Пожежна профілактика технологічних процесів
Спеціальність: Пожежна безпека
Код дисципліни: 6.261.00.O.035
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Будівельні конструкції та мости
Лектор: доцент, к.т.н., доцент Гаврилко Олександр Андрійович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:
загальних:
КЗ06. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
КЗ09. Навички здійснення безпечної діяльності.
КЗ10. Прагнення до збереження навколишнього середовища.
Фахових:
К12. Здатність оперувати термінами та визначеннями понять стосовно пожежної безпеки, параметрів небезпечних чинників пожежі.
К16. Здатність оцінювати відповідність технологічних процесів вимогам пожежної безпеки, розроблення та обґрунтування заходів, спрямованих на усунення порушень.
Фахові компетентності професійного спрямування (ФКС)
ФКС 104. Здатність до участі в управлінні комплексними проектами з забезпечення пожежної безпеки з усвідомленням відповідальності за прийняті рішення та забезпеченням якості робіт.
Результати навчання: Знати поняття про технологічні процеси, апарати та їх класифікацію;
знати фізико-хімічні закономірності в технологіях та технологічні параметри, що впливають на техногенну небезпеку процесів та апаратів;
знати методику аналізу пожежовибухонебезпеки середовища в апаратах, виробничих приміщеннях та на відкритих технологічних майданчиках;
знати методику аналізу пожежовибухонебезпеки середовища в технологічних процесах при аварійних ситуаціях;
знати класифікацію виробничих джерел запалювання та заходи проти їх виникнення;
знати умови і шляхи поширення пожежі на виробництві та заходи із запобігання поширення вогню;
вміти визначати категорію приміщень і будівель за вибухопожежною та пожежною небезпекою.
РН07. Аналізувати пожежну небезпеку і рівень протипожежного захисту технологічних апаратів і обладнання; оцінювати наявні системи протипожежного захисту технологічних процесів; визначати технічні засоби та заходи для запобігання вибухів та пожеж у технологічних процесах.
РН08. Аналізувати стан протипожежного захисту об’єкта та ступінь виконання розпорядчих документів з питань забезпечення пожежної безпеки.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити:
Фізика.
Теоретична механіка.
Будівельні конструкції.
Термодинаміка і теплопередача.
Теорія розвитку та припинення горіння.
Основи охорони праці та безпека життєдіяльності
Кореквізити:
Будівлі та споруди та їх поведінка в умовах пожежі, частина 1.
Будівлі та споруди та їх поведінка в умовах пожежі, частина 2.
Автоматичні системи забезпечення протипожежного захисту
Пожежна і виробнича автоматика
Короткий зміст навчальної програми: Теоретичні основи технології пожежовибухонебезпечних виробництв. Класифікація основних технологічних процесів та апаратів. Аналіз умов утворення вибухопожежонебезпечного середовища у технологічному обладнанні. Пожежна безпека виходу горючих речовин із пошкодженого технологічного обладнання. Категорування приміщень та будівель за вибухопожежною і пожежною небезпекою. Виробничі джерела запалювання. Запобігання поширення пожежі на виробництві. Методика вивчення пожежовибухонебезпеки виробництва та основні напрямки пожежної безпеки. Пожежна профілактика процесів механічної обробки твердих речовин та матеріалів. Пожежна профілактика процесів транспортування горючих речовин. Пожежна профілактика теплових процесів. Пожежна профілактика процесів фарбування і сушіння. Пожежна профілактика процесів ректифікації.
Опис: Розділ 1. Теоретичні основи пожежної профілактики технологічних процесів та апаратів.
Тема№1.1.Теоретичні основи технології пожежовибухонебезпеч-них виробництв.
Тема№1.2. Класифікація технологічних процесів та апаратів.
Тема №1.3. Оцінка умов утворення вибухопожежонебезпечного середовища у технологічному обладнанні.
Тема №1.4. Пожежна безпека виходу горючих речовин із
нормально працюючих технологічних апаратів
Тема №1.5. Пожежна безпека виходу горючих речовин із пошкодженого технологічного обладнання.
Тема №1.6. Причини пошкодження технологічного обладнання та способи забезпечення пожежної безпеки
Тема №1.7. Категорування приміщень та будівель та зовнішніх установок за вибухопожежною і пожежною небезпекою.
Тема №1.8.Виробничі джерела запалювання.
Тема№1.9. Запобігання поширення пожежі на виробництві шляхом обмеження кількості горючих речовин і матеріалів
Тема №1.10. Запобігання поширення пожежі на виробництві виробничими комунікаціями.
Тема №1.11. Запобігання поширення пожежі на виробництві при руйнуванні технологічного обладнання.
Розділ 2. Пожежна профілактика технологічних процесів.
Тема №2.1. Пожежна профілактика процесів механічної обробки твердих речовин та матеріалів.
Тема №2.2. Пожежна профілактика теплових та масообмінних
процесів.
Тема №2.3. Пожежна профілактика процесів транспортування горючих речовин.
Тема №2.4. Пожежна профілактика хімічних процесів.
Методи та критерії оцінювання: Усне опитування, оцінка за курсовий проект
підсумковий контроль у вигляді екзамену: письмово-усна форма
Критерії оцінювання результатів навчання: Усне опитування, курсовий проект (30%)
підсумковий контроль: письмово-усна форма (70%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Кодекс цивільного захисту України. Відомості Верховної Ради (ВВР), 2013, № 34-35. 2. Правила пожежної безпеки в Україні /Київ: Укрархстройинформ, 2004. 195 с. 3. НАПБ Б.03.002-2007. Норми визначення категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою. 4. Мозговий Г.О. Методичні вказівки до виконання курсового проекту з дисципліни «Пожежна профілактика технологічних процесів» / Г. Мозговий, В. Олійник. Харків: АЦЗУ, 2004. 73 с. 4.Павлюк Ю.Е., Ференц Н.О. Аналіз пожежної небезпеки технологічних процесів виробництв. – Львів: ЛДУБЖД, 2008. 170 с. 5. Михайлюк О.П. Теоретичні основи пожежної профілактики технологічних процесів та апаратів / Михайлюк О.П., Олійник В.В., Мозговий Г.О. Харків: АЦЗУ, 2004. 407 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Пожежна профілактика технологічних процесів (курсовий проєкт)
Спеціальність: Пожежна безпека
Код дисципліни: 6.261.00.O.036
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Будівельні конструкції та мости
Лектор: доцент, к.т.н., доцент Гаврилко Олександр Андрійович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Виконання курсового проєкту передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:
загальних:
К09. Навички здійснення безпечної діяльності.
Фахових:
ФК16. Здатність оцінювати відповідність технологічних процесів вимогам пожежної безпеки, розроблення та обґрунтування заходів, спрямованих на усунення порушень.
Фахові компетентності професійного спрямування (ФКС):
ФКС. 102. Здатність забезпечити пожежну безпеку будівель та інженерних споруд різної архітектурної та технічної складності із використанням сучасних конструкційних матеріалів, енергоефективних технологій, рішень.
Результати навчання: Знати поняття про технологічні процеси, апарати та їх класифікацію;
знати фізико-хімічні закономірності в технологіях та технологічні параметри, що впливають на техногенну небезпеку процесів та апаратів;
знати методику аналізу пожежовибухонебезпеки середовища в апаратах, виробничих приміщеннях та на відкритих технологічних майданчиках;
знати методику аналізу пожежовибухонебезпеки середовища в технологічних процесах при аварійних ситуаціях;
знати класифікацію виробничих джерел запалювання та заходи проти їх виникнення;
знати умови і шляхи поширення пожежі на виробництві та заходи із запобігання поширення вогню;
вміти визначати категорію приміщень і будівель за вибухопожежною та пожежною небезпекою.
РН07. Аналізувати пожежну небезпеку і рівень протипожежного захисту технологічних апаратів і обладнання; оцінювати наявні системи протипожежного захисту технологічних процесів; визначати технічні засоби та заходи для запобігання вибухів та пожеж у технологічних процесах.
РН08. Аналізувати стан протипожежного захисту об’єкта та ступінь виконання розпорядчих документів з питань забезпечення пожежної безпеки.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити:
Фізика.
Теоретична механіка.
Будівельні конструкції.
Термодинаміка і теплопередача.
Теорія розвитку та припинення горіння.
Основи охорони праці та безпека життєдіяльності
Кореквізити:
Будівлі та споруди та їх поведінка в умовах пожежі, частина 1.
Будівлі та споруди та їх поведінка в умовах пожежі, частина 2.
Автоматичні системи забезпечення протипожежного захисту
Пожежна і виробнича автоматика
Короткий зміст навчальної програми: Теоретичні основи технології пожежовибухонебезпечних виробництв. Класифікація основних технологічних процесів та апаратів. Аналіз умов утворення вибухопожежонебезпечного середовища у технологічному обладнанні. Пожежна безпека виходу горючих речовин із пошкодженого технологічного обладнання. Категорування приміщень та будівель за вибухопожежною і пожежною небезпекою. Виробничі джерела запалювання. Запобігання поширення пожежі на виробництві. Методика вивчення пожежовибухонебезпеки виробництва та основні напрямки пожежної безпеки. Пожежна профілактика процесів механічної обробки твердих речовин та матеріалів. Пожежна профілактика процесів транспортування горючих речовин. Пожежна профілактика теплових процесів. Пожежна профілактика процесів фарбування і сушіння. Пожежна профілактика процесів ректифікації.
Опис: Аналіз пожежної небезпеки технологічної дільниці виробництва з ЛЗР. Розрахункове визначення категорії приміщення за вибухопожежною та пожежною небезпекою. Розрахунок надлишкового тиску можливого вибуху. Розробка заходів протипожежного захисту технологічного характеру. Аналіз можливих джерел запалювання. Розробка та розрахунок системи аварійного зливу.
Методи та критерії оцінювання: Усне опитування, оцінка за курсовий проект
Критерії оцінювання результатів навчання: Критерії оцінювання курсового проекту: високий (творчій), достатній (конструктивно-варіативний), достатній (конструктивний), середній (репродук-тивний), достатній
(репродуктивний), низький (рецептивно-продуктивний),
низький (непродуктивний)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Кодекс цивільного захисту України. Відомості Верховної Ради (ВВР), 2013, № 34-35. 2. Правила пожежної безпеки в Україні /Київ: Укрархстройинформ, 2004. – 195 с. 3. Мозговий Г.О. Методичні вказівки до виконання курсового проекту з дисципліни «Пожежна профілактика технологічних процесів» / Г. Мозговий, В. Олійник. – Харків: АЦЗУ, 2004. – 73 с. 4. Баратов А. Пожаровзрывоопасность веществ и материалов и средства их тушения: Справ. изд. в 2-х кн. /А. Баратов, А. Корольченко. – М.: Химия, 1990. – Кн.1. – 496 с. – Кн.2. – 384 с. 5.Павлюк Ю.Е., Ференц Н.О. Аналіз пожежної небезпеки технологічних процесів виробництв. – Львів: ЛДУБЖД, 2008. –170 с. 6. Михайлюк О.П. Теоретичні основи пожежної профілактики технологічних процесів та апаратів / Михайлюк О.П., Олійник В.В., Мозговий Г.О. – Харків: АЦЗУ, 2004. – 407 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).