Пожежна і виробнича автоматика

Спеціальність: Пожежна безпека
Код дисципліни: 6.261.01.E.045
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Автоматизація та комп'ютерно-інтегровані технології
Лектор: доцент, к.т.н. Васильківський Ігор Степанович
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни “Пожежна і виробнича автоматика” є набуття студентами теоретичних та практичних знань з основ контрольно-вимірювальної техніки, а також будови і функціонування автоматичних систем пожежної сигналізації і пожежогасіння.
Завдання: знати: - нормативні документи, які необхідні при проектуванні, монтажі та експлуатації пожежної автоматики; - принцип дії і порядок застосування первинних перетворювачів та вторинних приладів, що використовуються в системах автоматичного вимірювання і контролю технологічних процесів, а також методику їх повірки; - принцип дії і порядок застосування пристроїв систем автоматичного управління технологічними процесами, пожежної сигналізації і пожежогасіння,. вміти: - проаналізувати можливі варіанти побудови автоматизованої системи контролю та сигналізації технологічних параметрів згідно нормативної документації; - розробляти та проектувати функціональні схеми автоматизації для систем пожежної автоматики; - оцінювати якість роботи конкретної схеми автоматизації
Результати навчання: - здатність продемонструвати знання основ дисципліни, що стосуються будови і області застосування різних систем вимірювання, методів їх розрахунку і вибору, принципів побудови і функціонування. - здатність продемонструвати знання та розуміння методологій проектування, відповідних нормативних документів, чинних стандартів і технічних умов. - здатність продемонструвати знання сучасного рівня та новітніх технологій в галузі виробничої і пожежної автоматики, зокрема, знання будови, функціональних можливостей, розрахунку і вибору приладів, пожежних сповіщувачів. - застосовувати знання основ технологічних процесів, технічних характеристик, конструкційних особливостей, призначення і правил експлуатації устаткування для вирішення інженерних задач спеціальності. - розробляти системи автоматичного вимірювання, контролю, регулювання, блокування, захисту технологічних процесів; вміти синтезувати структуру цих систем та вибирати пристрої для реалізації необхідних функціональних можливостей. - вміти читати проектну та конструкторську документацію під час розроблення пристроїв систем автоматизації з врахуванням вимог відповідних нормативно-правових документів, стандартів, інструкцій. - оцінювати отримані результати та аргументовано захищати прийняті рішення. - здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати рішення. - здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: - Вища математика; - Інформатика та комп'ютерна техніка; - Фізика; - Інженерна і комп'ютерна графіка; - Теоретична механіка. Кореквізити: - Електротехніка та пожежна профілактика в електроустановках; - Опір матеріалів
Короткий зміст навчальної програми: Основні поняття про автоматизацію. Класифікація систем та пристроїв автоматизації. Методи раннього виявлення загорань. Загальні положення при проектуванні автоматики. Системи автоматичного вимірювання і контролю параметрів технологічного процесу. Основи теорії вимірювання Первинні вимірювальні перетворювачі температури, тиску, витрати і рівня. Вторинні прилади контролю технологічних параметрів. Автоматичний аналітичний контроль вибухонебезпечного повітряного середовища промислових підприємств, а також - його запиленості. Системи автоматичного управління технологічними процесами. Автоматичний захист технологічних процесів. Особливості управління пожежо- і вибухонебезпечними технологічними процесами. Загальні принципи побудови систем автоматичного захисту. Системи аварійної сигналізації і захисту. Призначення, область використання, будова, принцип роботи та технічні характеристики найбільш поширених технічних засобів пожежної автоматики. Необхідність об'єкта в засобах пожежної сигналізації. Класифікація технічних засобів пожежної сигналізації. Методи контролю пожежного стану об'єкта засобами пожежної сигналізації. Технічні засоби виявлення пожежі. Пожежні сповіщувачі. Технічні характеристики і способи їх розміщення.
Опис: Вступ. Значення пожежної і виробничої автоматики. Основні поняття про автоматизацію. Класифікація систем та пристроїв автоматизації. Методи раннього виявлення загорань. Загальні положення при проектуванні автоматики. Системи автоматичного вимірювання і контролю параметрів технологічного процесу: будова, основні параметри і характеристики. Основи теорії вимірювання. Первинні вимірювальні перетворювачі температури, тиску, витрати і рівня. Вторинні прилади контролю технологічних параметрів. Автоматичний аналітичний контроль вибухонебезпечного повітряного середовища промислових підприємств. Основні види газоаналізаторів, принцип дії, будова, умови експлуатації та правила встановлення. Автоматичний контроль запиленості повітряного середовища на промислових об'єктах. Системи автоматичного управління технологічними процесами. Основні частини систем, принципи функціонування, закони регулювання, технічні засоби автоматизації. Автоматичний захист технологічних процесів. Особливості управління пожежо- і вибухонебезпечними технологічними процесами. Загальні принципи побудови систем автоматичного захисту. Елементи теорії логіки пристроїв захисту. Системи аварійної сигналізації і захисту. Призначення, область використання, будова, принцип роботи та технічні характеристики найбільш поширених технічних засобів пожежної автоматики. Необхідність об’єкта в засобах пожежної сигналізації. Класифікація технічних засобів пожежної сигналізації. Методи контролю пожежного стану об’єкта засобами пожежної сигналізації. Технічні засоби виявлення пожежі. Пожежні сповіщувачі. Технічні характеристики і способи їх розміщення.
Методи та критерії оцінювання: 1. Поточний контроль – опитування на лабораторних заняттях. 2. Підсумковий контроль – залік.
Критерії оцінювання результатів навчання: - Поточний контроль (40%): письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування; - підсумковий контроль (60%, залік): контрольно-розрахункова робота.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Державні будівельні норми України . Пожежна автоматика будинків і споруд ДБН В.2.5-13-98. - К. : Держвидав України, 1999 -77 с. 2. Дерев’янко О.А., та ін. Автоматика для запобігання вибухам та пожежам. Посібник. – Харків: вид-во УЦЗУ, 2007 – 323 с. 3. Тименский М.Н.и Зуйков Г.М. Контрольно - измерительные приборы для противопожарной и противовзрывной защиты.: Справочник М. : Стройиздат, 1982. - 256 с. 4. Воробйов О. І. Системи пожежогасіння: Навч. посібник. – Львів: ЛДУБЖ МНСУ, 2008. – 158 с. 5. Фарзане Н.Г., Л.В.Илясов, А.Ю.Алим-Заде. Технологические измерения и приборы. Учебн. для студентов вузов по специальности «Автоматизация технологических процессов и производств» – М.: Высшая школа, 1989.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).