Пожежна тактика
Спеціальність: Пожежна безпека
Код дисципліни: 6.261.00.O.017
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Будівельні конструкції та мости
Лектор: 1к.т.н., ст.викладач Перетятко Богдан Маркович
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
- теоретичні та практичні основи пожежної тактики;
- тактичні можливості підрозділів на пожежних автомобілях основного та спеціального призначення;
- методику розрахунку сил і засобів для гасіння пожеж;
- основи управління оперативними діями пожежно-рятувальних підрозділів;
- особливості гасіння пожеж та проведення рятувальних робіт на об’єктах різноманітної форми власності;
- вимоги Статуту дій у надзвичайних ситуаціях, настанов, вказівок та інших керівних документів, які регламентують організацію та тактику гасіння пожеж.
Результати навчання: Навчальна дисципліна «Пожежна тактика» є нормативною дисципліною, що включається в навчальні плани як самостійна дисципліна обов’язкового вибору.
Основними завданнями вивчення дисципліни «Пожежна тактика» є вивчення тактичних можливостей пожежно-рятувальних підрозділів ОРС ЦЗ, основ організації гасіння пожеж, а також особливостей рятування людей, матеріальних цінностей та гасіння пожеж на об’єктах різного призначення.
РН15. Організовувати вивчення оперативно-тактичної характеристики району виїзду пожежно-рятувального підрозділу; розробляти плани пожежогасіння; виконувати розрахунок сил та засобів для ліквідації пожеж та їх наслідків; організовувати розвідку пожежі та моніторинг обстановки на пожежі; взаємодіяти з іншими пожежно-рятувальними підрозділами, службами району та об'єктів, що залучаються до ліквідування пожежі; організовувати зв’язок та забезпечувати взаємний обмін інформацією з залученими силами.
РН16. Оцінювати обстановку на пожежі, розраховувати параметри розвитку пожежі та прогнозувати її наслідки. Обирати та передбачати пріоритетність застосування вогнегасних речовин для гасіння пожеж, автоматичних систем пожежогасіння, систем зв’язку та відповідних видів протипожежної техніки; визначити вид пожежно-технічного та спеціального оснащення, основні тактичні прийоми з обмеження розвитку пожежі та її ліквідування, а також заходи безпеки для особового складу, який приймає участь у гасінні пожежі.
РН17. Керувати проведенням робіт з рятування та евакуювання людей, оперативного розгортання сил та засобів; діями з гасіння пожежі; згортанням сил і засобів та поверненням до місця постійної дислокації.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Безпека життєдіяльності
Тактика пожежогасіння та рятувальних робіт.
Автоматичні системи забезпечення протипожежного захисту.
Організація аварійно-рятувальних робіт.
Організація управління діяльністю органів та підрозділів цивільного захисту Пожежно-рятувальна підготовка та підготовка газодимозахисника
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Пожежна тактика» є нормативною дисципліною, що включається в навчальні плани як самостійна дисципліна обов’язкового вибору.
Обсяг навчального часу для вивчення дисципліни «Пожежна тактика» визначений державними вимогами і складає 210 академічних годин (7,0 кредитів EСTS), з яких 90 годин відведено на аудиторні заняття, 105 годин – самостійна робота студентів. У процесі опанування навчальним матеріалом студенти виконують курсовий проект. Форма підсумкового контролю знань – екзамен.
Опис: Навчальна дисципліна «Пожежна тактика» є нормативною дисципліною, що включається в навчальні плани як самостійна дисципліна обов’язкового вибору.
Основними завданнями вивчення дисципліни «Пожежна тактика» є вивчення тактичних можливостей пожежно-рятувальних підрозділів ОРС ЦЗ, основ організації гасіння пожеж, а також особливостей рятування людей, матеріальних цінностей та гасіння пожеж на об’єктах різного призначення.
Розділи курсу:
- Пожежа та її розвиток;
- Припинення горіння на пожежі;
- Тактичні можливості пожежних підрозділів;
- Організація гасіння пожеж;
- Дії підрозділів під час гасіння пожеж;
- Гасіння пожеж;
- Гасіння пожеж громадських об’єктів;
- Гасіння пожеж у будівлях промислових підприємств;
- Гасіння пожеж на відкритому просторі.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (20%): письмові звіти з практичних робіт
Підсумковий контроль (80%): іспит - письмова форма
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль: опитування на практичних заняттях та результат виконання курсового проекту.
Підсумковий контроль – семестровий екзамен.
Контрольні заходи (КЗ) курсовий проект і екзамен проводяться в письмовій формі або на комп’ютерах.
Екзамен перед комісією студент складає в усній формі з фіксацією запитань та оцінок відповідей на екзаменаційному листі.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1.Кодекс цивільного захисту України від 02.10.2012 № 5403-VI, чинний з 1 липня 2013 р.: – 2013. – 108 с.
2.Наказ МНС України від 26.04.2018 року №340 „Про затвердження Статуту дій у НС органів управління та підрозділів Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту та Статуту дій органів управління та підрозділів Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту під час гасіння пожеж”. – 209 с.
3.Наказ МНС України від 07.05.2007 р. № 312 „Про затвердження Правил безпеки праці в органах і підрозділах Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи”. – 2007, – 282 с.
4.Наказ ДСНС України від 01.04.2013 р. № 107 „Методичні рекомендації з експлуатації та ремонту пожежних рукавів”, К.:ДСНС – 2013 – 30 с.
5.Гаврилко О.А., Білінський Б.О., Перетятко Б.М., Холод П.Ф. „Пожежна безпека. Ч. 6. Пожежні автомобілі”, – 2019. – 191 с.
6.Насоси, вентилятори, компресори в пожежній техніці: Навч. посібник /Мандрус В.І., Юзьків Т.Б., Назарчук С.П., Ковалишин В.В. – Львів: Сполом, 2007. – 348 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Пожежна тактика (курсовий проєкт)
Спеціальність: Пожежна безпека
Код дисципліни: 6.261.00.O.019
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Будівельні конструкції та мости
Лектор: к.т.н., ст.викладач Перетятко Богдан Маркович
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
- теоретичні та практичні основи пожежної тактики;
- тактичні можливості підрозділів на пожежних автомобілях основного та спеціального призначення;
- методику розрахунку сил і засобів для гасіння пожеж;
- основи управління оперативними діями пожежно-рятувальних підрозділів;
- особливості гасіння пожеж та проведення рятувальних робіт на об’єктах різноманітної форми власності;
- вимоги Статуту дій у надзвичайних ситуаціях, настанов, вказівок та інших керівних документів, які регламентують організацію та тактику гасіння пожеж.
Результати навчання: Навчальна дисципліна «Пожежна тактика» є нормативною дисципліною, що включається в навчальні плани як самостійна дисципліна обов’язкового вибору.
Основними завданнями вивчення дисципліни «Пожежна тактика» є вивчення тактичних можливостей пожежно-рятувальних підрозділів ОРС ЦЗ, основ організації гасіння пожеж, а також особливостей рятування людей, матеріальних цінностей та гасіння пожеж на об’єктах різного призначення.
РН15. Організовувати вивчення оперативно-тактичної характеристики району виїзду пожежно-рятувального підрозділу; розробляти плани пожежогасіння; виконувати розрахунок сил та засобів для ліквідації пожеж та їх наслідків; організовувати розвідку пожежі та моніторинг обстановки на пожежі; взаємодіяти з іншими пожежно-рятувальними підрозділами, службами району та об'єктів, що залучаються до ліквідування пожежі; організовувати зв’язок та забезпечувати взаємний обмін інформацією з залученими силами.
РН16. Оцінювати обстановку на пожежі, розраховувати параметри розвитку пожежі та прогнозувати її наслідки. Обирати та передбачати пріоритетність застосування вогнегасних речовин для гасіння пожеж, автоматичних систем пожежогасіння, систем зв’язку та відповідних видів протипожежної техніки; визначити вид пожежно-технічного та спеціального оснащення, основні тактичні прийоми з обмеження розвитку пожежі та її ліквідування, а також заходи безпеки для особового складу, який приймає участь у гасінні пожежі.
РН17. Керувати проведенням робіт з рятування та евакуювання людей, оперативного розгортання сил та засобів; діями з гасіння пожежі; згортанням сил і засобів та поверненням до місця постійної дислокації.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Прореквізити:
Безпека життєдіяльності
Тактика пожежогасіння та рятувальних робіт.
Автоматичні системи забезпечення протипожежного захисту.
Організація аварійно-рятувальних робіт.
Організація управління діяльністю органів та підрозділів цивільного захисту Пожежно-рятувальна підготовка та підготовка газодимозахисника
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Пожежна тактика» є нормативною дисципліною, що включається в навчальні плани як самостійна дисципліна обов’язкового вибору.
Основними завданнями вивчення дисципліни «Пожежна тактика» є вивчення тактичних можливостей пожежно-рятувальних підрозділів ОРС ЦЗ, основ організації гасіння пожеж, а також особливостей рятування людей, матеріальних цінностей та гасіння пожеж на об’єктах різного призначення.
Розділи курсу:
- Пожежа та її розвиток;
- Припинення горіння на пожежі;
- Тактичні можливості пожежних підрозділів;
- Організація гасіння пожеж;
- Дії підрозділів під час гасіння пожеж;
- Гасіння пожеж;
- Гасіння пожеж громадських об’єктів;
- Гасіння пожеж у будівлях промислових підприємств;
- Гасіння пожеж на відкритому просторі.
Опис: Навчальна дисципліна «Пожежна тактика» є нормативною дисципліною, що включається в навчальні плани як самостійна дисципліна обов’язкового вибору.
Основними завданнями вивчення дисципліни «Пожежна тактика» є вивчення тактичних можливостей пожежно-рятувальних підрозділів ОРС ЦЗ, основ організації гасіння пожеж, а також особливостей рятування людей, матеріальних цінностей та гасіння пожеж на об’єктах різного призначення.
Розділи курсу:
- Пожежа та її розвиток;
- Припинення горіння на пожежі;
- Тактичні можливості пожежних підрозділів;
- Організація гасіння пожеж;
- Дії підрозділів під час гасіння пожеж;
- Гасіння пожеж;
- Гасіння пожеж громадських об’єктів;
- Гасіння пожеж у будівлях промислових підприємств;
- Гасіння пожеж на відкритому просторі.
Методи та критерії оцінювання: Виконання курсового проекту (10%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (20%): письмові звіти з практичних робіт
Підсумковий контроль (80%): іспит - письмова форма
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1.Кодекс цивільного захисту України від 02.10.2012 № 5403-VI, чинний з 1 липня 2013 р.: – 2013. – 108 с.
2.Наказ МНС України від 26.04.2018 року №340 „Про затвердження Статуту дій у НС органів управління та підрозділів Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту та Статуту дій органів управління та підрозділів Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту під час гасіння пожеж”. – 209 с.
3.Наказ МНС України від 07.05.2007 р. № 312 „Про затвердження Правил безпеки праці в органах і підрозділах Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи”. – 2007, – 282 с.
4.Наказ ДСНС України від 01.04.2013 р. № 107 „Методичні рекомендації з експлуатації та ремонту пожежних рукавів”, К.:ДСНС – 2013 – 30 с.
5.Гаврилко О.А., Білінський Б.О., Перетятко Б.М., Холод П.Ф. „Пожежна безпека. Ч. 6. Пожежні автомобілі”, – 2019. – 191 с.
6.Насоси, вентилятори, компресори в пожежній техніці: Навч. посібник /Мандрус В.І., Юзьків Т.Б., Назарчук С.П., Ковалишин В.В. – Львів: Сполом, 2007. – 348 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).