Динаміка розвитку пожеж

Спеціальність: Пожежна безпека
Код дисципліни: 7.261.01.E.015
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Будівельні конструкції та мости
Лектор: професор, д.т.н., доцент Шналь Тарас Миколайович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета дисципліни – отримання вмінь та навичок науково-технічного обґрунтування критеріїв ідентифікації та оцінки динаміки розвитку пожеж, оволодіння навичками і вміннями розробляти, пропонувати та впроваджувати інженерні та науково-технічні рішення з підвищення рівня пожежної безпеки з урахуванням динаміки розвитку пожеж, враховуючи вимоги, національних та міжнародних стандартів.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: К.13 Здатність оптимізувати методи й засоби спрямовані на припинення дії небезпечних чинників пожежі, рятування життя і збереження здоров’я людей під час виникнення пожеж. К17. Здатність аналізувати процеси, стан об'єктів та прогнозувати можливі загрози виникнення пожеж. фахові компетентності: ФКС 1.1. Здатність проводити комплексне оцінювання стану пожежної безпеки та проектування заходів щодо забезпечення вимог НТД з метою забезпечення пожежної безпеки. ФКС 1.4. Здатність забезпечувати реалізацію вимог пожежної безпеки на підставі існуючих вимог нормативно-технічної документації.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: освоїти: - теоретичні та практичні основи динаміки розвитку пожеж; - принципи забезпечення пожежної безпеки будівель та споруд; математичні моделі які використовують при дослідженні розвитку пожеж вміти: - аналізувати причини виникнення пожежі та її наслідків - оцінювати рівень небезпеки під час виникнення пожежі - використовувати сучасну вимірювальну техніку, сучасні методи вимірювань - Ідентифікувати процеси і розробляти їх робочі моделі, інтерпретувати математичні моделі в нематематичний зміст, визначати допущення і межі застосування моделі, математично описувати експериментальні дані і визначати їх фізичну сутність, робити якісні висновки з кількісних даних, здійснювати моделювання досліджуваних процесів РН03. Досліджувати пожежі, прогнозувати їх виникнення та розвиток, оцінювати ефективність системи забезпечення пожежної безпеки відповідного рівня, ризики виникнення пожеж і їх наслідки. РН07. Застосовувати ефективні методи та засоби дослідження механізму виникнення пожеж та пожежних ризиків, у тому числі, методи та засоби математичного і комп’ютерного моделювання, статистичного аналізу даних
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити Технічна механіка рідин і газу Теорія розвитку та припинення горіння
Короткий зміст навчальної програми: Розвиток пожеж в приміщеннях. Принципи забезпечення пожежної безпеки будівель та споруд. Розрахункові криві температура-час та моделі розвитку пожеж. Номінальні криві температура-час. Моделі пожеж - параметрична пожежа. Величина тепловиділення (rate of heat release RHR). Параметричні криві температура-час. Натуральні моделі пожеж. Локальні моделі пожеж. Розвинуті моделі пожеж
Опис: Розвиток пожеж в приміщеннях Принципи забезпечення пожежної безпеки будівель та споруд Розрахункові криві температура-час та моделі розвитку пожеж Номінальні криві температура-час Моделі пожеж - параметрична пожежа Величина тепловиділення (rate of heat release RHR). Параметричні криві температура-час. Натуральні моделі пожеж Локальні моделі пожеж Розвинуті моделі пожеж
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль оцінюється за двома складовими: виконання контрольної роботи згідно вимог (15 балів), усний захист контрольної роботи (15 балів). Заліковий контроль включає 2 етапи: тестовий контроль у середовищі ВНС (40 балів) та усне опитування (30 балів).
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль оцінюється за двома складовими: виконання контрольної роботи згідно вимог (15 балів), усний захист контрольної роботи (15 балів). Заліковий контроль включає 2 етапи: тестовий контроль у середовищі ВНС (40 балів) та усне опитування (30 балів).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Karlsson B, Quintiere JG (1999) Enclosure fire dynamics. CRC Press, Boca Raton Dougal Drysdale An Introduction to Fire Dynamics Вогнестійкість та вогнезахист дерев’яних конструкцій: Навч. Посібник Т Шналь - Львів: Видавництво Національного університету « …, 2006 Вогнестійкість та вогнезахист металевих конструкцій ТМ Шналь - ТМ Шналь–Львів.: Видавництво Львівської …, 2010 ДСТУ-Н Б EN 1991-1-2:2010 Єврокод 1. Дії на конструкції. Частина 1-2. Загальні дії. Дії на конструкції під час пожежі (EN 1991-1-2:2002, IDT) ДСТУ-Н Б EN 1993-1-2:2010 Єврокод 3. Проектування сталевих конструкцій. Частина 1-2. Загальні положення. Розрахунок конструкцій на вогнестійкість (EN 1993-1-2:2005, ДСТУ-Н Б EN 1995-1-2:2012 Єврокод 5. Проектування дерев'яних конструкцій. Частина 1-2. Загальні положення. Розрахунок конструкцій на вогнестійкість (EN 1995-1-2:2004, IDT)
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).