Природоохоронна діяльність на території
Спеціальність: Архітектура та містобудування
Код дисципліни: 6.G17.10.E.137
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Містобудування
Лектор: к.арх., доц. Тупісь С.П
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Навчити студентів аналізувати просторові ситуації та застосовувати принципи природоохоронної діяльності на території для різних типів територій.
Інтегральної:
ІК. Здатність розв'язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері містобудування та архітектури, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов, на основі застосування сучасних архітектурних теорій та методів, засобів суміжних наук.
Загальних:
ЗК07. Здатність приймати обґрунтовані рішення.
Спеціальних (фахових):
СКО8. Усвідомлення теоретико-методологічних основ архітектурного проектування будівель і споруд, містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних об'єктів.
СК17. Усвідомлення теоретичних основ містобудування та здатність застосовувати їх для розв'язання складних спеціалізованих задач.
СК13. Здатність до розробки архітектурно-містобудівних рішень з урахуванням безпекових і санітарно-гігієнічних, інженерно-технічних, техніко-економічних вимог розрахунків, вимог щодо екологічності, енергоефективності, інклюзивності.
СК23. Здатність збирати та систематизувати інформацію щодо актуальних потреб країни, міської спільноти у розвитку архітектурного середовища.
?
Результати навчання: ПР16. Розуміти соціально-економічні, екологічні, етичні й естетичні наслідки пропонованих рішень у сфері містобудування та архітектури
ПР21. Усвідомлювати специфіку регіональних і місцевих природних, економічних, екологічних, соціальних та інших умов прийняття та реалізації містобудівних і архітектурних рішень
ПР22. Враховувати, інтерпретувати в конкретні просторові рішення контраверсійні інтереси держави, міської спільноти, розробляти партисипативні варіантні рішення в складних містобудівних ситуаціях
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни:
1. Основи управління проєктами розвитку територій
2. Основи охорони праці та безпека життєдіяльності
Супутні і наступні навчальні дисципліни:
1. Соціально-економічний аналіз територій
2. Містобудівне законодавство, документація
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна знайомить студентів з сучасними підходами до планування і розвитку територій в умовах постійних змін. Основна увага приділяється адаптації українських міст і територій до викликів війни, зміни клімату, демографічних змін та соціально-економічної нестабільності, антропогенному тиску на навколишнє середовище.
У курсі розглядаються різні моделі містобудівного розвитку, які дозволяють гнучко реагувати на нові виклики, зберігати життєздатність територій і забезпечувати безпечне, комфортне середовище життєдіяльності людини. Вивчаються принципи сталого і стійкого планування, інструменти адаптивного просторового розвитку, а також приклади українських міст, які вже запроваджують подібні рішення. Курс сприяє формуванню у студентів розуміння, як змінюється роль архітектора та містобудівника у кризовий час і час різких змін.
Практичні заняття спрямовані на аналіз територій, розробку адаптивних сценаріїв розвитку, а також на вивчення реальних прикладів з українського і міжнародного досвіду. Тут здобувачі розробляють проєктну концепцію сценарію містобудівного розвитку заданої території, застосовуючи природоохоронні принципи. Рекомендовані об'єкти мають значний потенціал для подальшого розвитку завдяки стратегічному розташуванню, природним ресурсам та соціально-економічним характеристикам. Актуальність розробки концептуальних сценаріїв для цих територій обумовлена необхідністю ефективного управління ресурсами, покращення інфраструктури та інтеграції інноваційних підходів у містобудівну практику. Враховуючи сучасні тенденції урбаністичного розвитку, такі території потребують сталого підходу, що дозволяє зберігати природні цінності, а також покращувати умови життя місцевих громад.
Опис: Практичні заняття:
Тема 1. Вступ до природоохоронної діяльності в містобудуванні
- Основні екологічні проблеми територій
- Екологічні принципи сталого розвитку міст
- Законодавча база природоохоронної діяльності в Україні
Тема 2. Екосистемний підхід у містобудуванні
- Урбаністичні екосистеми
- Взаємозв’язок між забудовою та довкіллям
- Взаємозв’язок між забудовою та довкіллям
Тема 3. Оцінка впливу на довкілля (ОВД)
- Що таке ОВД?
- Порядок проведення ОВД при реалізації містобудівних проєктів.
- Приклади документації
Тема 4. Зелена інфраструктура міста
- Парки, зелені зони, сквери
- Екологічна мережа населеного пункту
- Зелений каркас міста
Тема 5. Поводження з водними ресурсами
- Охорона поверхневих та підземних вод
- Стратегія поводження з дощовими водами
- Водні об’єкти як елемент містобудівної структури
Тема 8. Відходи та поводження з ними
- Роздільне збирання, переробка, утилізація
- Роль містобудівних рішень у мінімізації відходів
- Урбаністичне планування з урахуванням потоків відходів
Тема 9. Природно-заповідний фонд (ПЗФ) у межах міст
- Типи об’єктів ПЗФ
- Містобудівні обмеження при плануванні біля ПЗФ
- Інтеграція ПЗФ в міське середовище
Виконання розрахунково-графічної роботи (РГР):
І етап роботи – теоретичний:
- теоретичний екскурс про розвиток населених місць в умовах викликів сьогодення; представлення об’єкта проєктування
ІІ етап роботи – складання та затвердження завдання для РГР, а також окреслення теоретико-методологічних основ:
- визначення мети, завдань;
- формулювання природоохороного підходу;
- обґрунтування методики
ІІІ етап роботи – ознайомчий:
- виїзд на об’єкт;
- фотофіксація;
- збір додаткових даних;
- оцінка зовнішніх чинників, що можуть впливати на проєктування та розвиток дослідницького об’єкта
ІV етап роботи – загальна характеристика об’єкту:
- визначення основних характеристик території;
- узагальнення даних, що стосуються передумов його формування/організації/розвитку.
V етап роботи – передпроєктні дослідження:
- аналіз містобудівного контексту;
- аналіз зеленої інфраструктури;
- аналіз водних ресурсів;
- екологічний аналіз;
- оцінка ризиків та обмежень.
VІ етап роботи – нормативно-правове обґрунтування:
- вивчення та систематизація нормативно-правових актів, що регулюють природоохоронну діяльність в процесі розвитку територій;
- порівняльний аналіз українського та закордонного досвіду розроблення природоохоронних заходів у проєктних концепціях розвитку територій;
- узагальнення та систематизація результатів досліджень для визначення основних принципів і підходів до проєктування.
VІІ етап роботи – концептуальний:
- розроблення проєктної концепції сценарію природоохоронних заходів розвитку обраної ділянки;
- графічне обґрунтування концепції (опис, схема та модель);
- створення візуального ряду
VІІІ етап роботи – оформлення:
- підготовка графічного матеріалу;
- складання та оформлення пояснювальної записки
ІХ етап роботи – оцінка та коригування:
- проведення консультацій та експертних оцінок з метою коригування проєктних рішень;
- врахування зауважень і рекомендацій для покращення проєкту;
- допуск до захисту
Х етап роботи – презентаційний:
- представлення проєкту кафедрі та зацікавленим представникам органів місцевого самоврядування та профільних інституцій
Методи та критерії оцінювання: Кожний етап роботи оцінюється окремо. Семестрова оцінка є сумою всіх оцінок виконаних завдань протягом семестру. Студент складає альбом з аркушів формату А4 та текстову частину роботи (пояснювальну записку, обсягом 20 сторінок). До заліку у ВНС завантажуються 2 файли – аркуш креслень відповідно до вимог у форматі *.pdf (стиснутий до розміру 5 mb), а також пояснювальна записка у форматі *.doc або *.pdf (стиснута до розміру 5 mb). На останньому занятті проводиться захист РГР.
Критерії оцінювання результатів навчання: тестове завдання -10 балів, пояснювальна записка -20, графічна робота - 60, захист -10
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Базова
Білецький В. С., Черниш С. В. Екологія міст. Урбоекологія — Донецьк: ДонНТУ, 2010. Розглядаються екологічні проблеми міст, методи їх оцінювання та напрями покращення стану навколишнього середовища.
Трегобчук В. М. Екологічне планування та управління в містах — К.: Либідь, 2008.
Акцент на методах екологічного управління містобудівним розвитком.
Кухаренко В. М., Руденко Л. Г. Екологічні основи раціонального природокористування — Х.: ХНАМГ, 2012. Висвітлюються принципи сталого розвитку в контексті урбанізації.
Ковальчук І. П. Екологічне нормування в будівництві — К.: Основа, 2016. Присвячено нормативній базі з охорони довкілля в галузі будівництва.
ДБН Б.2.2-12:2019 Планування і забудова територій
Ian Douglas, Philip James Urban Ecology: An Introduction — Routledge, 2015.
Один із найкращих вступів до урбоекології на прикладі світових міст.
Beatley T. Green Urbanism: Learning from European Cities — Island Press, 2000.
Приклади екологічного планування в містах Західної Європи.
UN-Habitat Planning Sustainable Cities: Global Report on Human Settlements — 2009.
Петришин Г.П., Посацький Б.С., Ідак Ю.В., ред., 2021. Містобудівне проєктування. Частина І : Місто як об’єкт проєктування: Підручник. Львів : Видавництво Львівської політехніки.
Петришин Г.П., Посацький Б.С., Ідак Ю.В., ред., 2022. Містобудівне проєктування. Частина ІІ : Проєктування структурних елементів міста : Підручник. Львів : Видавництво Львівської політехніки.
Петришин Г.П., Соснова Н.С., Ідак Ю.В., Онуфрів Я.О., Любицький Р.І., 2023. Містобудівне проєктування : Нове поселення. Навч. посіб. Львів : Видавництво Львівської політехніки.
Допоміжна
Габрель, М. М., 2004. Просторова організація містобудівних систем. Київ: Видавничий дім А. С. С.
Габрель, М., Олійник, М. та Габрель, М., 2008. Рекомендації з просторового планування міст та територій. Львів : Вид-во Львівської обласної ради.
Географічна енциклопедія України, 1989–1993. Київ : Українська енциклопедія.
Гнесь, І. П., 2013. Багатоквартирне житло: тенденції еволюції : монографія. Львів : В-во Львівської політехніки.
Гусаков, В., Валетта, У., Вашкулат, О. та Нудельман, В., 1996. Регулювання використання та забудови території населених пунктів (зонінг): довідник. Київ : Падко.
Ґел Й., 2018. Міста для людей. Переклад з англійської Ольги Любарської, Київ : Основи.
Джекобс Дж., 2021. Смерть і життя великих американських міст. CANactions. (The Death And Life Of The Great American Cities, 1961).
Джигирей, В. С., 2006. Екологія та охорона навколишнього природного середовища: навчальний посібник. Київ : Знання.
Дідик, В. та Павлів, А., 2006. Планування міст: навчальний посібник. Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”.
Дорогунцов, С. І., Коценко, К. Ф., Хвесик М. А. та ін., 2005. Екологія: підручник. Київ: КНЕУ.
Дробенко, Г. О., Брусак, Р. Л. та Свірський Ю. І., 2001. Стратегічне планування розвитку територіальних громад. Львів : СПОЛОМ.
Злобін, Ю. А., 1998. Основи екології: підручник. Київ : Видавництво “Лібра”.
Івченко, А., 1999. Міста України: довідник. Київ : НВП “Картографія”.
Івченко, А., 2000. Містечка України: довідник. Київ : НВП “Картографія”.
Кучерявий, В. П., 2008. Озеленення населених місць. Львів : Світ.
Лернер, Ж., 2015. Акупунктура міста. Львів: Видавництво Старого Лева.
Мезенцев, К. В., Підгрушний, Г. П. та Мезенцева, Н. І., 2014. Регіональний розвиток в Україні: Суспільно-просторова нерівність і поляризація: монографія. Київ : ДП «Прінт Сервіс».
Містобудування: довідник проектувальника. 2006, 2-ге вид., доп. В. : Панченко Т.Ф., ред. Київ: Укрархбудінформ.
Організаційні форми та методи просторового планування адміністративних районів України з врахуванням досвіду Німеччини: мат. Міжнар. наук.-метод. семінару від 23 листопада 2007 р., 2008. В. : В.С., Кравців, ред. Львів: НАН України, Ін-т регіональних досліджень.
Плешкановська, А. М. та Савченко, О. Д., 2019. Епохи та міста. Київ : Інститут урбаністики.
Посацький, Б.С., 2007. Простір міста і міська культура (на зламі ХХ–ХХІ ст.). Львів: Вид-во Нац. ун-ту “Львівська політехніка”.
Рейнір де Грааф, 2019. Чотири стіни та дах: складна природа простої професії. CANactions.
Рекомендації по історичних міських ландшафтах. Резолюція 41, прийнята Генеральною конференцією ЮНЕСКО, Париж 25 [pdf]. 10-10.11.2011 р. Available at : http://unesdoc. unesco. org/images/0021/002150/215084r.
Рудницький, А. М., 2018. Розвиток містобудування на території західних областей України. В.: І., Дида, наук. ред. Львів : Ліга-Прес.
Русанова, І. В., 2015. Формування функціонально-планувальної структури моноцентричних міських агломерацій 60-80-их рр. ХХ століття (на прикладі Львівської агломерації). Львів : Растр-7.
Сміт Моніка Л., 2020. Міста. Перші 6000 років. Київ: КМ-БУКС
Спек Дж., 2019. Правила пішохідного міста. 101 крок зі створення кращих місць. CANactions.
Тімохін, В. О., 1996. Основи містобудування : навчальний посібник Київ : ІЗМН.
Удовиченко, В. П., 2003. Новітні моделі соціально-економічного розвитку міст в умовах формування ринкових відносин. Київ : Заповіт.
Урбаністичні студії: (Не)задоволення публічними просторами, 2017. Київ: Всесвіт.
Флорида Р., 2019. Криза урбанізму. Чому міста роблять нас нещасними. Київ :Наш формат.
Функціональний і композиційний аналіз територіального об’єкту (для КР «Комплексне дослідження архітектурного об’єкту»): Методичні вказівки для студентів спеціальностей 7.00120102.9900 «Містобудування», 7.00120102.0100 «Ландшафтна архітектура». Укл.: Посацький Б.С., Ідак Ю.В. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка». – 2012. – 27 с.
Bertaud, A., 2018. Order Without Design: How Markets Shape Cities, MIT Press.
Bryson, J.M., 2018. Strategic Planning for Public and Nonprofit Organizations: A Guide to Strengthening and Sustaining Organizational Achievement, 5th Edition. New York : John Wiley & Sons Inc.
City of dreams: Virtual Space/Public Space. [online]. Available at : http://www. bauarchitecture. com/research. cityofdreams. shtml#_ftn2.
Hall, P., 1998. Cities in Civilization : Culture, Technology and Urban order. London : Weidenfeld & Nicolson.
Hall, P., 2002. Cities of Tomorrow : An Intellectual History of Urban Planning and Design Since 1880. 4th edition. Oxford : Wiley-Blackwell.
9. 9. Інформаційні ресурси
Кабінет Міністрів України. (2017). Стратегія сталого розвитку України до 2030 року. https://www.kmu.gov.ua
Методичні рекомендації для закладів вищої освіти з підтримки принципів академічної доброчесності. URL: https://snau.edu.ua/wpcontent/uploads/2020/02/Methods_2019-Final.pdf
Наказ Про затвердження Вимог до оформлення дисертації. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0155-17#Text
Планування і забудова територій. ДБН Б.2.2-12:2019.
Положення про організацію навчального процесу в Національному університеті «Львівська політехніка». Наказ № 26-1-10 від 22 січня 2019 р. (зі змінами, наказ № 120-1-10 від 17 березня 2022 р.) URL: https://lpnu.ua/sites/default/files/2020/pages/2005/polozhennya-pro-organizaciyu-osvitnogo-procesu.pdf
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).