Основи архітектурного проєктування, частина 1

Спеціальність: Архітектура та містобудування
Код дисципліни: 6.191.00.O.002
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Архітектурне проектування
Лектор: д.пед.н., проф. Кайдановська О.О., к.арх., доц.Дида О.А., к.арх., доц.Пекарчук О.П., ас.Панчишин О.Є., к.арх., ас.Покладок О.В.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Ознайомлення з основами теорії кольорової гармонії та методами застосування кольору у архітектурній творчості, вироблення практичних навичок кольорової графіки, роботи з різними інструментами та матеріалами.
Завдання: загальні компетентності ЗК01. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК02. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми. ЗК03. Здатність до адаптації та дії в новій ситуації. ЗК07. Здатність приймати обґрунтовані рішення. ЗК10. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, їх місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій фахові компетентності СК01. Усвідомлення соціально-економічних і культурних аспектів архітектури та містобудування. СК03. Усвідомлення особливостей розвитку історичних і сучасних стилів в архітектурі, містобудуванні, мистецтві та дизайні України та зарубіжних країн. СК06. Здатність до виконання технічних і художніх зображень для використання в архітектурно-містобудівному, архітектурно-дизайнерському і ландшафтному проєктуванні. СК07. Усвідомлення основних законів і принципів архітектурно-містобудівної композиції, формування художнього образу і стилю в процесі проєктування будівель і споруд, містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних об’єктів. СК09. Здатність розробляти архітектурно-художні, функціональні, об’ємно-планувальні та конструктивні рішення СК14. Усвідомлення особливостей застосування сучасних будівельних матеріалів, виробів і конструкцій, а також технологій при створенні об’єктів містобудування, архітектури та будівництва. СК16. Усвідомлення загальних теоретичних, методичних і творчих засад архітектурного проєктування. СК19. Здатність застосовувати теоретичні основи дизайну архітектурного середовища для розв’язання складних спеціалізованих задач.
Результати навчання: Знати основні засади та принципи архітектурно-містобудівної діяльності. Оцінювати фактори і вимоги, що визначають передумови архітектурно-містобудівного проєктування. Збирати, аналізувати й оцінювати інформацію з різних джерел, необхідну для прийняття обґрунтованих проєктних архітектурно-містобудівних рішень. Застосовувати сучасні засоби і методи інженерної, художньої і комп’ютерної графіки, що використовуються в архітектурно-містобудівному проєктуванні. Застосовувати художньо-композиційні засади в архітектурно-містобудівному проєктуванні. Обирати раціональні архітектурні рішення на основі аналізу ефективності конструктивних, інженерно-технічних систем, будівельних матеріалів і виробів, декоративно-оздоблювальних матеріалів
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Основи архітектурного проектування, частина 2, Архітектурна графіка та композиція, частина 2
Короткий зміст навчальної програми: Зміст дисципліни дозволяє оволодіти основами теорії кольорової гармонії, основними принципами та методами застосування кольору в архітектурній творчості, розвинути практичні навички кольорової графіки. Дисципліна призначена для базової підготовки фахівця в галузі архітектури та дизайну, певною мірою інтегрується з іншими професійно важливими дисциплінами – основами композиції, живописом, архітектурною графікою, проектуванням. Лекційна частина надає студентам базові знання з теорії кольору, які необхідні у навчальному архітектурному проектуванні та подальшій професійній роботі; висвітлює основні положення кольорознавства, принципи застосування кольору в архітектурній творчості; розглядає теорію колірних контрастів і колірної гармонії, закономірності і типи колірних композицій у мистецтві, основи психології кольору і кольоросполучень, особливості сприйняття кольору у архітектурному середовищі; розкриває функції кольору в архітектурі, методи формування колористики міського середовища та інтер’єру, проблеми національної колористики архітектури. Практична частина курсу закріплює знання з теорії кольору у розробленні кольорових вирішень художніх композицій і архітектурних об’єктів, надає студентам професійні навички роботи у різних техніках кольорової архітектурної графіки, орієнтує на доцільне використання засобів комп’ютерної графіки у колористичному пошуку в архітектурі. На аудиторних заняттях і під час подальшої самостійної роботи студенти опановують методику колористичної діяльності по створенню цілісної архітектурної композиції. Пропоновані завдання висвітлюють найбільш актуальні теми професійної архітектурної творчості, готують студентів до самостійного моделювання цілісного кольорового образу споруди. Опанування архітектурного кольорознавства базується на знаннях із основ об’ємно-просторової композиції, історії мистецтв і архітектури, практичних навичках макетування, рисунку, живопису, проектної графіки.
Опис: Основи теорії кольору: науки про колір; історія досліджень; параметри і властивості кольору; види колірних контрастів; психофізіологія кольору; характеристики кольорів; види колірних композицій. Сучасні декоративні композиції: види, жанри, стилі сучасного живопису; колористика інтер’єрної картини; тематичні стилізовані композиції, картина у композиції простору. Національні особливості колористики: історичні види колірних гармоній, види орнаменту; історичні стилі орнаментики; національні орнаменти країн Європи, Азії, Африки. Основи колористики інтер’єру: колірна композиція інтер'єру; основні типи кольорових гам; кольорові поверхні та елементи; особливості колористики громадських інтер’єрів. Сучасні тенденції дизайну інтер'єру житла: оздоблювальні матеріали – колір, фактура; тенденції колірного дизайну; методика проектування колористики житла. Оздоблювальні матеріали фасаду: типи оздоблювальних матеріалів; колір, фактура і текстура матеріалу, сучасні технології та матеріали; робота з каталогами матеріалів. Колірна композиція будинку: вплив природного оточення; архітектурна композиція і колір; геометричні форми житлового будинку; колірний паспорт фасаду.
Методи та критерії оцінювання: практичні графічні завдання, підсумковий тест
Критерії оцінювання результатів навчання: Завдання 1 Монохромна композиція – 10 балів Завдання 2 Абстракція – 10 балів Завдання 3 Двоколірна композиція – 10 балів Завдання 4 Колористика інтер’єру – 20 балів Завдання 5 Матеріали фасаду – 20 балів Тестування – 30 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1.Електронний навчально-методичний комплекс Основи архітектурного проектування (арх. кольорознавство) / О.О.Кайдановська, Я.В.Ракочий, О.Є.Панчишин – Львів : ВНС НУ «Львівська політехніка» (сертифікат № 03324). 2.Кириченко М.А., Кириченко І.М. Основи образотворчої грамоти. – К.: Вища школа, 2002. 3.Иттен И. Искусство цвета / Пер. с нем. – М.: Изд. Д.Аронов, 2001. 4.Печенюк Т. Кольорознавство. – Львів: «Грані-Т», 2009. 5.Саттон Т. Гармония цвета: Полное руководство по созданию цветовых комбинаций / Т.Саттон, Б.Виллен; Пер. с англ. – М.: Астрель, 2004.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).