Теорія розвитку та припинення горіння
Спеціальність: Пожежна безпека
Код дисципліни: 6.261.00.O.031
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Фізична, аналітична та загальна хімія
Лектор: доц. Олійник Ліліанна Петрівна
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Навички здійснення безпечної діяльності.
К10. Прагнення до збереження навколишнього середовища
- користуватися прийомами логічного мислення (аналізу, синтезу, порівнння, абстрагування, узагальнення тощо);
- спостерігати і пояснювати хімічні явища, що відбуваються в природі, в лабораторії, на виробництві і в повсякденному житті;
- самостійно поповнювати, систематизувати і застосовувати знання;
фахові компетентності:
К14. Здатність оперувати характеристиками горючих речовин та матеріалів, розуміти механізм процесів горіння і вибуху, обставини, дії та процеси, що спричиняють виникненню пожежі та її розвитку.
К15. Здатність організовувати нагляд (контроль) за виконанням вимог пожежної безпеки, обґрунтування заходів, спрямованих на усунення порушень, посилення протипожежного захисту.
К20. Здатність виявляти та усувати причини і умови, що сприяють виникненню та поширенню пожежі в (від) електроустановках(ок).
Результати навчання: • знати теоретичні основи процесів окислення, що приводять до загоряння;
• закономірності горіння газо - повітряних сумішей, рідин і твердих горючих матеріалів органічного та неорганічного походження;
• класифікацію горючих матеріалів, класифікацію пожеж і стадії їх розвитку, загальні принципи механізмів припинення горіння та вогнегасні засоби;
• вміти розрахувати об’єм повітря для горіння, склад і об’єм продуктів горіння;
концентраційні межі розповсюдження полум’я, теплові ефекти реакції, теплоти горіння, температуру горіння і вибуху, температурні межі розповсюдження полум’я для рідин та температури спалаху і займання, мінімальну концентрацію флегматизатора для припинення горіння;
• визначати площу, периметр і фронт пожежі
• оцінювати ступінь пожежної небезпеки речовин і матеріалів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Вища математика;
• загальна фізика;
• хімія
Короткий зміст навчальної програми: Основні відомості про процеси горіння, як окисно-відновну реакцію. Продукти горіння. Матеріальний і тепловий баланс процесів горіння. Механізми виникнення і припинення горіння. Теплове і ланцюгове займання речовин. Закономірності горіння газо- і пароповітряних сумішей, рідин, твердих горючих матеріалів і пилоповітряних сумішей. Розвиток пожежі і її параметри. Особливості перебігу пожежі залежно від конкретних умов. Механізми дії засобів профілактики пожежі і її гасіння.
Опис: Основні поняття. Горіння. Пожежа, пожежна небезпека, пожежна небезпечність. Горючі і негорючі речовини. Оцінка пожежної небезпечності речовини і матеріалів. Сутність процесу горіння. Горіння, як окисно-відновний процес. Умови виникнення та припинення горіння. Горючі системи.
Типи процесів горіння. Кінетичне і дифузійне горіння. Ламінарне і турбулентне полум’я. Матеріальний баланс процесу горіння. Складання хімічних рівнянь процесу горіння. Розрахунок кількості повітря, що витрачається при горінні речовин. Коефіцієнт надлишку повітря. Бідні і багаті горючі суміші.
Продукти горіння. Властивості і характеристика продуктів повного і неповного горіння. Дим. Розрахунок кількості і складу продуктів горіння в умовах повного горіння. Теплота згоряння речовин. Вища і нижча теплота згоряння. Розрахунок теплот згоряння індивідуальних речовин і їх сумішей.Температура горіння. Дійсна, теоретична і колориметрична температура горіння. Експериментальне визначення температури горіння. Розрахунок калориметричної температури горіння.
“Виникнення процесу горіння” Пероксидна теорія горіння і її сучасне трактування. Ланцюгові реакції. Розгалужені і нерозгалужені ланцюгові процеси. Інгібітори ланцюгових процесів.Теорія самоспалахування. Температура самоспалахува-ння. Самозаймання горючих систем. Самозаймання олив.
Хімічне самозаймання. Примусове займання горючих систем.
“Особливості горіння газоповітряних сумішей, рідин і твердих матеріалів”.
Горіння рідин. Горіння твердих речовин і пилоповітряних сумішей. Класифікація пилу за вибухопожежною небезпекою. Класифікація пожеж. Динаміка пожежі, стадії її розвитку. Пожежа та явища, що її супроводжують. Визначення площі пожежі. Визначення периметру пожежі. Визначення фронту пожежі.
Механізм припинення горіння. Вогнегасні засоби.
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, розвязування задач, (30%)
• підсумковий контроль (70 %, контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (70%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Письмово-усний контроль – 20 балів.
Захист лабораторних робіт – 10 балів.
Екзаменаційний контроль - 70 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Г.І. Єлагін, М.Г. Шкарабура, М.А. Кришталь, О.М. Тищенко. Основи теорії розвитку і припинення горіння, – Черкаси: ЧІПБ, 2001 – 448с.
2. О.І. Прокоф’єв, Б.Г. Демчина, Т.М. Шналь і інш. Посібник з основ теорії горіння. Львів, НУ “ЛП”, 2002.
3. Єлагін Г.І. Основи теорії розвитку і припинення горіння. Збірник задач і вправ. – Черкаси: ЧІПБ, 2001. – 63 с.
4. Єлагін Г.І. Основи теорії розвитку і припинення горіння. Збірник з лабораторних робіт. – Черкаси: ЧІПБ, 2001. – 63 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).