Техніка цивільного захисту

Спеціальність: Пожежна безпека
Код дисципліни: 6.261.02.E.055
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Будівельні конструкції та мости
Лектор: к.т.н., доцент Гаврилко Олександр Андрійович
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування інженерних знань, умінь та навичок, що дозволяють ефективно використовувати пожежну та аварійно-рятувальну техніку при гасінні пожеж, проведенні аварійно-рятувальних робіт та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: загальних: КЗ09. Навички здійснення безпечної діяльності. Фахових: ФК27. Здатність до розуміння характеристик аварійно-рятувальної, протипожежної, спеціальної техніки, засобів зв'язку, пожежно-технічного оснащення та застосування їх при гасінні пожеж. ФК28. Здатність організовувати експлуатацію аварійно-рятувальної, протипожежної, спеціальної техніки, засобів зв'язку, обладнання димовидалення та пожежно-технічного оснащення. Фахові компетентності професійного спрямування (ФКС): ФКС 104. Здатність до участі в управлінні комплексними проектами з забезпечення пожежної безпеки з усвідомленням відповідальності за прийняті рішення та забезпеченням якості робіт.
Результати навчання: Формування у студентів інженерних знань, умінь та сучасних методів що дозволяють ефективно використовувати техніку цивільного захисту при проведенні аварійно-рятувальних робіт та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій. РН19. Визначати необхідну та достатню кількість аварійно-рятувальної, протипожежної, спеціальної техніки, засобів зв'язку та пожежно-технічного оснащення, використовуючи можливості їх конструктивних і технічних характеристик. РН20. Оцінювати технічний стан аварійно-рятувальної, протипожежної, спеціальної техніки, засобів зв'язку, обладнання димовидалення та пожежно-технічного оснащення, контролювати безпечну роботу ланок газодимозахисної служби.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Прореквізити: Пожежна та аврійно-рятувальна техніка. Пожежно-рятувальна підготовка та підготовка газодимозахисника. Кореквізити: Автоматичні системи забезпечення протипожежного захисту. Основи проектування і конструювання інженерної та аварійно-рятувальної техніки.
Короткий зміст навчальної програми: Курс „Техніки цивільного захисту” охоплює принципи, методи та прийоми застосування техніки цивільного захитсу при проведенні необхідних інженерних та аврійно рятувальних робіт, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, тощо. Передбачає формування інженерних знань, умінь та навичок, що дозволяють ефективно використовувати техніку цивільного захисту при проведенні невідкладних інженерних та аварійно-рятувальних робіт та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій. Основні розділи: Немеханізований та механізований аварійно-рятувальний інструмент. Пожежні насоси і мотопомпи. Аварійно-рятувальні автомобілі. Інженерна техніка цивільного захисту.
Опис: Курс „Техніки цивільного захисту” передбачає формування інженерних знань, умінь та навичок, що дозволяють ефективно використовувати інженерну техніку цивільного захисту при проведенні аварійно-рятувальних робіт та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій. Основні теми: Аварійно-рятувальний інструмент. Спеціальні пожежні автомобілі. Аварійно-рятувальні автомобілі. Інженерна техніка ліквідації надзвичайних ситуацій. Автомобілі подолання перешкод. Автомобілі для механізації земляних робіт. Автокрани. Гусеничні машини.
Методи та критерії оцінювання: Письмові звіти з практичних робіт оформлюються у вигляді звітів або рефератів, усне опитування проводиться шляхом евристичних бесід, оцінка за виконану контрольну роботу, оцінка за екзамен у письмово(тест) та усній формі.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (20%): письмові звіти з практичних робіт і результат виконання контрольної роботи. Підсумковий контроль (80%): іспит - письмова форма
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1.Кодекс цивільного захисту України від 02.10.2012 № 5403-VI, чинний з 1 липня 2013 р.: 2013. 108 с. 2.Наказ МНС України від 26.04.2018 року №340 „Про затвердження Статуту дій у НС органів управління та підрозділів Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту та Статуту дій органів управління та підрозділів Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту під час гасіння пожеж”. 209 с. 3.Наказ МНС України від 07.05.2007 р. №312 „Про затвердження Правил безпеки праці в органах і підрозділах Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи”. 2007, 282 с. 4.Наказ ДСНС України від 01.04.2013 р. №107 „Методичні рекомендації з експлуатації та ремонту пожежних рукавів”, К.:ДСНС, 2013. 30 с. 5.Гаврилко О.А., Білінський Б.О., Перетятко Б.М., Холод П.Ф. „Пожежна безпека. Ч. 6. Пожежні автомобілі”, 2019. 191 с. 6.Насоси, вентилятори, компресори в пожежній техніці: Навч. посібник /Мандрус В.І., Юзьків Т.Б., Назарчук С.П., Ковалишин В.В. Львів: Сполом, 2007. 348 с. 7. https://www.dsns.gov.ua//. 8. https://idundcz.dsns.gov.ua/.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).