Теоретична механіка

Спеціальність: Пожежна безпека
Код дисципліни: 6.261.00.O.020
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Технічна механіка та інженерна графіка
Лектор: Зінько Я. А. Дзюбик Л. В.
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання дисципліни «Теоретична механіка є створення бази для викладання інженерних дисциплін і формування навиків наукових досліджень відповідно до державних стандартів підготовки спеціалістів.
Завдання: інтегральна компетентність: - здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та проблеми, які характеризуються комплексністю та невизначеністю умов, під час практичної діяльності або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та ме-тодів моніторингу та прогнозування, запобігання виникненню пожеж та їх гасіння (ІНТ). загальні компетентності: - здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу (ЗК03). спеціальні (фахові, предметні) компетентності: - здатність до розрахунків та перевірки елементів систем протипожеж-ного водопостачання, проектів протипожежного водопостачання щодо від-повідності вимогам пожежної безпеки (СК08).
Результати навчання: РН04. Пояснювати процеси впливу небе-зпечних чинників пожежі на навколишнє середовище; застосовувати теорії захис-ту людини, матеріальних цінностей і до-вкілля від впливу небезпечних чинників пожежі, знання математичних та приро-дничих наук у сфері професійної діяльності. РН09. Вибирати та оцінювати парамет-ри систем протипожежного водопостачання; застосовувати знання законів гід-равліки, механіки рідин та газів під час перевірки проектів та контролю систем водопостачання.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Фізика; Числові методи та інформаційні технології в будівництві. Супутні і наступні навчальні дисципліни: Будівельна механіка.
Короткий зміст навчальної програми: Теоретична механіка – фундаментальна навчальна дисципліна, мовою якої є математика. Теоретична механіка моделює навколишній світ використовуючи три основні моделі матеріальних об’єктів – абсолютно тверде тіло, матеріальна точка, механічна система. На основі цих трьох основних моделей, використовуючи принципи дискретності та континуальності формуються моделі матеріальних об’єктів для проведення статичного, кінематичного та динамічного дослідження та розрахунку складних технічних систем. Теоретична механіка є ос-новою для таких дисциплін, як опір матеріалів, будівельна механіка.
Опис: Статика твердого тіла. Система збіжних сил. Моменти сил відносно центра і осі. Теорія пар сил. Довільна система сил. Плоскі ферми. Тертя. Центр ваги. Вступ до кінематики. Прості види руху твердого тіла. Плоскопаралельний (плоский) рух твердого тіла. Складний рух точки. Динаміка точки і механічної системи. Вступ до динаміки. Коливний рух матеріальної точки. Вимушені коливання матеріальної точки під дією періодичної збурюючої сили. Механічна система. Геометрія мас. Загальні теореми динаміки. Теорема про рух центра мас системи. Теорема про зміну кінетичної енергії. Принцип Даламбера. Принцип можливих переміщень.
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами: 1. Захист розрахунково-графічних робіт шляхом усного опитування теоре-тичного матеріалу за темою роботи. 2. Захист звітів до практичних робіт у письмовій формі шляхом проведення контрольного заходу за тематикою роботи у вигляді тесту. 3. Перевірка якості вивчення теоретичного матеріалу за темах практичних занять.
Критерії оцінювання результатів навчання: Форма звітності – залік Поточний контроль: 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Література 1. І.В.Кузьо, Т.-Н. М. Ванькович, Я. А. Зінько. Теоретична механіка. Статика. Кінематика. Навчальний посібник. – Львів: «Растр-7», 2010. - 324 с. 2. І. В.Кузьо, Т.-Н. М. Ванькович, Я. А. Зінько, М. В. Боженко. Теоретична механіка. Динаміка твердого тіла. Принципи механіки: Навч. посібник/. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка». 2009. - 132 с. 3. Смерека І. П., Кузьо І. В., Придиба В. Т., Зінько Я. А.Теоретична механіка. Навчальний посібник для студентів дистанційної форми навчання. Львів. 2004. 4. Смерека І.П., Барвінський А.Ф., Білоус Б.Д., Кузьо І.В., Зінько Я.А. Короткий довідник з теоретичної механіки. Навчальний посібник. Львів, 2001. 5. Божидарнік В.В.. Величко Л.Д. Методика розв’язування і збірник задач з теоретичної механіки. Луцьк. 2003. 6. І. В .Кузьо, Т.-Н. М. Ванькович, Я. А. Зінько. Теоретична механіка. Спеціальні розділи: Навч. посібник/. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка». 2011. - 110 с. 7. І. В. Кузьо, Т.-Н. М. Ванькович, Я. А. Зінько. Теоретична механіка. Динаміка. Кн. 1. Навчальний посібник. – Львів: «Растр-7», 2012. – 442 с. 8. І. В. Кузьо, Т.-Н. М. Ванькович, Я. А. Зінько.Т еоретична механіка. Динаміка. Кн. 2. Навчальний посібник. – Львів: «Растр-7», 2012. – 336 с. 9. Зінько Я. А. , Кузьо І. В. Збірник задач з теоретичної механіки. Ч. 1 . Статика. Львів: Видавництво Національного університету „Львівська політехніка”. 2015. – 85 с. 10. Кузьо І. В., Зінько Я. А., Ванькович Т.-Н. М. та ін. Теоретична механіка. Підручник для студентів Вищих навч. закл. Харків, Фоліо. 2017. 780 с. 11. Зінько Я. А., Кузьо І. В., Дзюбик Л. В. Збірник задач з теоретичної механіки. ч. ІІ. Кінематика: навч. посібник. Львів: Вид-во НУ «Львівська політехніка», 2017. – 92 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).