Основи охорони праці та безпека життєдіяльності

Спеціальність: Пожежна безпека
Код дисципліни: 6.261.00.O.034
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Цивільна безпека
Лектор: Солтисік Роман Андрійович, к.т.н., доцент
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: - практична підготовка майбутніх фахівців щодо створення безпечних умов життя і діяльності, опанування принципів гармонійного розвитку особистості і сталого розвитку суспільства; - формування у майбутніх фахівців необхідної в їхній подальшій професійній діяльності рівня знань та умінь з правових і організаційних питань охорони праці та безпеки життєдіяльності, з питань гігієни праці, виробничої санітарії, техніки безпеки та пожежної безпеки, визнаного відповідними державними стандартами освіти.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: Загальні компетентності: ЗК01. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК02. Знання та розуміння предметної області та професійної діяльності. ЗК05. Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології. ЗК06. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК07. Навички міжособистісної взаємодії. ЗК08. Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності). ЗК10. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя. Фахові компетентності: СК03. Здатність проєктувати будівельні конструкції, будівлі, споруди та інженерні мережі (відповідно до спеціалізації), з урахуванням інженерно-технічних та ресурсозберігаючих заходів, правових, соціальних, екологічних, техніко-економічних показників, наукових та етичних аспектів, і сучасних вимог нормативної документації у сфері архітектури та будівництва, охорони довкілля та безпеки праці. СК07. Спроможність нести відповідальність за вироблення та ухвалення рішень у сфері архітектури та будівництва у непередбачуваних робочих контекстах. СК09. Здатність здійснювати організацію та керівництво професійним розвитком осіб та груп у сфері архітектури та будівництва.
Результати навчання: РН01. Застосовувати основні теорії, методи та принципи математичних, природничих, соціально-гуманітарних та економічних наук, сучасні моделі, методи та програмні засоби підтримки прийняття рішень для розв’язання складних задач будівництва та цивільної інженерії. РН03. Презентувати результати власної роботи та аргументувати свою позицію з професійних питань, фахівцям і нефахівцям, вільно спілкуючись державною та іноземною мовою. РН09. Проєктувати будівельні конструкції, будівлі, споруди, інженерні мережі та технологічні процеси будівельного виробництва, з урахуванням інженерно-технічних та ресурсозберігаючих заходів, правових, соціальних, екологічних, техніко-економічних показників, наукових та етичних аспектів, і сучасних вимог нормативної документації, часових та інших обмежень, у сфері архітектури та будівництва, охорони довкілля та безпеки праці. КОМ1. Донесення до фахівців і нефахівців інформації, ідей, проблем, рішень, власного досвіду та аргументації. КОМ2. Збір, інтерпретація та застосування даних. КОМ3. Спілкування з професійних питань, у тому числі іноземною мовою, усно та письмово. АіВ1. Управління складною технічною або професійною діяльністю чи проєктами. АіВ2. Спроможність нести відповідальність за вироблення та ухвалення рішень у непередбачуваних робочих та/або навчальних контекстах. АіВ3. Формування суджень, що враховують соціальні, наукові та етичні аспекти. АіВ4. Організація та керівництво професійним розвитком осіб та груп. АіВ5. Здатність продовжувати навчання із значним ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Фізика Хімія Технологія та організація будівництва
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Основи охорони праці та безпека життєдіяльності» об’єднує систему загальних знань і навиків з охорони праці (ОП) та безпеки життєдіяльності (БЖД) Розглядаються основні поняття охорони праці, законодавство та нормативно-правові акти з ОП, складові та умови функціонування системи управління охороною праці на підприємствах, а також шляхи, методи і способи забезпечення нормативних умов виробничого середовища і безпеки праці на робочих місцях згідно законів та інших нормативно-правових актів з охорони праці, діючими як в Україні, так і на рівні міжнародної спільноти. З БЖД розглянуто поняття можливих ризиків, природні загрози, характер їхніх проявів та дії на людей, тварин, рослини, об’єкти економіки, техногенні небезпеки та їхні наслідки; соціально-політичні небезпеки, їхні види та особливості. Виклад дисципліни включає загальні питання безпеки праці на підприємствах.
Опис: Правові та організаційні питання охорони праці, Гігієна праці та виробнича санітарія. Санітарно-гігієнічні вимоги до повітря робочої зони. Шкідливі речовини. Виробниче освітлення. Виробничий шум. Виробнича вібрація. Техніка безпеки. Електробезпека. Поняття і визначення, що використовуються в безпеці життєдіяльності. Поняття небезпеки та ризику. Концепція прийнятного ризику. Класифікація небезпечних природних процесів і явищ Класифікація і негативні фактори, характерні для техногенного середовища. Транспорт нещасного випадку (аварії). Пожежна безпека. Радіаційна безпека. Заходи захисту від радіації. Біологічні ефекти іонізуючого випромінювання. Симптоми радіаційного ураження. Хімічної безпеки. Заходи захисту від небезпечних хімічних речовин Психологічні та соціальні основи забезпечення безпеки людини. Перша медична долікарська допомога.
Методи та критерії оцінювання: Підсумковий контроль (100%) включає: - теоретичний матеріал (40%) - письмові звіти з розрахунково-графічної роботи та індивідуальних завдань (60%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Розподіл балів у 100-бальній шкалі Денна форма навчання Поточний контроль (ПК) Лабора-торні заняття - 20 балів Практичні (семінарські) заняття - 10 балів Розрахунково-графічна робота - 15 балів Тематичні контрольні роботи - 55 балів Заочна форма навчання Поточний контроль (ПК) Лабора-торні заняття - 10 балів Практичні (семінарські) заняття - 20 балів Контрольна робота - 15 балів Тематичні контрольні роботи - 55 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Безпека життєдіяльності: Навч. посібник / Мохняк С.М., Дацько О.С., Козій О.Я., Романів А.С., Петрук М.П., Скіра В.В., Васійчук В.О. – Львів: Вид-во НУ «Львівська політехніка», 2009. – 248 с. 2. Надання першої медичної та долікарської допомоги. Методичні вказівки до лабораторної роботи з курсу “Безпека життєдіяльності” / Укл. Дацько О.С., Петрук М.П., Романів А.С., Скіра В.В., Пуцило В.І. – Львів: Видавництво НУ “Львівська політехніка” , 2003.- 20 с. 3. Жидецький В.Ц., Жидецька М.Є. Перша допомога при нещасних випадках: запитання, завдання, тести і відповіді: Навч. посібник. – К.: Основа, 2003. – 128 с 4. Ступницька Н.В., Федевич О.Є. «Вивчення порядку розслідування та обліку нещасних випадків на виробництві». Методичні вказівки для виконання практичної роботи з дисципліни “Охорона праці” для студентів денної форми навчання всіх спеціальностей / - Львів :НУ „ЛП” 2005.-20с. 5. Катренко Л.А., Кіт Ю.В., Пістун І.П. Охорона праці.: Навчальний посібник.- Суми :ВТД „Університетська книга” , 2003.- 496 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).