кандидат архітектури, доцент кафедри ДОА ІАРД;
Громнюк Адріана Ігорівна, кандидат архітектури, асистент кафедри ДОА
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
розуміти: призначення і місце курсу «Живопис, рисунок, скульптура » в загальній системі професійної підготовки дизайнера; роль застосування художніх прийомів і засобів у процесі зображення трьохмірного простору; роль композиції, кольорознавства, правил перспективи та теорії освітлення .
знати: основні категорії, методи, правила художньої передачі реальної дійсності; методи пошуку ідей. Навчальний рисунок включає багато питань та завдань, які повинні вирішуватись взаємопов’язано і по можливості одночасно: це питання конструкції руху, пропорції, перспективи, світлотіні, кольору та фактури композиції тощо; закони розвитку форм в часі і просторі; взаємозалежності узгодження різних компонентів, що створюють єдність цілого.
вміти: усвідомлено бачити тривимірну форму, логічно аналізувати її в просторі та грамотно зображати її на двомірній площині відповідними художньо-графічними засобами та технічними прийомами; під час рисування з натури зберігати єдність зовнішнього та внутрішнього аналізу форми об’єму; за зовнішніми ознаками бачити конструктивну та геометричну основу форми; вести рисунок в методично ? від загального, цілого до конкретного; бачити в натурі основне, характерне, загострити типове, відкинути другорядне, випадкове; пов’язати деталі з цілим; на основі композиційних законів, правил перспективи, теорії освітлення, вміти реалістично та переконливо зображати дійсність, вправно трактуючи особливості зображувального об’єкта, його естетичну суть; виробити вміння охоплювати в начерках суттєве та передавати це лаконічними засобами. Уміти здійснювати відбір головного і другорядного у процесі зображення споруд і предметно-просторового середовища, володіти навиками узагальнення і стилізації;
Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:
загальних:
розуміння цінності світової культури, регіональних та національних традицій, готовність вивчати й зберігати досягнення світової культури у мистецтві проектування;
вміння творчо мислити, ініціювати новаторські рішення у проектному процесі;
здатність застосовувати професійно-профільовані знання й практичні навички з фундаментальних дисциплін в процесі проектування;
фахових:
розуміння способів створення візуальної інформації методами рисування з пам'яті і уяви у процесі творчої роботи над проектом;
уміння осмислено вибирати і застосовувати прийоми і засоби рисунку та живопису;
здатність створення з пам'яті і уяви художньо-виразних графічних чи живописних образів просторових форм і об’ємів засобами рисунку і живопису.
програмні результати навчання:
випускник здатний застосовувати професійно-профільовані знання й практичні навички з фундаментальних дисциплін в процесі проектування;
випускник знає історію розвитку дизайну, основні положення теорії композиції та формоутворення, геометричного моделювання та формоутворення предметів матеріальної культури, концепції і методи використання освітлення, кольору, текстури та фактури в дизайні, критерії естетичної виразності зображень, застосування засобів рисунку, живопису та скульптури у дизайні;
випускник знає та застосовує на практиці основні естетичні категорії, закони композиції, економічні та екологічні принципи створення об’єктів та елементи соціокультурної компетенції.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Супутні дисципліни: « Основи дизайну предметного середовища», «Пластанатомія, антропометрія», «Інженерна та проектна графіка», «Дизайн ландшафту», «Історія мистецтва», «Основи композиції та формотворення», «Кольорознавство».
Короткий зміст навчальної програми: В основу дисципліни послідовно закладені допоміжні теми теоретичних та практичних положень, що розкривають основні закономірності процесу рисунку та живопису. Навчальна робота супроводжується коротким теоретичним викладом у вигляді пояснень викладачів в процесі виконання завдань, або на вступних лекціях, якими відкриваються відповідні теми. Композиційні варіанти, засоби, технічні прийоми, матеріали ? вибираються в залежності від теми завдання та тривалості академічного рисунку.
Основи малярства вивчаються на натюрмортах, в інтер'єрі, на пленері, на живих моделях,а навчальні постановки розподілені в певній методичній послідовності відповідно до складності завдання. Первинні навики з малярства добре засвоюється на студіях мертвої натури (натюрмортах). Постановки повинні бути різноманітними відповідно до характеру програмних завдань. Основні студії відбуваються при природному бічному освітленні. До них відносяться постановки об'ємно-просторового (реалістичного) вирішення. Особливої уваги у вивченні кольору заслуговують натюрморт з конкретною колористичною палітрою (тепла гама, холодна гама). Вивчення кольору з допомогою прямого освітлення призводить до декоративно-площинного вирішення завдання. Студії над такими постановками допоможуть дизайнерам використати набуті навики у подальшій творчій роботі та проектній діяльності.
Паралельно з вивченням кольору звертається увага на тональність кольорових плям, вишукується світловий домінант в композиції.
Основними темами живопису є: реалістичні та декоративні натюрморти, портрет людини, фігура людини, архітектура та пленерний живопис .
Композиційні варіанти, засоби, технічні прийоми, матеріали вибираються в залежності від теми завдання та його тривалості.
Вивчення запропоновано курсу орієнтує студентів до візуально аналітично-творчого процесу і спрямовує на самостійний пошук ідей та вирішень в поставлених практичних завданнях. Все це з вмінням рисувати «по пам'яті» і «по уяві» повинно впливати на мистецьке мислення та формування естетичного чуття студента-дизайнера, вчить володіти практичними навиками для того, щоб в майбутньому передавати свої ідеї та почуття.
Лабораторні завдання:
1. Лінійно-конструктивний рисунок з геометричних тіл.
2. Натюрморт з простих геометричних тіл на бічне освітлення (ахроматична гама, гризайль).
3. Рисунок натюрморту з геометричних тіл на бічне освітлення.
4. Натюрморт зі складних геометричних тіл на бічне освітлення (змішана гама, поліхромія).
5. Рисунок каскадного натюрморту з складних геометричних тіл та предметів побуту на пряме освітлення.
6. Натюрморт з побутових предметів на бічне освітлення (земляна гама, обмежена палітра, поліхромія).
Методи та критерії оцінювання: Визначення рівня знань студентів здійснюється такими методами: контролем аудиторної та самостійної роботи студента.
Залік є обов'язковою підсумковою формою контролю, яка дає змогу оцінити системне засвоєння навчального матеріалу з «Живопису, рисунку скульптури» і може бути зведена до рівня поточних форм контролю. Оцінка за залік виставляється «автоматично».
Всі аудиторні студентські завдання після закінчення кожного заняття обов’язково здаються викладачам. Аудиторні завдання підлягають періодичному перегляду з фіксацією стадії їх виконання у журналі. Оцінювання робіт викладами, що ведуть заняття в групі, відбувається після закінчення кожного завдання.
Максимальна сумарна оцінка за аудиторні та самостійні (домашні) завдання становить 100 балів.
Кожна робота з дисципліни “Рисунок” та “Живопис” максимально оцінюється по 100 бальній шкалі.
Розрахунок семестрової оцінки вираховується як середній бал за всі аудиторні та самостійні роботи.
Рекомендована література: Методичне забезпечення:
1. Академічний живопис натюрмортів: Методичні вказівки до виконання завдань з дисципліни «Живопис» / Укл. Я. Г. Шеремета. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2007. – 24 с. – (Укр. Мовою).
2. Методичні вказівки до виконання завдань з основ курсу живопису «Живопис натюрморту» / Укл. Г.Ф. Кічула. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 1993. – 12с. (Укр мовою).
3. Методичні вказівки до виконання завдань «Пленерний живопис» з дисципліни «Живопис» / Укл. Я. Г. Шеремета. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2002. – 12 с. – (Укр. Мовою).
4. Методичні вказівки з курсової роботи «Рисунок, живопис, скульптура», «Рисунок» для студентів I-IV курсів / Укл. Б.Н. Скиба, О.Й. Лясковський. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2003. – 72 с. –(Укр. Мовою).
5. Навчальні натюрморти: Методичні вказівки до виконання завдань з дисципліни «Живопис» / Укл. Я. Г. Шеремета. – Львів: Видавництво Державного університету «Львівська політехніка», 1994. – 15 с. – (Укр. Мовою).
Рекомендована базова література:
1. Ли Н. Г. Основы учебного акадимического рисунка / Н. Г. Ли – М.: Эксмо-пресс, 2004. – 480 с.
2. Горбенко А.А. Акварельная живопись для архитекторов / А.А. Горбенко. – К : Будівельник, 1982. – 128 с.
3. Гребенюк Г.Є. Основи композиції та рисунок / Г.Є. Гребенюк. – К.:Техніка, 1997. – 221 с.
4. Линдин С.І. Пейзаж, натюрморт. (Альбом). – М.: 1983.
5. Первухин К. С. Этюды на природе. Калинин, 1959.
6. Куриляк Р.П. Наброски. Серия учебных пособий. Вып.1. /Роман Куриляк. – С.-Пб., ООО "Издательство "РОМУЛ", 2003. - 24 с.ил.
7. Пучков А.С.,Триселев А.В. Методика работы над натюрмортом . – М.: Просвещение, 1982.
8. Тихонов С.В. Рисунок : учеб. пособие для вузов / С.В. Тихонов, В.Г. Демьянов, В.Б. Подрезков. – М. : Стройиздат, 1983. – 296 с.9.
9. Сергеев А. Учебный натюрморт. – М.: Искусство, 1955.
10 . Шембель А.Ф. Основы рисунка: учеб. для проф. учеб. заведений. – М.: Высш. шк., 1994. – 159 с.
11. Ягодовская А.Т. О натюрморте. – М.: Сов. Художник, 1965.
12. Смирнов Г.Б., Унковский А.А. Рисунок и живопись пейзажа. – М.: 1975.
13. Смит Р. Настольная книга художника. Оборудование, материалы, процессы, техники / Рэй Смит. пер. с англ. В. А. Нефедова. – М. : "ООО-Изд. АСТ", 2004. – 384 с.