Тактика пожежогасіння та рятувальних робіт
Спеціальність: Пожежна безпека
Код дисципліни: 7.261.01.O.009
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Будівельні конструкції та мости
Лектор: доцент, к.т.н., доцент Гаврилко Олександр Андрійович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати наступні результати навчання:
1. Засвоєння новітніх теорій, методів і технологій з тактики пожежогасіння.
2. Засвоєння новітніх теорій, методів і технологій з організації проведення рятувальних робіт.
3. Здатність будувати моделі розвитку пожеж, визначення рівня ризику для людей і довкілля.
4. Розробка заходів проведення рятувальних робіт, захисту персоналу, населення, матеріальних та культурних цінностей в умовах НС.
5. Розробка заходів проведення локалізації та ліквідації наслідків аварійних ситуацій.
6. Уміння проводити кваліфіковані розрахунки, розробляти інженерні рішення для ліквідації пожеж і ліквідації наслідків НС.
Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:
загальних:
ЗК03. Здатність приймати обґрунтовані рішення в складних та непередбачуваних умовах.
ЗК05. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.
Спеціальні (фахові ) компетентності (СК)
СК06. Здатність оптимізувати методи й засоби спрямовані на припинення дії небезпечних чинників пожежі, рятування життя і збереження здоров’я людей під час виникнення пожеж.
СК08. Здатність проводити комплексний аналіз існуючої протипожежної, аварійно-рятувальної техніки та пожежно-технічного оснащення і розробляти рішення під час проектування сучасних зразків протипожежної, аварійно-рятувальної техніки та пожежно-технічного оснащення.
Фахові компетентності професійного спрямування (ФКС)
ФКС 1.4. Здатність забезпечувати реалізацію вимог пожежної безпеки на підставі існуючих вимог нормативно-технічної документації.
Результати навчання: Внаслідок вивчення дисципліни „Тактика пожежогасіння та рятувальних робіт” студент повинен бути здатним продемонструвати наступні результати навчання: засвоєння новітніх теорій, методів і технологій з тактики пожежогасіння, новітніх теорій, методів і технологій з організації проведення рятувальних робіт, здатність будувати моделі розвитку пожеж, визначення рівня ризику для людей і довкілля, розробку заходів проведення рятувальних робіт, захисту персоналу, населення, матеріальних та культурних цінностей в умовах НС, розробку заходів проведення локалізації та ліквідації наслідків аварійних ситуацій, уміння проводити кваліфіковані розрахунки, розробляти інженерні рішення для ліквідації пожеж і ліквідації наслідків НС.
РН03. Досліджувати пожежі, прогнозувати їх виникнення та розвиток, оцінювати ефективність системи забезпечення пожежної безпеки відповідного рівня, ризики виникнення пожеж і їх наслідки.
РН09. Аналізувати, оцінювати протипожежну та аварійно-
рятувальну техніку, пожежно-технічне оснащення та надавати рекомендації щодо їх оптимального вибору.
РН13. Оцінювати рівень небезпеки під час виникнення пожежі та можливості пожежно-рятувальних підрозділів.
РН17. Відшуковувати необхідну інформацію у науково-технічній літературі, базах даних та інших джерелах, аналізувати і оцінювати наявну інформацію.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити:
Пожежна тактика.
Підготовка газодимозахисника.
Пожежна та аварійно-рятувальна техніка.
Пожежно-рятувальна підготовка.
Кореквізити:
Автоматичні системи забезпечення протипожежного захисту
Пожежна безпека об’єктів підвищеної небезпеки.
Короткий зміст навчальної програми: Тактика пожежогасіння та рятувальних робіт: – прикладна дисципліна циклу професійної та практичної підготовки фахівців освітньо-кваліфікаційного рівня магістр галузі знань 26 – "Цивільна безпека", за спеціальністю 261 – „Пожежна безпека” на базі освітнього рівня бакалавр.
Навчальна дисципліна «Тактика пожежогасіння та рятувальних робіт» є нормативною дисципліною, що включається в навчальні плани як самостійна дисципліна обов’язкового вибору.
Обсяг навчального часу для вивчення дисципліни «Тактика пожежогасіння та рятувальних робіт» визначений державними вимогами і складає 90 академічних годин (3,0 кредити EСTS), з яких 8 годин відведено на аудиторні заняття, 82 години – самостійна робота студентів ЗФН. Форма підсумкового контролю знань – семестровий екзамен.
Завдання вивчення дисципліни передбачає засвоєння студентами новітніх теорій, методів і технологій з тактики пожежогасіння та рятувальних робіт, побудови моделей розвитку пожеж, визначення рівня ризику для людей і довкілля, розробка заходів проведення рятувальних робіт, захисту персоналу, населення, матеріальних та культурних цінностей в умовах НС, локалізації та ліквідації їхніх наслідків.
Опис: Управління силами і засобами ЦЗ при ліквідації НС. Основи організації аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт. Надзвичайні ситуації техногенного, соціального та воєнного характерів. Вивчення тактичних можливостей сил ОРС ЦЗ. Організація та тактика аварійно-рятувальних робіт при екологічних НС. Тактика пожежогасіння і організація проведення аварійно-рятувальних робіт при дорожньо-транспортних пригодах.
Організація аварійно-рятувальних робіт під час виявлення ртуті. Організація аварійно-рятувальних робіт в зруйнованих будівлях та спорудах. Тактика пожежогасіння газових, нафтових і газонафтових фонтанів. Тактика пожежогасіння у резервуарних парках зберігання ЛЗР і ГР. Гасіння пожеж на технологічних установках підприємств хімічної, нафтохімічної та нафтопереробної промисловості. Організація проведення аварійно-рятувальних робіт в умовах викиду хімічно-небезпечних речовин. Тактика пожежогасіння в промислових холодильниках, складських і торгових приміщеннях. Тактика пожежогасіння та рятувальних робіт в літаках, аеропортах на морських і річкових суднах. Тактика пожежогасіння та рятувальних робіт на об’єктах залізниці та залізничному транспорті.
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з практичних робіт, усне опитування, розрахунково-графічна робота (20%)
• екзамен: тест у ВНС і відповідь на екзаменаційний білет у письмовій/усній формі (80%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль: письмові звіти з практичних занять і результат виконання розрахунково-графічної роботи - 20 балів.
Підсумковий контроль: екзамен - відповідь на тест у ВНС та письмова форма відповіді на екзаменаційний білет - 80 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1.Кодекс цивільного захисту України К.:ПАЛИВОДА А.В., 2013. 132 с. 2.ДСТУ 2272:2006. Пожежна безпека. Терміни та визначення основних понять. Чинний з 2006. Київ:Національний Стандарт України; К.:Вид-во стандартів. 32 с. 3.ДК 019:2010. Національний класифікатор України. Класифікатор надзвичайних ситуацій. Чинний 01.01.2011. Київ: Державний Комітет України з питань технічного регулювання та споживчої політики; К.:Вид-во Держспоживстандарт України 18 с. 4.Постанова Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2002 р. № 1201 „Про затвердження Положення про штаб з ліквідації надзвичайної ситуації техногенного та природного характеру”. / Кабінет Міністрів України. Офіц. вид. К.:Вид-во КМУ, 2003. 7 с. (Бібліотека офіційних видань). 5.Наказ МВС України від 26.04.2018 №340 „Про затвердження Статуту дій у надзвичайних ситуаціях органів управління та підрозділів Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту та Статуту дій органів управління та підрозділів Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту під час гасіння пожеж”. – К.:Вид-во МНСУ, 2018. 149 с. 6.Наказ МНС України від 07.05.2007 р. № 312 „Про затвердження Правил безпеки праці в органах і підрозділах Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи”. /МНС України. Офіц. вид. К.:Вид-во МНСУ, 2007. 282 с. 7.Наказ МНС Украйни від 05.10.2007 р № 685 „Методичні рекомендації «Організація управління в надзвичайних ситуаціях”. /МНС України. Офіц. вид. К.:Видавництво МНСУ, 2007 120 с. 8.Наказ МНС України №65 від 20.09.2004 р. Про затвердження Положення про Оперативно-рятувальну службу цивільного захисту Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій /МНС України. – Офіц. вид. – К.:Видавництво МНСУ, 2004. 8 с. 9.Наказ МНС від 7.03.2003 № 63. Про організацію управління під час ліквідації НС [Текст]. /МНС України. Офіц. вид. К.:Видавництво МНСУ, 2003. 10.Наказ МНС України від 22.09.2011 № 1017. Про затвердження Рекомендацій щодо організації гасіння пожеж підрозділами МНС на промислових об’єктах підвищеної небезпеки з наявністю небезпечних хімічних речовин. /МНС України. Офіц. вид. К.:Видавництво МНСУ, 2011. 59 с. 11.НАПБ 05.035–2004. Інструкція щодо гасіння пожеж у резервуарах з нафтою та нафтопродуктами [Текст]. – Вводиться вперше; введ. 2004. Київ:Український науково-дослідний інститут пожежної безпеки МНС У країни; К.:Вид-во стандартів. 79 с. 12. Пожежна тактика [Текст] / П.П. Клюс, В.Г. Палюх, А.С. Пустовой та ін. Харків:Основа, 1998. 592 с. 13.Рятувальні роботи під час ліквідації надзвичайних ситуацій / В.Н. Пшеничний, В.Г. Аветісян, Ю.М. Сенчихін, Ю.О. Куліш. Київ: Основа, 2006. 240 с. 14. https://www.dsns.gov.ua//.
15. https://idundcz.dsns.gov.ua/.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).